Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Katalogstruktur iPhoto


bubbzy13

Rekommendera Poster

Undrar lite över hur bilderna lägger sig i iPhoto...jag har alltid haft dom ordnade i mappar när jag hade pc men när man drar in dom i iPhoto så lägger dom sig ju i iPhotos egna "bibliotek".

 

kan man ta bort dom gamla mapparna och bara ha allt i iPhotos bibliotek? om man vill komma åt några bilder där sen för redigering eller att skicka till nån eller så, går det?

 

när man importerar från typ iphone eller min andra kamera så importerar den ju bara in i iphotos bibliotek...

 

tacksam för svar!

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samlat allt i iPhoto (just gått över till Aperture), cirka 11 000 bilder.

Ett starkt råd är att INTE rota i iPhotos mappar.

Hantera och redigera alla bilder i iPhoto. Du kan välja externa redigerare, exv PhotoShop.

Ska du kopiera till usbminne eller annat är det bara att dra bilderna från iPhoto, inte från dess mappar.

Jobba i mappar är såå 90-tal och Windows. :-)

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto har ingen katalogstruktur. Iphoto har ett bibliotek. Alla bilder hamnar på samma ställe.

I detta bibliotek kan du sedan välja olika *sorteringar*, exempelvis Album eller Händelser. Du kan också ha mappar med flera olika album.

 

Du kan ha alla bilder i iPhoto.

Om du vill ha ut bilder ur iPhoto kan du enkelt markera bilden och dra ut den ur iPhoto. Exempelvis markera bild och dra den över till mejlprogrammet och släpp så öppnas mejlprogrammet med ett nytt mejl med bilden bifogad. Drag-och-släpp uppfanns av Steve Jobs med team redan 1983...

Du kan också exportera bilder och för exportinställningar välja storlek och upplösning.

 

Och du kan ställa in extern redigerare, så att du klickar på att välja en extern redigerare inuti iPhoto så skickar iPhoto bilden till din externa redigerare, och när du är klar med den externa redigeraren så skickas bilden tillbaks till iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...