Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min MBP startar om av sej själv.


mesnavi

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en snart två år gammal 13 tum MacBookPro7,1. Intel Core 2 Duo. 2,4 GHz. Mac OS 10.6.8. Innan hade jag en powerbook. Bägge har varit underbara att jobba med men bägge har haft en hel del egenheter.

 

Mitt problem nu är att min mbp startar om av sej själv. Ca tio gånger har den gjort det sedan jag köpte den. Jag har inte lyckats klura ut vad det kan bero på. Jag har ofta flera program igång samtidigt och med firefox har jag runt tjugo flikar öppna.

 

Det är inte alltid den gör en vanlig omstart utan ibland är det som den redan startat om, utan uppstarten. Men med alla programmen avstängda. Ibland försvinner bakgrundsbilden, ibland inte. De flesta gånger har jag inte suttit vid datorn utan den har startat om när jag kommer förbi. Det har kommit lite då och då. Vid två tillfällen med lite tätare mellanrum. De flesta gånger har jag haft strömadaptern inkopplad och de gånger utan har batteriet varit tillräckligt laddat. För ca ett år sedan provade jag att återställa PRAM.

 

Den senaste månaden har den startat om tre gånger. Jag skulle gärna vilja veta vad som skulle kunna vara fel och om jag borde oroa mej eller om det är någon egenhet som jag får leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara något som blir överhettat. Dock låter det inte riktigt som det då du säger att datorn startat om även utan belastning.

 

Ladda ner t. ex istat menus och kontrollera lite temperaturer. Det kan vara grafikkortet som blir för varmt, vilket i sin tur kan bero på en trasig fläkt, temperatursensor, eller fläktkontroller, damm - eller helt enkelt ett mjukvarufel.

 

Om du tycker att du provat allt och fortfarande inte vet vad som är fel är min rekommendation att göra en helt ren installation av OSX och se om problemen kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synnerligen snabbt svar!

Jag antar att jag får hålla koll på temperaturerna. Jag har istat pro som widget och har kollat ibland men antar att det behöver kollas temp och fläkt just när själva omstarten sker. Vet du vad de olika temperaturerna står för. Är några viktigare än andra. Vilken är grafikkortet?

 

Dessa har jag som mäter temperaturer:

HD: Macintosh HD

CPU

Enclosure Base

Enclosure Base 2

Enclosure Base 3

Heatsink B

Northbridge

 

CPU är den där tempen kan stiga till 80. De andra verkar mest ligga runt 30. Fläkten runt 2000 varv och kanske över 4000 när den får jobba men jag ska kolla lite mer noga framöver.

 

Det som gör det lite svårt är ju just att det händer så sällan och inte heller alltid när jag sitter vid datorn.

 

Edit: När jag sitter hemma med datorn har jag ofta den kopplad till en sony bravia tv. Kan det bidra? Men det händer ju även när jag är på resande fot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har markerat alternativet "Starta om automatiskt om datorn låser sig" i inställningspanelen Strömsparare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MacHjälp står det:

De här alternativen finns inte tillgängliga på alla datorer.

Vilket verkar vara fallet med min då jag inte ser något sådant alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...