Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontakter, foton, agenda borta efter uppdatering


iKotten40

Rekommendera Poster

Jag fick ett erbjudande ifrån Apple.com att uppdatera min iPhone gratis med iOs 5 och iCloud. Bara att koppla ihop iPhonen med PC:n och starta. Enkelt och fint, inga varningar, ingenting som man måste tänka på att göra före uppdateringen.

Gesagt und getan.

Nu sitter jag här med en iPhone där uppgifterna i min adressbok är borta, agendan är tom och alla bilder som jag hade i telefonen är också borta.

Förmodligen borde jag ha vidtagit åtgärder före uppdateringen, men inget hintade om det ... och uppdateringar har jag ju gjort i en massa andra program utan att viktiga uppgifter har försvunnit.

Känns mycket sorgesamt att konstatera att bilderna är borta. Att åter fylla telefonboken med alla adresser och nummer känns enormt jobbigt och ... vad hade jag för påminnelser i agendan?

Vad gör jag nu? Går något att reparera?

Jag är en glad amatör med denna apparat. Ringer, tar bilder och använder den som agenda. I övrigt inte så mycket.

En riktig 40-talist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har haft synk påkopplad så kan du få in informationen igen. Jag vet inte hur synk fungerar på en PC, men på Mac synkas en iPhone med adressbok, kalender och bilder på ett enkelt sätt. Men det kräver att man har synk av detta inställt på iTunes först innan...

 

Innan iTunes gör en uppdatering så görs en säkerhetskopia av telefonens material - om iTunes är inställd på säkerhetskopiering.

Det kan vara så att du någon gång av misstag har lyckats bocka ur denna inställning, för den är påslagen "by default".

När du klickar på telefonen inuti iTunes och väljer fliken "Sammanfattning" och bläddrar ner i fönstret så finns en rubrik som heter "Säkerhetskopiering" och här ska säkerhetskopiering som sagt vara ibockat.

 

När man återställer och uppgraderar telefonen så töms hela telefonen. Det är inte som att uppdatera ett program på en dator.

Detta därför att allting måste ominstalleras för det nya systemet i telefonen så telefonens "hårddisk" omformateras.

När detta är klart och systemet återinstallerat frågar iTunes om man vill installera från säkerhetskopian.

 

Om du hade säkerhetskopiering på så kan det vara så att du har missat se denna dialogruta.

 

Om du *högerklickar* på din iPhone i iTunes-vänsterspalt så får du upp en meny och bland valen finns "Återskapa från säkerhetskopia". När du väljer detta alternativ så laddas den senaste säkerhetskopian in i iPhone, under förutsättning att det nu finns en sådan gjord...

 

Här kan man också manuellt göra en säkerhetskopia, vilket är bra att göra utifall att något skulle gå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så väldigt mycket Raphael! Ordningen är återställd i min iPhone ... och jag vet mycket-mycket mer om hur den fungerar och hur jag ska hantera uppdateringar i fortsättningen.

Än en gång

Tack

iKotten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...