Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett par frågor inför ett ev. köp


JohnD

Rekommendera Poster

Har aldrig ägt en smartphone tidigare och undrar ett par saker.

 

Är det av någon anledning ändå nödvändigt med mobilt bredband om man har tillgång till wifi istället?

 

Måste det eventuella mobila bredbandet ha samma leverantör som man har till telefonin?

 

Behöver jag mer än 16 GB? (lätt för er att svara på, lol)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla appar du öppnar har tillgång till internet. Får du meddelandei notifcation baren så använder du data= pengar. Den opratör du använder till telefonen måste du ha det mobila bredbandet. Du klarar dig bra på 16 gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... Det går förstås att använda en smartphone utan att ha internettillgång mer än när man surfar via wifi, men det känns lite tråkigt. Rentav meningslöst, kanske vissa skulle tillägga.

 

En stor poäng med en smartphone är ju just att den är så bra integrerad med nättjänster: Mejl, surf, msn, onlinespel, Facebook... Att bara kunna använda detta när man är hemma eller hos någon som "släpper till" sitt trådlösa nätverk är just tråkigt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du använder sportify i onlinemode eller streamar film så Drar det mycket och har du inte fritt internet så kan det bli dyrt eller seg uppkoppling. Om du använder spotify i offlinemode så behöver du ingen uppkoppling men då lagras musiken på din mobil och har du många och tunga spellistor så käkar den mycket lagringsutrymme och då är mer än 16gb att föredra.

 

Fundera på vad du vill göra med telefonen och sen var du kommer att använda den mest och välj form på abonnemang och telefon utifrån det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bestämt dig för att köpa en smart telefon så varför inte göra det utan uppkoppling. Det kanske passar dig att bara surfa hemma. Skulle det vara så att du efter en tid känner att det är lite meningslöst (som Kiwi skriver, och jag håller med ) så varför inte då ringa din operatör och fixa ett surfabonemang. Du binder dig inte till ett abonnemang med surf så skulle du känna att det blev blev fel så hoppa nästa månad. Är det för att du tycker det kostar för mycket eller är det för att du inte känner att du har behov av ständig uppkoppling som du tvekar?Svårt att säga hur stor telefon du ska ha men jag personligen tror att man kanske har en telefon med lite för mycket lagringskapacitet för sitt behov oftast.Men på 16 GB kommer man långt och det finns många möjligheter att spara på servrar där du tar hem din information till telefonen om det skulle knipa med utrymmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allr handlar om hur mycket din tid är värd. Vill du lägga tid på att alltid leta wifi eller lägga pengar på surf abonemang. Lägga tid på att flytta över grejer fån telefonen eller lägga pängar på att köpa en med mer minne?

 

Jag fyllde min 32gb ganska fort men har sedan rensat 10gb och fyllt den några gånger nu. Om du köper en 16gb och använder telefonen lika mycket som jag gör så kommer du kanske ha t.ex. 14gb grejer du inte vill ta bort och därför bara 2 gb att fylla med bilder och kort innan du måste rensa. Sedan har ju mina föräldrar aldrig kommit i närheten av 16gb så det är väldigt olika från person till person.

 

Jag tycker du ska ha mobilsurf, jag har klarat mig utomlands med bara wifi helt okej men tänk på när du använder telefonen. Jag använder.telefonen mer när jag åker spårvagn eller buss än vad jag gör hemma. Men om du är en bil person så kanske inte surf är lika viktigt eftersom du tyvärr måste lägga tiden på bilkörnimgen.

 

Men det är helt möjligt att klara sig utan surf och mycket minne, men det är även möjligt att klara sig utan smartphone...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla jag känner, som har börjat med iPhone säger i början att de nog inte kommer att sitta och pilla på den och surfa så mycket, har efter en mycket kort tid blivit näst intill missbrukare på sina smarta telefoner. Unga som gamla. Telefonen hänger alltid med och det ska mycket till för att de ska låta den ligga då det plintar till i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av någon anledning ändå nödvändigt med mobilt bredband om man har tillgång till wifi istället?

