Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smidigt program för att importera video till datorn?


emma_pemma

Rekommendera Poster

Jag har ca: 50 dv-band med material från massa olika sammanhang. Nu skulle jag vilja gå igenom alla banden och plocka ut det (relativt lilla) filmmaterial som jag vill spara från varje band.

Eftersom det är en hel del som ska gås igenom så vill jag att de ska gå så smidigt som möjligt, och vill helst slippa importera via ett redigeringsprogram.

Jag vill alltså använda ett program som bara sköter importeringen och skapar filer på datorn.

 

Finns det något sånt program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie 6 (eller 5) borde funka bra. (iMovie 7 och senare ska du undvika, för de förstör kvaliteten på importen.)

 

Det fanns dessutom ett fristående program, men jag kommer inte ihåg vad det heter. Jag har Googlat, men inte hittat det längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men vill helst slippa att få in det i ett redigeringsprogram. Det handlar mer om att jag vill ha allt materialt sparat på en extern hårddisk så jag kan kasta/ge bort/sälja alla banden (och kameran).

 

Annars använder jag normalt FCP, men skulle helst vija ha ett program som arbetar enbart med importeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men vill helst slippa att få in det i ett redigeringsprogram. Det handlar mer om att jag vill ha allt materialt sparat på en extern hårddisk så jag kan kasta/ge bort/sälja alla banden (och kameran).

Det är inget problem med iMovie 6 (eller 5). Du skapar ett projekt på din externa disk och importerar (så länge som disken är Mac OS Extended). När du importerat och sparat projektet högerklickar du på projektfilen och "visar paketets innehåll". Dina klipp ligger i mappen Media. Gör vad du vill med dem: flytta dem, kasta dem, spel dem i QT Player etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...