Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kanske Time Capsule och i så fall varför?


MrLorentz

Rekommendera Poster

Jag har ett antal Mac:ar och en pc hemma och gemensamt på alla är väl att vi sparar allt på en nätverksdisk istället för lokalt på datorerna. Det positiva är väl att vi kommer åt allt oavsett vilken dator vi sitter på. Men nu så finns andra lösningar som dropbox och iCloud och jag försöker nog komma på vad jag skall göra här näst. Min data ligger på två NAS en Lacie Ethernet Bigdisk 2TB för all media. Och sedan en QNAP TS-209 Pro turbo med 2 st 1TB diskar speglade som är för våra dokument, musik och annat som jag vill ha högre skydd på. Denna NAS backar sedan ut det viktigaste som våra dokument på en USB disk ansluten i QNAP:en. Tyvärr har jag inget skydd om allt brinner ner mer än att jag några gånger om året bränner foto och annat viktigt på DVD och lägger i bankfacket. Men nu börjar man komma upp på ett antal diskar och det är inte håll bart längre.

 

Hur löser ni det? Ligger all data lokalt på datorerna och kör ni då Time Machine som backar. Kör ni dropbox och hur säkert är det egentligen? Hur hade ni löst det ut ifrån hur min miljö ser ut?

 

Tittade på Time Capsule, men löser det något för mig? Jag har ju nästan ingen data på mina datorer utan allt på en NAS som kör Raid 1 och extra HD för backup. Såg att Time Capsule hade inbyggd router. Är denna lika bra som Airport Extreme och har den samma anslutningsmöjligheter. Vill kunna ansluta mitt mediacenter via LAN. Kanske en USB för printer. Om man ser till routern, finns det någon anledning att slänga ut min D-link DIR-655. Som för övrigt fungerar bra. Strular aldig och fungerar klockrent.

 

Vad jag förstår så är Time Capsule främst till för backup men kan an använda den som en vanlig disk oxå. Alltså browsa utrymmet och skapa mappar och tilldela rättigheter till dessa?

 

Känner mig lite vilsen och vet inte riktigt vilken väg jag skall välja. Hoppas på lite input från hur ni gör och tänker.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Undrar samma som du, fast har inte riktigt samma sits som du. En iMac och en MBP som fram tills nyligen backades upp med TimeMachine till en LaCie NetworkSpace2. Men efter routerbyte (har nu TeliaSmart) lyckades jag inte hitta LaCie-driven på nätverket igen (kanske inget svårt, men jag hade inte tid att ta tag i det och är inte så jätteinsatt/intresserad av det här med nätverk, NAS, diskar osv osv osv) och nu efter uppdatering till Lion lär det ändå inte fungera eftersom Lion och LaCie inte verkar funka ihop.

 

Är så less på allt att jag också funderar på om TimeCaspule vore något för mig som inte orkar sätta mig in i vilka prylar man ska ha och hur man får dom att prata med varandra - vill bara ha en lösning som fungerar av sig själv snyggt och fint i bakgrunden och som backar upp det vi har på våra burkar. Men det är ju så väldigt mkt pengar att man undrar om det är värt det... Det här med att den skulle förstärka wifin i huset - kan man lita på det egentligen? För det hade jag iofs gärna betalt lite pengar för då vi bor i egen hus på landet och betalar mkt för de futtiga ADSL-mbit vi har.

 

Tycker egentligen det är lite konstigt att Apple inte har någon backuplösning som är lite billigare än TimeCapsule för oss privatanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar samma som du, fast har inte riktigt samma sits som du. En iMac och en MBP som fram tills nyligen backades upp med TimeMachine till en LaCie NetworkSpace2. Men efter routerbyte (har nu TeliaSmart) lyckades jag inte hitta LaCie-driven på nätverket igen (kanske inget svårt, men jag hade inte tid att ta tag i det och är inte så jätteinsatt/intresserad av det här med nätverk, NAS, diskar osv osv osv) och nu efter uppdatering till Lion lär det ändå inte fungera eftersom Lion och LaCie inte verkar funka ihop.

 

Är så less på allt att jag också funderar på om TimeCaspule vore något för mig som inte orkar sätta mig in i vilka prylar man ska ha och hur man får dom att prata med varandra - vill bara ha en lösning som fungerar av sig själv snyggt och fint i bakgrunden och som backar upp det vi har på våra burkar. Men det är ju så väldigt mkt pengar att man undrar om det är värt det... Det här med att den skulle förstärka wifin i huset - kan man lita på det egentligen? För det hade jag iofs gärna betalt lite pengar för då vi bor i egen hus på landet och betalar mkt för de futtiga ADSL-mbit vi har.

 

Tycker egentligen det är lite konstigt att Apple inte har någon backuplösning som är lite billigare än TimeCapsule för oss privatanvändare.

 

Hur tänker du nu, TC är för just hemanvändarna. Företag har helt andra automatiserade serverbaserade backupplösningar speglade i flera led.

 

Sen om man tycker det är prisvärt är högst personligt.

 

Hur bra någon trådlös utrustning kommer att fungera hos just dig kan ingen göra. Det finns inget som heter säkra kort gällande trådlös teknologi.

 

Hur menar du med att den ska förstärka trådlöst hemma hos dig? Du har alltså redan ett trådlöst nät som du vill att den ska utöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dessutom en stationär dator (iMac enligt din profil) så köp en extern disk och dela ut på nätet via den som TM-disk för din MBP och din iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: jag har inte så bra kunskaper om eller intresse för det här med nätverk, externa diskar osv, hur man bäst syr ihop saker och ting och hur de fungerar.

 

Vi har en router med TeliaSmart som ger oss wifi här hemma - kan TC på något sätt förstärka den eller minska risken att det blir segt när flera i familjen surfar samtidigt?

 

Som jag skrev har jag haft en disk från LaCie som skulle fungera som backup-disk, men nu efter Lion fungerar inte TimeMachine med den längre = funderar på vad man ska välja istället för att hitta en mer varaktig och självgående lösning. Kanske TC är den lösningen? Det är det jag grunnar på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...