Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fast eller tilldelat ip

Jes_

Recommended Posts

Livet är egentligen underbart! Har haft mina törnar med trilskandes PC'ar och uppringande modem i forntiden när snålheten bedrog visheten.

Vi har nu enbart Mac'ar i familjen och adsl-nätleverantören har funkat mest hela tiden, ja det känns som dator och internet har blivit något lika stadigt och pålitligt som berg, vindar och blommors färg galetglad.gif Jag har blivit van vid att allt fungerar!

.

Men nu kom ett oroväckande brev från min nätleverantör. Man tänker nu ändra från fast ip-adress till "tilldelat" ... och jag ska tydligen ändra något i min router. Eftersom tiden har gått sin gilla gång och livet lekt har jag både glömt och förträngt allt om "inställningar" och jag tänker nu med fasa tillbaka till gamla tider. Att Bill Gates pensionerade sej hjälper väl inte, hans arv lever nog vidare med alla de helvetes påfund som påtvingats oss!

.

Min undran är egentligen ... Ska jag, utan vidare acceptera att nätleverantören ändrar min uppkoppling och därmed även mitt avtal, jag är ju trots allt väldigt nöjd som det är?

Och ... finns det för och nackdelar med respektive fast och tilldelat ip-nummer?

Om någon vet eller tycker något är jag tacksam för feedback

/ Hälsningar MacJes

Jag kan inte komma på ett enda skäl till att protestera.

Har du en webbsida och kopplat ip-adressen till en webbadress?

Om inte, fortsätt surfa och se glad ut! ^_^

Jag kör tilldelad IPnr sedan många år via min bredbandsleverantör. Inga som helst problem.

Jag antar att det du ändrar i routern är att den kör DHCP - Dynamic Host Control Protocol - vilket innebär tilldelade IP-nr.

Macen ska då vara inställd på Konfigurera IPv4 "Med DHCP" under Inställningar - Nätverk - Ethernet. Detta är utgångsinställningen i Mac.

Är i sig en enkel sak att ändra och påverkar enbart dig om du t ex vill komma åt dina datorer utifrån nätet osv t ex filserver, webbserver, mail osv...

Kan personligen tycka att den tjänst försämras, fråga hur du kan kompenseras för denna förändring anser jag. Men det kan mycket vl stå i ditt avtal att leverantören har rätt att utföra ändringar som medför förbättringar av stabilitet, tillgänglighet osv...

Läs ditt avtal. De får göra hur fan de vill. Standardavtalet skyddar leverantörerna att göra ändringar i tjänsten. Gillar du inte läget så får du byta till ngt annat ;)

Det borde inte göra ngn skillnad. Det är inte så att din leverantör kommer byta ip hos dig varenda vecka. Rimligtvis kommer du få samma ip hela tiden sålänge du inte stänger ner routern.

Har du servrar eller ngn tjänst du vill komma åt utifrån så får du göra om lite portforwardning också.

Ja den enda nackdelen jag kan komma på är om man vill kunna nå sin dator externt.

Alltså logga in på sin egen dator hemma fast man inte är hemma utan man är någon annanstans, och då behövs ett fast IPnr så att man kan hitta den egna datorn på internet. IP-nummer är ju en adress, har man inte adressen där enheten befinner sig är man ju lite i blindo. :) Men har man inget behov av att logga in på sin egen dator utifrån, så ser jag ingen nackdel med tilldelade dynamiska IPnr. Tvärtom! Det ökar säkerheten genom att det blir svårare att komma åt din utrustning utifrån om någon skulle vilja hacka sig in i just din dator...

Okay .. Tack

Alltså, enda nackdelen är att jag måste hitta min router och ändra inställningar .. Sedan inga nackdelar, tvärtom kanske att mitt nät blir lite säkrare .. om jag nu förstår allt rätt!?

.

Jag ogillar likväl att ändra i något som fungerar ... Det är liksom att reparera något som inte är sönder dumstrut.gif.

Vänta lite vet du inte var din router finns? ;)

Jo rent fysiskt vet jag ju var min router finns ... men måste åter bläddra i dokumentationen (som jag inte är lika säker på var är ) för att virtuellt kunna finna den ..

Det är väl då mitt enda bekymmer ... och när det, och inställningarna är lösta .. kan livet kanske fortsätta lika bekymmerslöst som det var innan min nätleverantör hade en dålig dag på jobbet superirriterad.gif

.

Vill gärna tillägga att jag är ganska imponerad .. både av de snabba svaren och allt kunnande man kan få glädje och nytta av här på forumet!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...