plexmar Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Nu hade jag äntligen tänkt uppdatera till Lion. Kör 10.6.8 just nu, så uppdatering via App Store ska ju gå bra. Men då kom jag att tänka på - är det är ''uppdatering'' av mitt OS eller ersätts 10.6.8 helt av Lion? Tänker mest på om alla min filer, installerade program osv. kommer att hänga med i uppdateringen? Jag borde kanske inte posta i nybörjarforumet längre... men det är min första OS-byte, får duga som ursäkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 10.6 ersätts av 10.7 men du behåller alla dina filer, program mm... men du har väl backup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
plexmar Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 10.6 ersätts av 10.7 men du behåller alla dina filer, program mm... men du har väl backup? Tack för ditt svar! Nja, har ju inte ''haft tid'' att ordna backup heller... har så mycket annat att göra och sitter redan för mycket vid min MacBook och knappar. Backup och Lion har legat på väntelistan ett tag nu. Borde kanske ta backupen före uppdateringen till Lion, även om det inte är lika roligt Har för mig jag försökte ordna med Time Machine och min externa HDD, men lyckades inte riktigt och gav upp.. Men visst ska det gå att göra backup på en extern HDD med Time Machine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Lion är inte så mycket att stå efter. En backup är guld värd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
plexmar Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 En snabb googling gav mig svaret att Time Machine inte kan säkerhetskopiera till en extern HDD som är formaterad för Windows, vilket min HDD är (då frugan också använder den till sin PC). Kan jag göra en backup med Time Machine på min interna HDD och är det att föredra? Andra tips är självklart välkomna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotkiv Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Så länge du inte har några PPC filer så kommer allt(med största sannolikhet) fungera bra, om du har det så kommer de specifika filerna inte fungera, men efter som det är ditt första byte så är den risken nog ganska liten att du har PPC filer. PPC= PowerPC, äldre processor typ som användes av apple förut, med PPC filer menar jag program och dylikt som är skrivna för PPC, men det är nog lugnt alla ny program är skrivna för intel processorer. Det skulle vara om du har gamla spel som warcraft, starcraft, neverwinters nigth mm som inte kommer fungera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Att säkerhetskopiera till den interna är väl ingen höjdare...hårddiskar är förbrukningsvara, och kan lägga av på studs. Köp en extern disk och formattera den för mac. Sedan kan du börja tänka på att uppgradera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurifax Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Det kommer ju ut nya katter nästan varje år. Jag har på fyra år varit med om Tiger, Leopard, Snö Leopard och nu Lion som jag inte har uppgraderat till ännu och det verkar inte vara några jubelrop över Lion. Hur länge kommer man att få vänta tills nästa katt dyker upp som kanske ger mer glädje än Lion och hoppa direkt till den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Både OS X 10.5 och OS X 10.6 är numera mogna och väl fungerande OS medans OS X 10.7 inte är helt finslipat ännu. Visst finns det fördelar med Lion som t ex att OS och program kört i olika "sandlådor" så teoretiskt sett så ska inte ett program kunna ta ner hela ditt OS vid krasch, du kan kryptera hela din hårddisk med File Vault, iCloud. osv... Största nackdelen är att äldre program inte fungerar, nu är det mest de som varit med i gemet länge som berörs av detta. Sen är det som vid alla byten till ett nytt OS, det finns massor av tillbehör som skrivare, scanners, ritplattor, ljudkort mm som inte än fungerar eller ens någonsin kommer att fungera. Många tillverkare ser hellre att man köper nytt än behåller sitt gamla. Sen kan det dessutom finnas specifika program som man behöver som inte fungerar bra eller alls i Lion. Gör en dubbelkoll på RoaringApps Men jag har ingen anledning att kryptera min disk och vill jag det finns det alternativ. Att jag får en Kernel Pamnic pga att ett program drar ner hela systemet, ja, det har väl hänt, men inget som jag känner att jag måste uppdatera för. iCloud har jag heller ingen omedelbar nytta av utan löser min synkning med telefonen på traditionellt sätt, synkar filer med dropbox osv. Sen är jag personligen heller inte riktigt imponerad över det helgråa temat med minimala nyanser mellan aktiva och ej aktiva knappar mm, Mission Control, Launch Pad osv.. de sistnämnda behöver man inte använda, men för mig som mycket använder Spaces blir jag tvungen. Hade Lion haft möjligheten att konfigurera tillbaka funktioner a´la Snow Leopard hade det varit en given uppgradering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Nu ska vi inte överdriva "problemen" här... Min första Mac var en MacBook från 2006 och jag har en HP DeskJet-skrivare från den tiden också. Nu har jag en MacBook Pro ett år gammal och kör Lion. Det har inte varit några som helst problem med min kringutrustning och Lion! Min gamla HP-skrivare fungerar fin-fint. Kom faktiskt en uppdatering bara för någon vecka sedan till Lion för min HP. Denna har även en scanner-funktion. No problems! Jag har även en Xerox färglaser som jag haft sedan min MacBook 2006-tid. Fungerar utmärkt med Lion också. Lion fungerar utmärkt för mig och är väldigt stabilt. Alla mjukvaror jag använder fungerar, och flera av dem har kommit med uppdateringar för att dra nytta av nya "fullskärmsläget" i Lion. Enda programvaran jag kört för gamla Power PC var Photoshop Elements 4 men den slutade jag använda redan på min MacBook för programmet var så långsamt, jag kör Pixelmator istället och det är ju klart bättre och snabbare. Jag är väldigt nöjd med Lion, fungerar väldigt stabilt och säkert och inga krascher eller så. Mail har fått en välbehövlig uppfräschning, jag är även nöjd med nya iCal och Adressboken. Dock önskar jag att Mail hade fått en färgskala som stämmer överens med iCal och Adressboken, nu ser de ut att komma från olika leverantörer och det är inte tillräckligt estetiskt för att vara Mac tycker jag. Jag kör 10.7.2. Backup är väldigt bra att göra innan en uppdatering, och en extern hårddisk kostar ju bara några hundra så det tycker jag definitivt att man kan kosta på sig. TimeMachine behöver helst en egen hårddisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurifax Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Samtidigt som jag köpte min nya iMac http://www.apple.com/se/imac/ så passade jag på att köpa en ny Canon Pixma MG 8150. Jag har dessutom köpt ScreenFlow 3.0.2. Allt gjort för Lion. Enda betalprogrammet jag funderar på att köpa är Final Cut Pro X för att få ett bättre iMovie, men det är onödigt dyrt i förhållande till det ringa användandet och eftersom jag aldrig provat det, blir det nog väldigt avancerat som kreerar mer frustreringar än nöje. Jag inbillar mig att jag kan köra allt detta på minst 3-4 framtida katter. Tigern funkade ju ända upp till och med Snöleoparden. Tror jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Lion har flera småputs, så det är ingen dramatisk revolution för användaren utan en evolution. Däremot finns det mängder med förbättringar "under ytan" och det kommer fler program som drar nytta av dessa teknologier. Det kommer alltså program som kommer kräva Lion för att fungera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.