Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirusprogram för mac-dator med windows installerat


gustaff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska installera windows på min mac för att kunna köra några program som mitt universitet endast har för pc-datorer. Och jag hade tänkt testa med "Virtual Box" istället för parallells, för att kunna lägga windows på min externa hårddisk. Det skall tilläggas att jag endast kommer köra windows då jag ska arbeta med dessa "design-program", men vad jag förstår så behöver jag ändå installera antivirus-skydd. När det gäller antivirus-skydd är jag dock helt okunnig om vilka som är bra och om det är någon som känner till något bra antivirus-skydd som är gratis att ladda ner, så skulle jag bli väldigt glad.

 

Tack så mycket på förhand!

 

gustaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast är ett riktigt bra program, hade det på min gamla windows-laptop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ska installera windows på min mac för att kunna köra några program som mitt universitet endast har för pc-datorer. Och jag hade tänkt testa med "Virtual Box" istället för parallells, för att kunna lägga windows på min externa hårddisk. Det skall tilläggas att jag endast kommer köra windows då jag ska arbeta med dessa "design-program", men vad jag förstår så behöver jag ändå installera antivirus-skydd. När det gäller antivirus-skydd är jag dock helt okunnig om vilka som är bra och om det är någon som känner till något bra antivirus-skydd som är gratis att ladda ner, så skulle jag bli väldigt glad.

 

Tack så mycket på förhand!

 

gustaf

 

Du behöver antivirus när du kör Win men fortfarande klarar du dig utan i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hej!

 

Jag ska installera windows på min mac för att kunna köra några program som mitt universitet endast har för pc-datorer. Och jag hade tänkt testa med "Virtual Box" istället för parallells, för att kunna lägga windows på min externa hårddisk. Det skall tilläggas att jag endast kommer köra windows då jag ska arbeta med dessa "design-program", men vad jag förstår så behöver jag ändå installera antivirus-skydd. När det gäller antivirus-skydd är jag dock helt okunnig om vilka som är bra och om det är någon som känner till något bra antivirus-skydd som är gratis att ladda ner, så skulle jag bli väldigt glad.

 

Tack så mycket på förhand!

 

gustaf

 

 

Det finns några hyggliga gratisalternativ för virusskydd i Windows: AVG Free, Avast och Microsoft Security Essentials. Det som stör minst och tar minst kraft från datorn är faktiskt Microsoft Security Essentials. AVG är oxå ett bra alternativ, men de är lite fula när du ska installera AVG Free genom att de hela tiden försöker lura dig att installera en demoversion av AVG:s betalversion. Läer man inte varje rad noggrant under installationen sitter man med en 30-dagars demo i stället för gratisversionen. Avast är enligt mig det sämsta alternativet av gratisvarianterna.

 

Microsoft Security Essentials

AVG Free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast är enligt mig det sämsta alternativet av gratisvarianterna.

Varför då?

 

(Jag har två bootcampinstallationer, en med AVG och en med Avast. Jag märker ingen större skillnad. Båda försöker "lura" på en betalversionen, tycker jag dessutom.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar angående antivirus-program! Tummeupp.gif

 

Är det någon som kanske också vet vad jag bör göra när jag nu är i början av windows-installationen. Jag har fått upp nedanstående bild (bifogad fil) och är lite rådvill.

 

/gustaf

post-23205-025728900 1319905284_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-043741300 1319907572_thumb.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Varför då?

 

(Jag har två bootcampinstallationer, en med AVG och en med Avast. Jag märker ingen större skillnad. Båda försöker "lura" på en betalversionen, tycker jag dessutom.)

 

Det handlar om detaljer. Jag gillar inte gränssnittet i Avast, tycker att de är mer tjatiga med dialogrutor och dessutom vet jag att det tar betydligt längre tid på sig att scanna igenom disken (om man nu kör med schemalagda scanningar). Tidigare var man ju tvungen att förnya gratis-licensen med jämna mellanrum, dock vet jag inte om det fortfarande är så. Är det?

Annars tror jag att de tre alternativ jag drog upp är ungefär likvärdiga när det gäller att hitta malware. Om jag minns rätt så är MSE något bättre på att undvika false positives. Både AVG och Avast har ju lyckats trassla till det någon gång genom att märka någon absolut nödvändig dll som virus och sänkt hela Windows. Jag hjälper rätt ofta folk att rigga Windowsdatorer och numera tycker jag att några få åtgärder räcker, särskilt för Windows 7:

 

- Kör till vardags som begränsad användare. Ha ett separat adminkonto

- Installera MSE

- Automatiska Windowsuppdateringar påslaget

- Använd Firefox som webbläsare och Thunderbird som epostklient. Se till att de är uppdaterade

- Uppdatera Java, Flash och Adobe Reader regelbundet

- Stäng av onödiga tjänster, tex Fil- och skrivardelning.

 

Med dessa åtgärder samt huvudet med när man är ute på nätet så tycker jag att man kan känna sig ganska säker även på en Windowsburk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om detaljer. Jag gillar inte gränssnittet i Avast, tycker att de är mer tjatiga med dialogrutor och dessutom vet jag att det tar betydligt längre tid på sig att scanna igenom disken (om man nu kör med schemalagda scanningar). Tidigare var man ju tvungen att förnya gratis-licensen med jämna mellanrum, dock vet jag inte om det fortfarande är så. Är det?

Annars tror jag att de tre alternativ jag drog upp är ungefär likvärdiga när det gäller att hitta malware. Om jag minns rätt så är MSE något bättre på att undvika false positives. Både AVG och Avast har ju lyckats trassla till det någon gång genom att märka någon absolut nödvändig dll som virus och sänkt hela Windows. Jag hjälper rätt ofta folk att rigga Windowsdatorer och numera tycker jag att några få åtgärder räcker, särskilt för Windows 7:

 

- Kör till vardags som begränsad användare. Ha ett separat adminkonto

- Installera MSE

- Automatiska Windowsuppdateringar påslaget

- Använd Firefox som webbläsare och Thunderbird som epostklient. Se till att de är uppdaterade

- Uppdatera Java, Flash och Adobe Reader regelbundet

- Stäng av onödiga tjänster, tex Fil- och skrivardelning.

 

Med dessa åtgärder samt huvudet med när man är ute på nätet så tycker jag att man kan känna sig ganska säker även på en Windowsburk.

Tackar.

 

Ja, jag tror att man måste förnya gratislicensen fortfarande. Det är väl deras förhoppning att man då ska köpa betalversionen i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Avast (gratis)i flera år innan jag bytte till Mac, och har aldrig fått virus. Man måste uppdatera licensen en gång om året, men det är inga konstigheter.

Kan rekommendera Avast!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag har kört Avast (gratis)i flera år innan jag bytte till Mac, och har aldrig fått virus. Man måste uppdatera licensen en gång om året, men det är inga konstigheter.

Kan rekommendera Avast!

 

Hur vet du att du aldrig fått virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...