Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac book air eller Mac book pro?


hanna123

Rekommendera Poster

Hej

Nu har jag bestämt mig för att äntligen byta ut min gamla pc mot en Mac. Men jag vet verkligen inte vilken jag ska ha, MBA eller MBP? Kanske borde jag nämna att jag är 14 och kommer inte precis att "jobba" på datorn på det sättet. Det jag vill kunna göra är främst att redigera bilder i PhotoScape och Photoshop, klarar MBA detta? Dessutom vill jag kunna köra The Sims 3 (datorspel) använder en usb sak till skivan på MBA. Det skiljer lite i pris på båda två,och på så sätt kan man tolka det som om att MBP är en bättre dator, men tror ni att jag klarar mig med en MBA? Vore mycket tacksam för många svar, men skriv gärna tydligt då jag inte är någon hejare på allt sånthär!

Mvh Hanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigera Bilder inga problem med MBA

men spela spel från skiva är lite jobbigare då MBA INTE har ngn skivspelare inbyggd. DU måste köpa en separat DVD/CD-spelare för det. Kostar inte så mkt men blir en extra enhet som drar ström.

 

En MBP har starkare processor, men MBA har normalt sett snabbare hårdisk/Flashminnne så MBA kan upplevas som mkt snabbare i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hanna.

 

Leo har helt rätt, men utöver det han skriver bör man också tänka på grafikkortet. Grafikkortet är enkelt uttryckt en grej i datorn som styr hur bra och/eller snabbt bilder visas på skärmen.

 

Jämför man MacBook Air (oavsett modell) med en MacBook Pro med 13-tumsskärm så använder de alla likadana grafikkort (fast vissa av dem använder lite mer grafikminne = lite snabbare grafik).

 

Om man istället jämför MacBook Air (återigen oavsett modell) med en MacBook Pro med 15- eller 17-tumsskärm, så är det annorlunda. Alla de MacBook Pro-modellerna har grafikkort som är mycket snabbare än det kort som sitter i MacBook Air. Det kan vara viktigt då man redigerar bilder, men framför allt märks det då man spelar spel. MacBook Air och den mindre MacBook Pro-modellen får kämpa ganska hårt för att klara av lite nyare spel, medan 15- och 17-tumsmodellen av MacBook Pro vanligtvis inte har några som helst problem med det. (Personligen rekommenderar jag 15-tummaren, eftersom jag tycker 17-tummaren dels är alldeles för dyr, och dels lite för stor för att vara riktigt "bärbar".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hanna!

Jag tycker det låter som att en MacBook Air är ett bra val för dig. Själv hade jag svårt att välja och köpte en 11" air och en 15" Pro, men det beror på att jag har helt olika behov beroende vad jag arbetar med för ögonblicket.

 

I den situation du beskriver så låter det som att bärbarhet (ta med datorn till skolan) kan vara viktigare än ren muskelstyrka, och Air är en fantastisk dator. De nyare modellerna har riktigt bra processorer också som klarar mycket så jag skulle välja en Air. Försök att köpa modellen med fyra GB minne istället för två så räcker den lite längre också - två GB är nästan otänkbart lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med oavanstående att varken Air eller 13" MBP riktar sig till den som vill spela. Sen duger prestandan till de flesta spel om man kan leva med grafikinställningar på låg eller medium. Nu är Sims 3 inget nytt spel så det kanske kan gå bra ändå med maxad grafik fundersam.gif

 

Prestandamässigt så räcker den till med det du vill, men betänk att du måste välja till 4 GB Ram på Air då den inte går att uppgradera i efterhand. Till fördel för MBP är att du kan byta både hårddisk och minne själv samt att den klarar av upp till 16 GB Ram (8 GB enligt Apple). Det nya OS X Lion och just bildbehandling gillar minne så 8 GB Ram är inte fel...

 

Gällande programvara så kan jag rekommendera Pixelmator, Gimp eller Seashore som alternativ för Photoshop. Känns inte rätt att du ska lägga två till tre gånger datorns värde som 14-åring på en så dyr programvara när det finns lika bra billiga eller gratis alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs testet!

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.397423/test-macbook-air-ger-macbook-pro-en-match/sida/5/prestandatester-och-slutsats

 

 

För spel och 3d-grafik är det fortfarande dedikerade kretsar i Macbook Pro eller iMac som krävs. Macbook Air är ingen självklar speldator men det går att köra de flesta bara du sänker upplösning och kvalitet på grafiken
.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorlds test är utmärkt, precis som Ytterbergs alster alltid brukar vara. Det ska dock sägas att det släppts nya MacBook Pro-modeller sedan dess. Jämfört med testet är alltså skillnaderna ännu större i dag, till MacBook Pro's fördel. Alla de modellerna har fått en aningen snabbare processor, och 15- och 17-tumsmodellerna har dessutom fått snabbare grafikkort. Hårdvaran i MacBook Air har däremot inte uppgraderats alls sedan MacWorlds test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...