Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta allt i iTunes till nyformaterad Mac


Tor_björn

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar hur jag på bästa sätt kan föra över allt jag har i mitt iTunes till en ny installation av Lion. Jag kör Leopard idag och vill uppgradera mig men vill ändå blåsa ut datorn först då min Leopardinstallation krånglar på flera sätt.

Jag vill helst slippa behöva radera min iPhone (antar att jag kan spara säkerhetskopian) och vill ha kvar hela mitt iTunesbibliotek, inklusive spelräkningar, betyg och spellistor. Hur gör jag det på ett smidigt sätt?

 

Jag såg att man kan exportera iTunesbiblioteket under Arkiv > Bibliotek, och då genereras en fil som innehåller info om alla mina låter, däribland spelräkning och betyg, men hur får jag in den i iTunes igen?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder en extern hårddisk och programmet Time Machine som finns i Leopard. Time Machine gör en kopia av din användarmapp inklusive dina dokument och iTunes-biblioteket och även dina program följer med. Sen hämtar du in din Time Machine in i Lion.

 

Du kan också ta en kopia på hela iTunes-biblioteket, alltså iTunes-mappen som ligger i mappen Musik. Flytta över denna mapp till en extern hårddisk och sen flytta tillbaks från hårddisken till mappen Musik igen när datorn har Lion. Då får du med precis allt.

Och ja, flytta iTunes-mappen gör att du får med dig hela iTunes utom själva iTunes-programmet (men den har du ju redan i nya Lion sen). Bara flytta över och låta den skriva över den iTunes-mapp som Lion skapar.

 

Funktionen "Exportera bibliotek" exporterar bara en lista över vad du har, inte någon musik utan bara dina spellistor om du vill dela med dig av dem till någon men dem du delar dina listor med behöver fixa musiken själva. Så i det här sammanhanget är den helt fel att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...