Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vågar man byta till Mac?


Lelle_5

Rekommendera Poster

Ska byta dator i jobbet och har i och med iPhone och iPad fått en liten dragning mot Apples produkter. Behöver därför lite hjälp med mitt beslut.

Jag arbetar som konsult inom affärssystem, Microsoft dynamics nav. Jag arbetar inte med utveckling.

Mina arbetsdagar består av att arbeta i följande program:

Outlook - sync med Microsoft crm OnenoteWordExcelIE med vissa inslag av silverlightMicrosoft dynamics nav

Störta delen sitter jag dock uppkopplad mot olika kunder via olika VPN accesser och remote destops, citrix etc.

Ge mig lite råd/tips tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple datorer kan köra windows, men en MacBook Air 13 eller MacBook Pro 13 kan vara ett bra alternativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta om dina program går att köra (Outlook ska iaf funka) så bered dig på att få mecka själv, förutsatt att du inte har en IT-avdelning som har Mac-kompetens. Men det är ju fullt möjligt att installera Windows på en partition och Mac OS på en annan, ifall det inte funkar att köra Mac hela vägen. Så har du en Mac för hemmabruk och en Windowsdator för jobbet, i samma dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra VPN och remote desktop fungerar utmärkt oberoende av hårdvara och OS.

 

Men räkna inte med att MS är kompatibelt med sina egna produkter mellan de olika systemet. Du kan enbart vara 100% om du kör MS rakt igenom men som nämnts så kan du köra Windows på en Mac, antingen vida Boot Camp där du kan välja att starta antingen i OS X eller i Windows eller köra det i en VM som t ex VMware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citrix och Lion är ett problem (var om inte annat).

Men som sagt, du kan alltid köra dual-boot på Mac'en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office för Mac finns ju och det finns flera olika VPNklienter. Silverlight funkar bra.

 

Verkar som Remote Desktop är det som är bra för RDN:

RDN på Mac OS

 

Tror nog du kan köra Mac raktigenom till det du tänkt, och skulle det vara ngn grejj som felar så brukar det oftast finnas ngt bra ersättningsprogram man kan köra istället - alt. att man petar in en windows partition på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot camp om du vill ha full prestanda, någon av de andra om du vill kunna byta mellan Mac och Win utan att starta om datorn. Är det korta svaret och den stora skilladen. Andra har nog mer detaljerad info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju bara varför man skulle köpa en Mac om allt man behöver göra är förknippat med Windows. Enda anledningen jag kan komma på är att man tycker hårdvaran är snygg...

Fast det kan ju vara så att man vill köra Mac "privat" och inte behöva ha två datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget har många samma dator för jobb och privat. IT-avdelningarna ställs inför utmaningarna när folk vill köra enligt principen "BYOD" (Bring your own device)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tillhör väl en gammal stam som sätter upp vattentäta skott mellan "privat" och "arbete". Jag lämnar jobbets mobiltelefon på arbetet när jag går hem för dagen, jag kollar *aldrig* jobbmailen när jag är ledig, och arbetet utför jag på arbetet.

 

Håller med, att man har sin egen dator som student tycker jag kan vara OK, både på grundskola och gymnasieskola om man inte vill använda det skolan erbjuder. Men att jag använder min egen privata dator på arbetet, nej. Min arbetsgivare ska se till att jag har arbetsredskap. Tycker att det är precis lika fel om alla de som har dator/telefon/bil osv från jobbet som de nytjar privat eller än värre att fru och barn nyttjar det. Vem ansvarar för säkerheten? Backup? Risk för virus och intrång för att andra installerar program och torrentklienter, ökad risk för stöld och brand? mm...

 

Sen anser jag personligen att IT-avdelningarna är en tjänsteleverantör som ska leverera det kunderna, dvs arbetstagarna, vill nyttja och kan jag lika gärna arbete med OS X eller Linux/Unix som med Windows så ska så ske på valfri hårdvara som passar mig bäst. Det är inte IT-avdelningen som ska bestämma med hur och vad jag ska arbeta med... info%20(31).gif Eller vad man kan och inte kan göra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår Parallells Desktop, på så vis kan Windowsprogrammen även köras i renodlade fönster, precis som Mac OS X-program. Känslan blir således ungefär som om Windowsprogrammet faktiskt var skrivet för Macen. Man behöver alltså inte ha Windows-skrivbordet framme.

 

Vad det gäller användning av sin privata dator i jobbet: jag ser inget problem med det, framförallt gäller det om arbetsgivaren levererar en kraftigt "nedlåst" burk som inte kan anpassas ö.h.t och där strikta restriktioner gäller för installation. I det läget blir jag helt klart effektivare med en dator jag konfigurerat själv, detta då delaktigheten blir betydligt bättre.

 

Av någon anledning har jag blivit sådan att det känns oerhört mycket bättre att använda sin egen dator snarare än någon annans dito. Inte minst p.g.a friheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, väljer nu mellan en lenovo t420s eller en MacBook PRO... Inte helt enkelt...

Jättelätt val om du frågar mig. Med Lenovon så kan du bara köra Windows (ja, och säkert Linux iofs), med Macen kan du köra båda systemen. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, väljer nu mellan en lenovo t420s eller en MacBook PRO... Inte helt enkelt...

 

Ta dig en MBP. Snart borde även Citrix funka smärtfritt i Lion.

Själv kör jag Lion på extern disk tills det funkar med allt jag behöver och det kanske funkar nu, har inte provat.

 

Ett tips är att ta matt skärm för att slippa reflexer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad blev det? Lenovoburken var ju ingen skönhet....lnr%20(22).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta dig en MBP. Snart borde även Citrix funka smärtfritt i Lion.

Själv kör jag Lion på extern disk tills det funkar med allt jag behöver och det kanske funkar nu, har inte provat.

 

Ett tips är att ta matt skärm för att slippa reflexer.

 

Vad är det för problem du upplever med Citrix? Jag kör lite Citrix hemifrån med Lion och det har funkat bra tycker jag. Jag är ändå intresserad av vilka problem jag kan få, om du vill beskriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för problem du upplever med Citrix? Jag kör lite Citrix hemifrån med Lion och det har funkat bra tycker jag. Jag är ändå intresserad av vilka problem jag kan få, om du vill beskriva.

 

Tidigare var det problem. Som jag skrev i mitt inlägg så kanske det fungerar nu. Har inte provat ännu, jag kör fortfarande på SL och Lion på extern.

Men snackade med polaren för någon vecka sedan, då hade han problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snackade med polaren för någon vecka sedan, hade han problem.

En inloggning/koppling över nätverk har ju 2 ändar s a s. Kan ju lika gärna vara den "andra sidan" som inte mådde så bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...