Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fel i Kontakter/Gupper

adbuilder

Recommended Posts

Jag har en 3GS som jag uppdaterat till iOS5. När jag går till sidan Kontakter och vidare till Grupper så är sidan tom (fanns tidigare tre poster). Det går inte att skapa nya grupper och man kommer heller inte därifrån utan att starta om telefonen.

Någon som känner igen felet och i så fall, hur kommer man till rätta med det? Eller är det en bugg man får leva med tills vidare?

PS Hur ändrar man stavfelet i rubriken? Vill moderator v v göra det? DS

Jag har en 3GS som jag uppdaterat till iOS5. När jag går till sidan Kontakter och vidare till Grupper så är sidan tom (fanns tidigare tre poster). Det går inte att skapa nya grupper och man kommer heller inte därifrån utan att starta om telefonen.

Man har aldrig kunnat skapa grupper i iPhone - grupperna skapar man i Adressboken på Macen.

När man har skapat grupperna i Adressboken på Macen så synkar man med telefonen, och det gör man antingen via iTunes eller iCloud (ej båda samtidigt för försöker man köra båda så får man dubletter).

Så kolla Adressboken på Mac och synka.

Om du inte kommer därifrån utan att starta om telefonen så rekommenderar jag en återställning av telefonen, för då har inte mjukvaran packats upp rätt. Man ska komma ur Kontakter genom hem-knappen.

Någon som känner igen felet och i så fall, hur kommer man till rätta med det? Eller är det en bugg man får leva med tills vidare?

PS Hur ändrar man stavfelet i rubriken? Vill moderator v v göra det? DS

Jag hade samma problem efter uppdateringen. Jag fick hjälp via Apples supportforum. Koppla telefonen till datorn för synkning via iTunes. Klicka på telefonen då den dyker upp i iTunes-fönstret. I flikarna i överdelen av fönstret finns t ex Program, Musik, Bilder och Kontakter-Kalender. Klicka på kontakter, klicka i de grupper du har och vill synka till telefonen. Detta var helt urklickat efter min uppdatering, man fick bara med ALLA kontakter. Klicka på utför (eller om det står synka). Nu ska det funka på telefonen också.

Raphael

Man har aldrig kunnat skapa grupper i iPhone - grupperna skapar man i Adressboken på Macen.

Jo, jag har i alla fall lyckats med det. Använder inte Adressboken och synkar den därför inte heller.

Man ska komma ur Kontakter genom hem-knappen.

Jo, jag kommer ur Kontakter via hemknappen när jag är i Grupper. Problemet är att när jag väljer Kontakter nästa gång kommer jag till det tomma fönstret Grupper igen.

latox

Tack för ditt tips, men om jag synkar med Adressboken (som är tom), försvinner inte alla mina kontakter i fånen då? Eller läggs fånens kontakter över till macen?

Raphael

Jo, jag har i alla fall lyckats med det. Använder inte Adressboken och synkar den därför inte heller.

Jo, jag kommer ur Kontakter via hemknappen när jag är i Grupper. Problemet är att när jag väljer Kontakter nästa gång kommer jag till det tomma fönstret Grupper igen.

latox

Tack för ditt tips, men om jag synkar med Adressboken (som är tom), försvinner inte alla mina kontakter i fånen då? Eller läggs fånens kontakter över till macen?

Kontakter-kalender synkas fram och tillbaka, dvs ändringar, tillägg på en enhet synkas över till den andra enheten om detta är ifyllt i iTunes, du ska inte bli av med dina kontakter. Se bara till att under fliken "Info", fältet "Avancerat" "ersätt information på denna iPhone" och rutan kontakter " inte är iklickat (ja fliken i iTunes hette "Info" och inte "Kalender-Kontakter". Det skulle vara kul att höra hur du lyckats göra grupper på ifånen, jag förstår inte hur det gått till. Har du inte haft en gruppindelning i Adressboken vid något tidigare tillfälle och det är den du har kvar?

Jo, jag har i alla fall lyckats med det.

Då får du gärna berätta hur du har gjort. Jag har kört iPhone sedan 3GS och den funktionen har inte funnits i något iOS sedan dess.

Använder inte Adressboken och synkar den därför inte heller.

Det var mindre bra, eftersom Adressboken i Mac också är en backup av app:en Kontakter i iPhone.

Första gången du synkar kontakter får du välja mellan att ersätta informationen på iPhone med Adressboken på Mac *eller* ersätta Adressboken på Mac med infon från iPhone (och det är detta val du ska göra här). Detta gäller bara första gången du synkar. Alla efterkommande gånger synkar det som har ändrats sedan senast.

Man kan också synka via iCloud, men då måste man ha det aktiverat och om du inte är så intresserad av att synka med Mac så är sladden via iTunes enklare för dig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...