Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Röd prick på skärmen - iPhone 4S

bobby666

Recommended Posts

Startade upp min nya 4S och såg direkt en röd prick mitt på skärmen. (död pixel?) Pricken syns väldigt mycket när skärmen är mörk.

Bestämde mig direkt att skicka tillbaka telefon till Telia. Beställde den på deras sida så jag kan inte gå tillbaka till någon ÅF (enl deras support). Finns inte heller någon Teliabutik i min stad.

Någon här som haft liknande problem?

Hur är det med garantin på detta?

Kommer jag måsta bråka med Telia/Apple eller kommer jag få ny/lagad telefon utan problem?

Du ska få en ny enligt lag då du reklamerar den.

Inte alls! Det finns ingen lag som säger att du skall få en ny enhet, däremot säger KkL att NI har rätt att avhjälpa (dvs reparera) felet tre gångar innan man som konsument kan häva köpet.

@ TS, dessvärre har du köpt telefonen genom en teleoperatör, vilket innebär att du är helt i händerna på deras rutiner. Hade det varit direkt från applestore.se så hade du kunnat hävda DOA, men iom att det kommer från Telia, så kommer de troligtvis skicka den till LANmaster i Stockholm för "reparation". Detta innebär i praktiken att din telefon skickas till LANmaster och du får en refurbished telefon tillbaka.

Anovo Nordic Nacka är tydligen Telias servicepartner i detta ärende.

Hur många refurbished/beganade iPhone 4S har de i dagsläget? Telefonen släpptes ju i fredags.

Anovo Nordic Nacka är tydligen Telias servicepartner i detta ärende.

Hur många refurbished/beganade iPhone 4S har de i dagsläget? Telefonen släpptes ju i fredags.

Detta var rutinen för iPhone 4 och tidigare lurar. Har vederbörande tur, så är det som du säger, att modellen är för ny för att det skall bli reparation, och slutar med utbyte istället. smile.gif Någon lag som reglerar detta finns det därämot inte.

Konsumentköplagen säger däremot att du kan häva köpet om det är fel på varan. Jag skulle rekommendera att du ska just häva köpet och köpa en ny om du inte får en ny telefon!

Enligt konsumentverket kan du häva köpet om det är fel på varan, oavsett hur stort felet är. Alternativt står det även att man får häva ett köp om "den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"."

Och för en av de dyraste telefonerna på marknaden tycker jag att man kan kräva att alla pixlar fungerar!

Hoppas det löser sig och att det inte är några problem med min beställda iphone.

Självklart finns det lagar som reglerar detta såsom konsumentköplagen. Du har all rätt i världen att häva ditt köp om felet är av stor betydelse vilket det är i detta fallet.

Kontakta Telias kundtjänst och förklara problemet. Förklara också att du vill ha en helt ny telefon och att du önskar skicka tillbaka den trasiga. Acceptera inte att en ny telefon skall skickas på service. Om Telia ändå vill skicka telefonen på service meddelar du dem att du önskar häva köpet och få pengar tillbaka, därefter kan du beställa en ny.

Konsumentköplagen säger däremot att du kan häva köpet om det är fel på varan. Jag skulle rekommendera att du ska just häva köpet och köpa en ny om du inte får en ny telefon!

Enligt konsumentverket kan du häva köpet om det är fel på varan, oavsett hur stort felet är. Alternativt står det även att man får häva ett köp om "den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"."

Och för en av de dyraste telefonerna på marknaden tycker jag att man kan kräva att alla pixlar fungerar!

Hoppas det löser sig och att det inte är några problem med min beställda iphone.

Vad som är ett fel, är ifråga om KkL inte alltid så kristallklart som man kan tro. En död pixel kan i många fall klassas som en kosmetisk defekt, som inte påverkar funktionen. I förekommande fall är då "felet" inte av sådan karaktär att det juridiskt motiverar "fullständiga rättigheter" för konsumenten. Att man sen kan tycka en massa om dyra produkters beskaffenhet, det är en annan femma. Har Apple tex pixelgaranti på sina produkter?

Självklart finns det lagar som reglerar detta såsom konsumentköplagen. Du har all rätt i världen att häva ditt köp om felet är av stor betydelse vilket det är i detta fallet.

Kontakta Telias kundtjänst och förklara problemet. Förklara också att du vill ha en helt ny telefon och att du önskar skicka tillbaka den trasiga. Acceptera inte att en ny telefon skall skickas på service. Om Telia ändå vill skicka telefonen på service meddelar du dem att du önskar häva köpet och få pengar tillbaka, därefter kan du beställa en ny.

