Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hämta IWeb sida från fil på dator


Camilla67

Rekommendera Poster

Jag har en gammal hemsida som ligger på MobilMe och på nätet och den finns också sparad i fil på datorn.

Hur gör jag för att hämta upp filen som ligger sparad på datorn?

Själva hemsidan som jag gjorde i IWeb har jag fortsatt att redigera och lagt på ny FTP-server.

Jag måste på något sätt komma åt den och radera den då den är helt inaktuell.

Tacksam för svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har hemsidan i iWeb-format på datorn så öppnar du den i iWeb.

Det räcker med att klicka på iWeb-sidan för att iWeb ska starta och öppna den.

Om du inte har sidan i iWeb-format utan exporterad till HTML, exempelvis som HTML-fil på datorn eller på nätet, så kan du inte öppna den i iWeb eftersom iWeb inte kan öppna HTML-sidor.

 

HTML-sidor kan du öppna i en vanlig textredigerare, som den som följer med datorn.

Om du vill redigera sidan mer grafiskt så får du ha ett webbdesign-program som kan öppna HTML-filer, exempelvis Website Painter.

 

Om du vill radera sidan från Mobile Me så loggar du in på Mobile Me och går till iDisk där hemsidan ligger som en mapp på iDisk, mappen heter "Web".

Du kan också öppna iDisk ifrån Macen och radera innehållet i mappen "Web" på iDisk.

Om du är i Finder så välj Gå - iDisk och där öppna mappen Web.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna som jag har på datorn är: index-filer, index.htm och hemsida.pub, när jag klickar på index.htm kommer sidan på internet upp.

Har nu köpt Web Painter, hur gör jag nu när jag ska öppna hemsidan. Har provat att öppna filerna men det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även filerna på iDisk men inte i filen Web, utan sparat dem i en egen mapp, Hemsida... Då hjälper det inte att radera eller hur?

Är det någon som har någon lösning på mitt problem????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen du söker ligger i ditt bibliotek, ApplicationSupport/iWeb. Min heter Domain.sites2, antar att din heter något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna som jag har på datorn är: index-filer, index.htm och hemsida.pub, när jag klickar på index.htm kommer sidan på internet upp.

Har nu köpt Web Painter, hur gör jag nu när jag ska öppna hemsidan. Har provat att öppna filerna men det funkar inte.

 

Du har alltså inte iWeb-sidan kvar i iWeb? När du startar iWeb så får du inte upp den?

Index-sidan på datorn pekar ju på en mapp som heter samma sak som hemsidan. Det är så iWebs publicerade filer fungerar.

Säg att du har en hemsida som heter MinHemsida.

Då har du en index.html och du har också en mapp som heter MinHemsida. Index.html pekar på mappen MinHemsida och i mappen MinHemsida finns också en index.html som pekar på övriga filer i den mappen. Så filen index.html som ligger utanför mappen MinHemsida innehåller knappt någonting, inte mer än att den pekar på filen index.html i mappen MinHemsida. Så vill du redigera innehållet på din hemsida öppnar du filen index.html i mappen MinHemsida.

 

Du kan öppna index.html i Web Painter och redigera den, men den öppnar inte automatiskt de andra filerna som tillhör hemsidan utan de får du öppna manuellt inuti Web Painter om du vill jobba med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även filerna på iDisk men inte i filen Web, utan sparat dem i en egen mapp, Hemsida... Då hjälper det inte att radera eller hur?

Är det någon som har någon lösning på mitt problem????

 

När man laddar upp sin hemsida på Mobile Me genom iWeb så hamnar den i mappen Web på iDisk, inte i någon fil som heter Web utan en *mapp* som heter Web.

Innehållet i mappen Web är det som besökaren möter när den surfar till din hemsida på Mobile Me.

Om du även har sparat filerna på andra ställen på iDisk spelar ingen roll här. När besökarna anger din hemsidesadress så är det till mappen web på iDisk de kommer, inte till andra ställen på din iDisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag hittar inte mappen application support/iweb i min hemmamapp... Det verkar vara lite skummt för kataloguppbyggnaden är inte detsamma som på min imac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...