Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbooken gick i backen...


Piraya2

Rekommendera Poster

Min svarta plastmac ramlade i golvet för några dagar sedan och startade då om sig själv. Det tog en lång stund innan den startade.

 

Nu kommer jag bara till den grå startskärmen med äpplet. Har egentligen ingen anledning att byta burk och jag antar att det är hårddisken som fått en smäll eftersom man hör ett svagt tickande.

 

Så - om jag inte byter maskin - och får igång den, hur gör jag då enklast en backup? Kan jag köpa en 500 gb sata och göra en kopia till den med hjälp av mitt externa hd-kabinett?

 

Hur skulle ni ha gjort, jag förutom att handla ny burk då :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En backup gör man enklast innan problem uppstår. I efterhand kan det vara mycket krångligt och framförallt dyrt om man behöver köpa in programvara som kan plocka fram information eller rentav lämna iväg disken till speciallister. Oftast så försvinner även all information om filerna så det du får fram är massor av filer utan riktiga filnamn och eventuellt ändelser. Så det kan handla om veckors arbete att gå igenom alla filer och återställa information.

 

Men du har säkert rätt i att det är din disk som helt eller delvis är kass. Att byta är enkelt, står i handboken till datorn och tar några minuter för en händig person. Annars finns giuder på iFixit.com.

 

Köp ny disk och montera, sätt den gamla i ett extern chassi och se om du kan komma åt någon information, men räkna inte med det... finns enkla vaggor för att koppla in diskar på t ex kjell & co.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, precis som jag tänkt alltså. Jo jag har faktist backup på bilder och sånt som inte är alltför gammal men det enklaste vore ju att få göra en riktig "spegel" av gamla disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...