Att häva köpet enligt KkL är inte en rättighet, utan en möjlighet. Lagen säger klart och tydligt att näringsidkaren (NI) har all rätt i världen att avhjälpa fel på produkten, meddelst reparation eller liknande. Eftersom det är NI som utfäster garantier för produkten, ligger detta avgörandet på NI och inte konsumenten. Det är viktigt att klargöra! KkL är ett skydd för den svagare parten, dvs konsumenten, men den reglerar även konsumentens skyldigheter i sammanhanget.

Jo, att häva köpet är faktiskt en rättighet.

Du har som köpare rätt att häva köpet om felet i varan är av väsentlig grad. Vad som betraktas som väsentligt fel kan variera men utgångspunkten är kundens preferenser. Man har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader.

I det här fallet är det för mig solklart att man har rätt till hävning av köp då felet (pixelfel) är av väsentlig art.

Jo, att häva köpet är faktiskt en rättighet.

Du har som köpare rätt att häva köpet om felet i varan är av väsentlig grad. Vad som betraktas som väsentligt fel kan variera men utgångspunkten är kundens preferenser. Man har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader.

I det här fallet är det för mig solklart att man har rätt till hävning av köp då felet (pixelfel) är av väsentlig art.

Nej, så enkelt är det inte alltid. Jag vet ju som sagt inte hur det ligger till med den saken, men min erfarenhet säger mig att de som alltid tvärsäkert uttalar sig i juridiska sammanhang, som om det bara fanns en svart och en vit sida av saken, också brukar vara de som har lite mindre universitetsutbildning på området, men jag kan ju ha fel så klart. Lagparagraferna är alltså inte enkom det mest intressanta i detta sammanhang, utan att man förstår systemet för dess tillämpning och de rekvisit som måste föreligga i de olika situationerna.

Tex:

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom. (Har alltså ingenting med varans beskaffenhet att göra, utan reglerar bara utebliven vara.)

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. (Som andra näringsidkare har även Apple rätt att i avtalet tex skriva in att ett visst antal pixlar måste vara defekta, för att hela produkten skall anses defekt.)

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. (Med andra ord räcker det att säljaren anser att omleverans kostar denne för mycket pengar, och då kan det bli reparation istället. Många gånger är det även ett uttryck för ett företags goodwill och hur rädda de är om sitt anseende, som avgör hur de agerar.)

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. (Med andra ord, om inte näringsidkaren lever upp till sina skyldigheter, så har man rätt att häva köpet.) Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.<br style="font-size: 11px; "> Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).<br style="font-size: 11px; ">

Allt är med andra ord inte alltid så där solklart som du hävdar, och det är av den anledningen som vi har både konsumentverket och allmänna reklamationsnämnden som kompletterande skydd till gällande lagstiftning. smile.gif

Fast diskussionen handlar det om man har rätt till att häva ett köp (och få pengar tillbaka) om varan är felaktig vid leverans. Det har man. Du har alltid rätt att låta köpet gå tillbaka om en vara är trasig vid leverans.

Är det dock så att man fortfarande vill ha varan så hamnar vi i ett annat läge. Precis som du säger kan säljaren då välja att ombesörja utbyte eller reparation. Detta gäller alltså att skilja på detta och det var därför jag i min ursprungspost rekommenderade TS att inte hamna i den diskussionen i förstaläget utan istället häva köpet direkt. I det fallet har Telia inget val utan måste (med hänvisning till kkl) låta köpet gå tillbaka. Därefter kan köparen i lugn och ro lägga en ny order.

Sedan för att kommentera ditt stickspår angående högskolepoäng så tycker jag den är helt irrelevant. För att upplysa dig i ämnet har jag 200 poäng från universitet varav 20 inom området juridik.

Fast diskussionen handlar det om man har rätt till att häva ett köp (och få pengar tillbaka) om varan är felaktig vid leverans. Det har man. Du har alltid rätt att låta köpet gå tillbaka om en vara är trasig vid leverans.

Är det dock så att man fortfarande vill ha varan så hamnar vi i ett annat läge. Precis som du säger kan säljaren då välja att ombesörja utbyte eller reparation. Detta gäller alltså att skilja på detta och det var därför jag i min ursprungspost rekommenderade TS att inte hamna i den diskussionen i förstaläget utan istället häva köpet direkt. I det fallet har Telia inget val utan måste (med hänvisning till kkl) låta köpet gå tillbaka. Därefter kan köparen i lugn och ro lägga en ny order.

Sedan för att kommentera ditt stickspår angående högskolepoäng så tycker jag den är helt irrelevant. För att upplysa dig i ämnet har jag 200 poäng från universitet varav 20 inom området juridik.

Parantesen som du kommenterade sist, tog jag med, eftersom jag själv läst mycket avtalsrätt och konsumenträtt och på nära håll sett hur knepigt många tycker det är med just tillämpningen av berörda paragrafer. Det var av den anledningen detta fanns med.

Varför göra en så stor sak av det?

