Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gör vad du känner för, hävda sen att du var så djäkla full

Pocahontas

Recommended Posts

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Snacka om att den lilla gruppen domare stack hela rättsväsendet i ryggen! Undrar om de var så berusade så att de inte förstod vidden av sitt beslut?

Dumma jävla Svenssons! Det är så att man får skämmas över att vara svensk. Hade detta hänt i Frankrike eller Italien, att en åtalad skyller på fylla, så hade vederbörande istället fått ett strängare straff för att statuera ett exempel. Men än så länge finns det två länder där man super som svin, och skyller på det. Storbritannien och Sverige (övriga norden känner jag inte till). Usch!

Ja jisses. Men det är väl ett sätt att få fängelserna mindre överfulla, och med tiden folktomma eftersom ingen längre kommer att begå brott utan att hävda att de var så fulla att de inte kommer ihåg något. Staten kan tjäna stora pengar på att lägga ner fängelserna... :stjarnsmall:

Bra tips om inte annat, för de som planerar att ta någon av daga. Sup dig full och slå ihjäl och gå därefter fri. totaltgalen.gif

Jag har läst hela domen. Det framkommer ganska tydligt att det är HD självt som 1973 avgjorde att berusning inte ska ha betydelse i skuldfrågan. Detta på grund av att man på den tiden i förarbeten till lagstiftning velat arbeta mot berusning som samhällsproblem. Sedan dess har svensk lagstiftning ändrats vad gäller sådana frågor, och man framhäver legalitetsprincipen allt mer (alltså att berusning kan göra att man saknat uppsåt). Dessutom har möjligheten till fortsatt "svensk" praxis försvårats på grund av medlemskapet i EU. Sammantaget finner HD att man inte längre kan stå fast vid sitt eget avgörande från 1973. Tja, inte mycket att säga om det, som lagstiftarna bäddar får vi ligga. Men jag har svårt att se det annat än som att HD nu har vågat ta i den heta potatisen och därför markerar hur praxis måste påverkas av hur politikerna gör. Det ska HD ha heder av. Skjut inte budbäraren.

läskigt...finns det några möjligheter att häva domar från HD? de är ju lixom högsta instans...men när de tokjävlar såhär måste ju nån kunna ta dem i örat.

Errare humanum est. :nerd:

Jag har läst hela domen. Det framkommer ganska tydligt att det är HD självt som 1973 avgjorde att berusning inte ska ha betydelse i skuldfrågan. Detta på grund av att man på den tiden i förarbeten till lagstiftning velat arbeta mot berusning som samhällsproblem. Sedan dess har svensk lagstiftning ändrats vad gäller sådana frågor, och man framhäver legalitetsprincipen allt mer (alltså att berusning kan göra att man saknat uppsåt). Dessutom har möjligheten till fortsatt "svensk" praxis försvårats på grund av medlemskapet i EU. Sammantaget finner HD att man inte längre kan stå fast vid sitt eget avgörande från 1973. Tja, inte mycket att säga om det, som lagstiftarna bäddar får vi ligga. Men jag har svårt att se det annat än som att HD nu har vågat ta i den heta potatisen och därför markerar hur praxis måste påverkas av hur politikerna gör. Det ska HD ha heder av. Skjut inte budbäraren.

Min spontana känsla är att eftersom det är "jag" och ingen annan som super så försätter jag mig i ett tillstånd där jag har sämre omdöme och kan begå riktigt dumma saker. Alltså borde man ha ett strängare straff när man ställer till det i onyktert tillstånd.

Ad acta

Dumma jävla Svenssons! Det är så att man får skämmas över att vara svensk. Hade detta hänt i Frankrike eller Italien, att en åtalad skyller på fylla, så hade vederbörande istället fått ett strängare straff för att statuera ett exempel. Men än så länge finns det två länder där man super som svin, och skyller på det. Storbritannien och Sverige (övriga norden känner jag inte till). Usch!

Korsriddare...dödade folk i kristi namn

Korsriddare...dödade folk i kristi namn

Var det det bästa du kunde komma på? biggrin.gif Har väl ingenting med den här diskussionen att göra. stjarnsmall.gif

Var det det bästa du kunde komma på? biggrin.gif Har väl ingenting med den här diskussionen att göra. stjarnsmall.gif

Sorry blev lite chockad av namnet och avataren bara

Ja de for ju runt och högg ihjäl de som inte var kristna

Det är tusen år sedan nu, så jag hoppas att chocken lagt sig litet. cool.gif

A_bite_of_the_apple

Passar bra in i ett land där devisen är att allt alltid är någon annans fel. I Sverige behöver man inte ta något eget ansvar, alls.

Det är tusen år sedan nu, så jag hoppas att chocken lagt sig litet. cool.gif

Men idéellt, ställer du dig positiv till vad korsriddarna höll på med?

Ja de for ju runt och högg ihjäl de som inte var kristna

Vi har i alla fall utvecklats de senaste 1000 åren. Kan inte svara på hur det står till med den andra sidan. Dock läser man ju en hel del...

Vi har i alla fall utvecklats de senaste 1000 åren. Kan inte svara på hur det står till med den andra sidan. Dock läser man ju en hel del...

Jag tror det var nån gubbe förlängesedan som missförstod Koranen och fick med sig folket och sedan på ett manipulativt och skickligt sätt lyckades få många människor tro att det var legitimt med hedersmord och självmordsbombningar bla som sedan blev en tradition för vissa.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...