 

Ja det tycker jag för iPhone har många tjänster som nyttjar datadelen i mobilnätet, de flesta applikationer utväxlar data med internet: Inte bara mejl och surf utan även väder-app, klockans synkronisering m m.

 

Måste det eventuella mobila bredbandet ha samma leverantör som man har till telefonin?

 

Ja, eftersom om du ska ha olika leverantörer måste du ha två olika sim-kort då tjänsterna är kopplade till sim-kort. I en iPhone kan man bara ha ett sim-kort åt gången.

Nu köper man inget separat mobilt bredband till telefonen, utan man köper ett telefoni-abonnemang som även innehåller datatrafik.

 

Behöver jag mer än 16 GB? (lätt för er att svara på, lol)

 

Det beror på hur många app:ar och vilket mediainnehåll du vill ha installerat, och i vilken upplösning du kör musiken på. Kör du 128 kps på musiken så får du plats med dubbelt så mycket jämfört med 256 kps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... Det går förstås att använda en smartphone utan att ha internettillgång mer än när man surfar via wifi, men det känns lite tråkigt. Rentav meningslöst, kanske vissa skulle tillägga.

 

Tror att jag läste någonstans att det inte går att aktivera iTunes annat än genom mobilt bredband, men det var inte en officiell källa, och det låter ju också lite underligt (annat än som ett sätt att tvinga folk att skaffa det, kanske).

 

En stor poäng med en smartphone är ju just att den är så bra integrerad med nättjänster: Mejl, surf, msn, onlinespel, Facebook... Att bara kunna använda detta när man är hemma eller hos någon som "släpper till" sitt trådlösa nätverk är just tråkigt.

 

Jo, men det kan ju vara så att man har tillgång till wifi på de ställen man normalt är. Hur som helst så har det hela tiden lutat åt att skaffa mobilt bredband, min fråga var just bara om det är tekniskt nödvändigt för att komma åt nätet.

 

Har iPhone ett 3.5mm uttag som man kan koppla datorhögtalare till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag läste någonstans att det inte går att aktivera iTunes annat än genom mobilt bredband, men det var inte en officiell källa, och det låter ju också lite underligt (annat än som ett sätt att tvinga folk att skaffa det, kanske).

 

Man skaffar inte mobilt bredband till sin smartphone, utan man skaffar telefoni med datatrafik...

Om du har ett äldre telefoniabb utan möjlighet till datatrafik så kan du inte använda tjänster som går mot internet.

 

Har iPhone ett 3.5mm uttag som man kan koppla datorhögtalare till?

 

Ja, men det är klen förstärkare och passar bäst för lurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu köper man inget separat mobilt bredband till telefonen, utan man köper ett telefoni-abonnemang som även innehåller datatrafik.

 

OK, just nu kör jag bara med kontantkort, så jag måste alltså först skaffa ett telefoni-abonnemang innan jag skaffar ett mobilt bredband (och inte bara skaffa ett mobilt bredband och fortsätta med kontantkortstelefonin)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16GB minne räcker men det är inge svårt att fylla upp 16GB, man måste prioritera mindre om man har mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker smart telefoner e lite som gjorda för surfabbonemang och vice versa, med uppkoppling i telefonen kan du ju använda mobilen som

den är tänkt att använda överallt utan att behöva leta wifiaccesser.

 

De flesta appar i mobilen använder ju mobilt internet för att fungera så för att få nytta av alla funktioner som surf,mail,väder,nyheter å gud vet allt så är väl ett surfabonemang ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kontantkort och vill fortsätta med det så tror jag det går att köpa till surf till det också. Fast beror väll på vilken operatör du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, just nu kör jag bara med kontantkort, så jag måste alltså först skaffa ett telefoni-abonnemang innan jag skaffar ett mobilt bredband (och inte bara skaffa ett mobilt bredband och fortsätta med kontantkortstelefonin)?

