Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har fått en Windows-partition


fred6633

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag brände rEFIt till en CD-rom för att jag inte ville påverka hårddiskens filsystem. Sedan startade jag med CD-skivan och valde partion tool och synkroniserade partitionstabellerna.

 

Nu har jag alltid en partition som heter Windows när jag håller inne ALT-tangenten vid start, även när rEFIt-skivan inte är insatt.

 

Är det någon som vet hur jag kan få bort den här Windows-partitionen?

 

När jag går in i Skivverktyg ser det helt normalt ut.

 

Jag har försökt med säker start och repararion av skivbehörigheter utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag måste erkänna att jag fattade noll av din första post. Du nämnde inte Windows 8 eller varför du måste bränna en CD.

 

Men det är bra att du talar om att du löst det och framförallt HUR du löste det.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag fattade noll av din första post. Du nämnde inte Windows 8 eller varför du måste bränna en CD.

 

Men det är bra att du talar om att du löst det och framförallt HUR du löste det. :)

 

Det var inte Windows 8, utan jag joxade med Ubuntu och försökte starta det med rEfit boot manager. Jag ville inte installera rEfit på hårddisken utan valde i stället att bränna till en CD. Efter det fick jag en irriterade Windows-partiton när jag hade använt rEfit partition tool. Lösningen var att följa instuktionerna i artikeln:

 

"...or create a blank GPT partitioned disk image with Disk Utility and grab its vanilla PMBR doing this: znek@zoidberg:(~)$ sudo dd if=/dev/rdisk1 of=pmbr.bin bs=512 count=1

 

In order to write to /dev/rdisk0, you'll have to unmount all its filesystems… which is problematic, if that's your boot drive (you'll have to boot from another drive then). If /dev/rdisk0 isn't busy anymore, then putting the PMBR in place is trivial: znek@zoidberg:(~)$ sudo dd if=pmbr.bin of=/dev/rdisk0 bs=512 count=1"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...