Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänger ni av er iMac?


werkmaster

Rekommendera Poster

Jag ska flytta ut min iMac till ett friliggande arbetsrum. Jag använder den mycket som delning, bland annat genom att dela ut mitt iTunes bibliotek till ATV och Plex mediaserver-bas. Jag vill helt inte behöva springa ut och starta den så fort jag vill ta del av iTunes biblioteket exempelvis och undrar därför om det räcker att ställa in så den går i vila. Då tänker jag först och främst ur ett slitagepersektiv då jag inte tycker den drar så mycket ström. När jag har den i vila idag tycker jag ofta att den känns rätt varm.

 

Fortkortas livslängden för datorn nämnvärt genom att aldrig så av den och enbart låta den gå i vila?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar, i strömförbrukning att låta den stå på dygnet runt märkte jag när jag mätte upp alla min "strömtjuvar" i huset.

Så numera stänger jag av iMacen över natten. ( och allt annat som INTE behöver stå på)

Min tidigare Mac Mini med alla tillbehör stod på dygnet runt..

 

Sedan finns det alltid en viss brandfara att ha prylar i StandByläge..

En skärm jag hade började brinna en kväll..som tur var upptäckte jag det nästan omgående för jag råkade befinna mig i dörröppningen in till arbetsrummet...

Vad som hade hänt om det skett mitt i natten vågar jag knappt tänka på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr räcker det inte att bara stänga av på strömbrytaren, eftersom nätsteget ändå är strömförsörjt. Det enda som är "tillräckligt" är att stänga av strömbrytaren på kopplingslisten.

 

Det är det jag gör..har alla prylar kopplade via fördelningsdosa med strömbrytare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, men har kopplat fördelningsdosorna (har några externa hårddiskar kopplade till datorn för backup) via

fjärrbrytare köpta på Claes Ohlssons, så jag slipper krypa under skrivbordet för att stänga av manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Du kan ju under "strömsparare" aktivera automatiskt av och på-slag av datorn, så slipper du göra detta manuellt :) om du nu väljer att inte ha iMac:en påslagen dygnet runt

 

//Matthew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...