Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt Time Capsule från annan ort?


nissetheman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag funderar på att köpa time capsule för att kunna lagra bilder, dokument etc. Tidigare om jag förstått rätt behövde man ett mobile me-konto för att kunna nå hårddisken på annan ort om man vill överföra/nå dokument. Hur är det idag när mobile me har utgått mot iCloud? Behöver jag betala något extra för att få den funktionen?

 

Tack på förhand!

Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Mobile Me erbjöd var iDisk, som var en "hårddisk" på nätet. Du laddade upp data till denna "hårddisk", antingen manuellt genom att dra dokument och annat till iDisk-symbolen i datorn eller genom att ställa in synk så du synkade material på datorn med iDisk.

 

Denna funktionalitet saknas i iCloud, å andra sidan är iCloud gratis och det var inte Mobile Me med iDisk...

Vad iCloud erbjuder är synk av mejl, kontakter, kalender och dokument - för dokument-synk behöver du ha app:ar kompatibla med iCloud i dina iOS-enheter. Den tar inte emot vilka dokument som helst då den är app-styrd.

 

Dropbox är ett av flera alternativ till iDisk. Du lägger upp material på din "hårddisk" på internet och du kan nå detta material var i världen som du än är. Du kan ha ett program i datorn som gör att du synkar mappar i datorn med mappar på Dropbox så att du kan dela information med dig själv. Sök på "folder sync" i Mac App Store så kommer mängder med alternativ upp för detta.

 

Du kan ha en dator hemma som är ständigt uppkopplad mot nätet och där du har delat Time Capsule till internet, då kan du logga in på den och hämta material från dig själv men det är inget jag rekommenderar på grund av säkerhetsaspekten.

Detta är inte relaterat till Mobile Me eller iCloud eller liknande tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Time Capsule av äldre modell som bara används för Time Machine. För det gör den ett otroligt bra jobb och har nu gått i 2 år.

Som Time Machine och central fillagring har jag också en Q-nap 219 med 1,5 TB raidad enligt Raid 1. Det vill säga att 2X1,5 TB diskar är speglade.

Den har också Time Machine inbyggt som jag använder för ett par av husets 5 Macar.

Dessutom finns det en funktion som heter MyCloudNas Service. Det innebär att du kan skapa din egen NAS server som du kommer åt på nätet via en Qnap sida.

Via den kan du både administrera din Nas Server och hämta hem och ladda upp filer. Fördelen är att du bara har NAS servern på och exponerar inte din dator mot internet.

Jag har idag bara SSD diskar i mina datorer och trots dessa är relativt stora har jag inte har obegränsat lagringsutrymme. Därför lagrar jag äldre projekt och dokument på NAS servern istället. Plus bortåt 45 000 blder i raw-format. Så var jag än befinner mig kan jag nå mina filer så länge det finns en bra internet-uppkoppling.

Tror denna lösning är en bättre lösning och mer enligt det du frågar efter.

Vad gäller säkerhet så kräver detta att man öppnar routern för UPnP. I Q-nap kan man ställa in alarm om någon obehörig försöker ansluta och då får man mail-alarm.

Jag får numera ett dussin per dag. När jag kollar loggarna har ännu ingen lyckats logga in. Kan bero på att mitt användarnamn och lösenord inte är av den enklare sorten.

Så det känns trots allt ganska tryggt.

För mig uppväger fördelarna riskerna. Samtidigt måste man komma ihåg att öppnar man upp för internet så ökar man riskerna att bli hackad och utnyttjad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skriver så kan man via back to my mac komma åt sin time capsule genom att ange det i mobile me. Vad jag förstår så skall det fungera likadant med iCloud. Men det har varit ganska krångligt att få det att fungera, men jag har lyckats tidigare, då var jag på Mallorca och hämtade filer som jag hade på min time capsule hemma i Stockholm, så jag vet att det funkar. Problemet är när man inte har ett uttag direkt till nätet i väggen utan måste gå via ett modem, som tex comhem. Då skall man ställa in väldigt mycket på rätt sätt och som sagt så har jag bara fått det att fungera en gång men nu går det inte. Vet man hur man skall ställa in sitt modem och sin Time capsule så funkar det i alla fall att ha den som en typ av nas. Detta har alltså inget med iDisc att göra, och du behöver inte ha din dator påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...