Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Studera med Ipad

Lilo_gbg

Recommended Posts

Hej

Är student och vill lägga blocken hemma och jobba från min ipad i skolan.

undrar om de finns någon där ute som kan tipsa om billiga och bra appar som förenklar skolarbetet.

Jag söker appar som:

1. Kan läsa och redigera Microsoft office (word, Exel, PP), den skall även kunna spara dom så att jag senare kan föra över dom till min mac.

2. Kan läsa PDF och där man kan stryka under text med färg, spara och sedan öppna på sin dator.

3. Fungerar som ett anteckningsblock där man kan välja vitt, randigt eller rutat papper. Dessa anteckningar är ju bra om man sedan kan öppna på sin Mac!

Tillbehör:

1. Någon penna som man kan använda så man lyckas hålla sig på raderna när man skriver utan tangentbord...

Hoppas ni har många idéer där ute, och finns det Gratis-appar så är de jätte bra.. så länge man kan spara och exportera sina dokument =)

Prova Evernote. Som du kan skriva på iPhone, iPad och säkert med Mac. Den synkar mellan enheterna. Den är som en anteckningsprogram. Sedan kan du alltid kopiera därifrån till ett ordbehandlings program och lägga upp till dropbox och öppna med iBook. Skulle det funka? Även om det är krångligt.

1. Apples Pages, Numbers oct Keynote kan läsa Word, Excel och PowerPoint. Dessa synkar med iCloud så att när du sparar i någon av dessa på iPad, så kan du logga in på iCloud i Macen och hämta hem de sparade dokumenten. (Du behöver ha iCloud aktiverat på alla dina enheter för att synken ska fungera).

2. Det finns en sådan app, men jag minns inte namnet på den nu tyvärr. Sök på PDF på App store.

3. Circus Ponies Notebook - det bästa anteckningsprogrammet för iPad!

http://www.circusponies.com/

Finns för både iPad och Mac och du kan synka dokumenten mellan iPad och Mac.

Det använder kollegieblocket som designmetafor, så du kan välja linjerat, rutat eller helt vitt papper. Du kan skriva, du kan lägga in bilder, webblänkar, multimediamaterial och du har även tillgång till enklare ritfunktioner. Detta är ett "digitalt kollegieblock" där du sorterar information på ett enkelt sätt.

Circus Ponies Notebook är väl ändå i dyraste laget för en student...

Men Pages, Numbers och Keynote blir det nog i då detta verkar vara det som fungerar mest som Office...

1. Apples Pages, Numbers oct Keynote kan läsa Word, Excel och PowerPoint. Dessa synkar med iCloud så att när du sparar i någon av dessa på iPad, så kan du logga in på iCloud i Macen och hämta hem de sparade dokumenten. (Du behöver ha iCloud aktiverat på alla dina enheter för att synken ska fungera).

2. Det finns en sådan app, men jag minns inte namnet på den nu tyvärr. Sök på PDF på App store.

3. Circus Ponies Notebook - det bästa anteckningsprogrammet för iPad!

http://www.circusponies.com/

Finns för både iPad och Mac och du kan synka dokumenten mellan iPad och Mac.

Det använder kollegieblocket som designmetafor, så du kan välja linjerat, rutat eller helt vitt papper. Du kan skriva, du kan lägga in bilder, webblänkar, multimediamaterial och du har även tillgång till enklare ritfunktioner. Detta är ett "digitalt kollegieblock" där du sorterar information på ett enkelt sätt.

Har kollat runt lite själv nu och hittills hittat följande:

1. PaperDesk (28 kr) det har vitt,linjerat,rutat papper, lite olika pennor och du kan även skriva med text.

Här kan du sedan skicka dina papper som PDF filer eller dela via googledoc m.fl.

2. PDF-notes, ett smart litet program som är gratis. här kan du ta in pdf-filer och granska dem.

Du kan smidigt ladda upp dem till Dropbox och sedan ta ner dom på datorn.

3. doc2PDF är ett konverterings program som gör att du kan ta hem olika dokument (doc,xls etc) och konvertera till PDF.

Där efter kan du öppna det i ex. PDF-notes och redigera det, skicka det till dropbox och där ifrån jobba vidare på datorn.

Har ännu inte hittat något bra å billigt som behandlar word, exel och PP, men det kommer väl...

De Appar jag nu laddat ner skall testas i veckan å se om det fungerar bra.

Liten resumé efter en dag med iPad i skolan.

Program jag använt idag 2011-11-02:

PDF-notes, Doc2PDF och PaperDesk, Anteckningar,

PaperDesk:

Det var svårt att hitta ett passande papper under lektionen, och svårt att hålla sig på raderna.

Det var inte speciellt ergonomisk och anteckningarna blev ganska otydliga.

Jag saknar att ha ett skydd för handleden (finns i vissa appar), man fick hela tiden sudda ut ofrivilliga streck, som dessutom störde det pennans arbete.

Pennan i sig var också svår att använda då det inte gick att vinkla den som man ville och iPaden hänger inte riktigt med i den hastigheten som man behöver anteckna.

Att rita gick bättre än att skriva, men även här blev det svårt att tyda.

Så att anteckna med penna på iPaden får inget bra betyg av mig och jag har återgått till penna å papper...

PDF-notes:

Har även jobbat med att läsa en hel del PDF filer och stryka under viktiga saker i texten.

För detta har PDF-notes vart helt perfekt.

Jag har snabbt och enkelt kunnar ladda in PDF:er i appen och sedan jobba med dom.

Där efter har jag kunnat lägga upp dom i boxen smidigt och öppna dom på datorn hemma.

Det räddade min dag!

doc2PDF:

Inte mycket att säga snabbt och enkelt... love it!

Anteckningar:

lätt att skriva i, saknar dock att inte kunna sända till Dropbox direkt som PDF utan får gå omväg via PaperDesk.

I stort sett har iPad inte övertygat mig om att slänga mitt block, men den har fått mig att spara massa papper med PDF-notes!

Hoppas ni har haft nån nytta av minn lilla resumé

• 2 months later...

Jag har lite samma funderingar som du med bra appar för plugg.

Hittils har jag använt Notes Plus (kostar några slantar, men inte farligt) för att skriva. Funkar bra med min Bamboo Stylus (köpt på digital inn). Tyvärr laggar appen lite, så man får vara noga med att göra pdf back up till Dropbox.vad jag gillar är enkelheten samt förstoringsfunktionrn som man vänjer sig snabbt vid att använda. Men som sagt - varning för lagg om man gör tunga grejer (typ skriver för fort, flyttar stor textmassa samtidigt). Ett stort minus för appen är att man inte kan infoga bilder i anteckningen.

När det gäller att läsa och anteckna i Pdf använder jag just nu pdf notes free. Den funkar helt ok, synkar också med dropbox.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...