Telefonen är ju köpt på distans och då gäller distansköpslagen mao 14dgr returrätt. Man har rätt att prova produkten men den ska returneras i originalutförande (återställd)

tillsammans med alla tillbehör.

GLÖM allt vad garantier heter i detta fallet. Nyttja rätt lag o köp en ny sen.

P.s

Konsumentköpslagen gällande garanti är 6 månader. allt där utöver är fritt för återförsäljaren. Standard är 1år på telefoner och det är det Apple lämnar.

Varför göra en så stor sak av det?

Telefonen är ju köpt på distans och då gäller distansköpslagen mao 14dgr returrätt. Man har rätt att prova produkten men den ska returneras i originalutförande (återställd)

tillsammans med alla tillbehör.

GLÖM allt vad garantier heter i detta fallet. Nyttja rätt lag o köp en ny sen.

P.s

Konsumentköpslagen gällande garanti är 6 månader. allt där utöver är fritt för återförsäljaren. Standard är 1år på telefoner och det är det Apple lämnar.

Med rättelsen att KkL inte stipulerar någon lägsta garantitid. Det är fritt för varje näringsidkare att lämna garanti eller inte. Däremot säger KkL att:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Och visst kan man nyttja distans- och hemförsäljningslagen (i folkmun distansavtalslagen) men i så fall inte åberopa att det är fel på produkten, utan helt lämna detta därhän. Så om det är gångbart, så var det nog det bästa förslaget, till TS favör. smile.gif

Från Telias sida

"Du har 14 dagars ångerrätt på varor och tjänster. Om du ångrar ditt köp skickar du tillbaka varan oanvänd och oskadd, inklusive alla tillbehör, i originalförpackningen tillsammans med följesdelen. Gäller det en tjänst så får du inte ha börjat använda tjänsten om du vill utnyttja ångerrätten."

Tyvärr har jag redan använt telefonen. Annars hade jag aldrig upptäckt felet.

Från Telias sida

"Du har 14 dagars ångerrätt på varor och tjänster. Om du ångrar ditt köp skickar du tillbaka varan oanvänd och oskadd, inklusive alla tillbehör, i originalförpackningen tillsammans med följesdelen. Gäller det en tjänst så får du inte ha börjat använda tjänsten om du vill utnyttja ångerrätten."

Trösten för dig i sammanahanget är att du har undersökningsrätt enligt lagen. Kan du inte undersöka varan har du inte heller möjlighet att avgöra om du vill behålla den eller inte. Detta brukar dock näringsidkare försöka jävlas med och hävdar många gånger att är plasten bruten så får du inte lämna tillbaka, –helt i strid med gällande lagstiftning. Bråkar de med dig, så tycker jag att du skall hänvisa till distans- och hemförsäljningslagen, och i synnerhet nedanstående lagrum.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick (avser alltså egentligen produkten, och inte eventuellt emballage). Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

16 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och med anledning av distansavtalet har fått kredit av näringsidkaren eller av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren, ska kreditavtalet upphöra att gälla utan att konsumenten får åläggas någon påföljd för detta. Detsamma ska gälla om konsumenten utövar ångerrätten och det är fråga om ett sådant kreditköp som avses i konsumentkreditlagen (2010:1846). Lag (2010:1854). (Med tanke på att den kanske köpts med förhöjd månadskostnad eller liknande, och inte är fullbetald ännu.)

17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning. Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.

Lycka till och buss på dem bara! smile.gif

Från Telias sida

Jag tycker du ska börja med att kontakta Telia och förklara att du ångrar ditt köp. Ja. Du har öppnat och testat produkten men jag tror uppriktigt talat att Telia inte har några åsikter om det OM du är ärlig samtidigt. Hur man än vrider och vänder på det så vara ärligheten alltid längst.

Sedan finns det ISO för vad som gäller vid döda pixlar. det gäller i 1a hand datorer / skärmar men jag gissar att man även tillämpar det vid telefoner, vilket innebär att din inte ses som ett fel och i det fallet så är det "distansköpslagen" du bör använda

ISO 13406-2

Tabellen visar antal tillåtna fel per 1 miljon pixlar. TFT-skärmar för persondatorer brukar följa klass II

Klassning av pixelfel Feltyp 1

Ständigt ljusa pixlar Feltyp 2

Ständigt svarta pixlar Feltyp 3

Defekta subpixlar, antingen ständigt ljusa eller ständigt mörka Klass I 0 0 0 Klass II 2 2 2 Klass III 5 15 50

Antal pixlar

640 x 480 x 3 = 921.600

800 x 600 x 3 = 1.440.000

1024 x 768 x 3 = 2.359.296

1280 x 1024 x 3 = 3.932.160

1400 x 1050 x 3 = 4.410.000

1680 x 1050 x 3 = 5.292.000

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...