Ett kontantkort kan i princip innehålla samma tjänster som ett abonnemang, det enda som skiljer är att det ena är förbetalt och det andra betalar du i efterhand för de tjänster du nyttjat (sen finns det iofs abonnemang som i princip fungerar som kontantkort, du betalar in månadsvis och har rätt att använda hela potten).

 

Det enklaste är att du kollar med din operatör om vad du bör komplettera ditt kontantkort med för att ha den nytta av iPhone som du vill ha.

 

Och mobilt bredband, det har man till datorer, inte till mobiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svaren. Det blir en iPhone 16 GB så snart någon av de billigaste butikerna får den i lager. (Just nu är det NetOnNet eller Apple Store, 5795:- ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontantkort med internet har bla telia där du kan köpa till 0,5 gb/mån i ett år för 499,-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, just nu kör jag bara med kontantkort, så jag måste alltså först skaffa ett telefoni-abonnemang innan jag skaffar ett mobilt bredband (och inte bara skaffa ett mobilt bredband och fortsätta med kontantkortstelefonin)?

 

Som jag redan har förklarat så kan du inte skaffa ett mobilt bredband till en smartphone, eftersom mobilt bredband kommer på egna sim-kort och du kan bara ha ett sim-kort i en iPhone inte två stycken. Om du skaffar ett mobilt bredband till en iPhone måste du ta ut kortet för telefoni och stoppa in det mobila bredbandet och sen när du ska ringa så måste du ta ut det mobila bredbandet och stoppa in kortet för telefoni. Det säger sig självt att detta är extremt omständligt..

 

Därför skaffar man inte mobilt bredband till en iPhone, det alternativet är helt enkelt inte praktiskt genomförbart.

 

Istället har man telefoni med datatrafik. Då får du telefoni och internet på samma kort.

Och dessa finns som kontantkort eller abonnemang det beror på vilken operatör du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag redan har förklarat så kan du inte skaffa ett mobilt bredband till en smartphone, eftersom mobilt bredband kommer på egna sim-kort och du kan bara ha ett sim-kort i en iPhone inte två stycken. Om du skaffar ett mobilt bredband till en iPhone måste du ta ut kortet för telefoni och stoppa in det mobila bredbandet och sen när du ska ringa så måste du ta ut det mobila bredbandet och stoppa in kortet för telefoni. Det säger sig självt att detta är extremt omständligt..

 

Därför skaffar man inte mobilt bredband till en iPhone, det alternativet är helt enkelt inte praktiskt genomförbart.

 

Istället har man telefoni med datatrafik. Då får du telefoni och internet på samma kort.

 

Självklart pratade jag om att skaffa telefonin och internet på samma kort, vet inte varför du tror något annat (och jag är inte särskilt intresserad av att veta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen rekommendera Halebop med abonnemanget Nollan Till Alla

 

189 kr i månaden och binder man sig i 24 månader så får man halva avgiften i 10 månader. En iPhone 4S 16 Gb kostade mig då 4800 kr.

 

Kontant kostar telefonen 5795 kr.

 

Man får även 2 GB surf och det går att dela ut internet från telefonen till en dator :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vart han får mobilt bredband ifrån.... och definitivt inte om man kopplar det till en mobiltelefon . Mobilt Bredband använder man till datorer och inte till telefoner såtillvida om du inte har mobilt bredband med router och då kopplar upp dig via WiFi på telefonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vart han får mobilt bredband ifrån.... och definitivt inte om man kopplar det till en mobiltelefon . Mobilt Bredband använder man till datorer och inte till telefoner såtillvida om du inte har mobilt bredband med router och då kopplar upp dig via WiFi på telefonen...

 

Jag tror att samtliga tråddeltagare, inklusive trådskaparen, är väldigt medveten om detta efter ett otal inlägg om denna detalj.

 

Move on.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...