Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skicka stora filer (FTP)


Stetch

Rekommendera Poster

Jo det är tydligen samma som macworld har med i guiden. Får du inte det att fungera då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Men har inte tillgång till datorn nu. Allt funkar lokalt men inte utanför nätverket. Det hela är mycket mystiskt på min ära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har tillgång till dator igen.

 

Hjälp mottages hjärtligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått igång det lokalt och det verkar som om jag även fått det att funka utifrån.

Men jag undrar om det finns nått sätt att andra kan ansluta till ens FTP utan att se ens IP-nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox är bra men dom man delar en mapp med måste också ha Dropbox för att kunna utnyttja den.

 

Sen föredrar jag Sugarsync före Dropbox :P

 

Sen pratar vi om filer som kanske ligger på 2-3 GB som ska föras över. Och då är inte Dropbox det ultimata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skicka större filer (200mb -->)

Sen pratar vi om filer som kanske ligger på 2-3 GB som ska föras över. Och då är inte Dropbox det ultimata.

Visserligen satte du ingen övre gräns i ditt första inlägg (ser jag nu), men att filerna plötsligt är 20-30 gånger så stora spelar in, helt klart. Är det BARA storleken som talar mot Dropbox, så kan du få 50GB för 70 spänn i månaden. Men Dropbox har ju andra nackdelar.

 

 

Har fått igång det lokalt och det verkar som om jag även fått det att funka utifrån.

Men jag undrar om det finns nått sätt att andra kan ansluta till ens FTP utan att se ens IP-nummer?

Bara om du har ett eget domän-namn och tillgång till en DNS-server där du kan ha din domän.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken skiftar mycket. Ibland ca. 200mb och ibland 2GB.

Men visst Dropbox funkar. Men det är väl fortfarande så att den man ska t.ex dela en mapp till måste ha ett Dropbox-konto?

Sen tycker jag Dropbox är otroligt segt.

 

 

Aha domän och sånt. Ok då vet jag. Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken skiftar mycket. Ibland ca. 200mb och ibland 2GB.

Men visst Dropbox funkar. Men det är väl fortfarande så att den man ska t.ex dela en mapp till måste ha ett Dropbox-konto?

Sen tycker jag Dropbox är otroligt segt.

Nej, de använder väl ditt konto och då kan de av misstag radera någon annans filer.

Och är det dessutom segt finns det ju ingen anledning att mecka med Dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de använder väl ditt konto och då kan de av misstag radera någon annans filer.

Och är det dessutom segt finns det ju ingen anledning att mecka med Dropbox.

 

Just det ja så funkar det ju.

Men då kan man ju göra ett sugarsynckonto på jobbets räkning. Tycker det är snabbare och smidigare.

 

Men det behövs ju inte då OM FTPn funkar.

Iallafall: Tack för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag når min FTP från en annan dator utanför nätverket. Men kan varken lägga till eller ladda ner filer.

Nu då? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda Wetransfer, www.wetransfer.com - tycker att det är helt överlägset och kräver ingen registrering eller lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda Wetransfer, www.wetransfer.com - tycker att det är helt överlägset och kräver ingen registrering eller lösenord.

 

Att filen ligger uppe i 2 veckor gillar jag inte riktigt. Men annars verkar det vara en bra tjänst.

 

Men jag vill fortfarande ha en FTP :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag når min FTP från en annan dator utanför nätverket. Men kan varken lägga till eller ladda ner filer.

Nu då? :P

Steg 7 här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.100099/del-1-s-gr-du-macen-till-en-ftp-server

 

Vad har användaren för rättigheter? Alltså den användare som du loggade in med via ftp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv och läsrättigheter.

OK, kan det vara stopp i brandväggen trots allt? Vad säger loggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oct 26 13:26:37 xxxxx pure-ftpd[85980]: (?@x.x.x.x) [iNFO] xx is now logged in"

 

Sådär står det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oct 26 13:26:37 xxxxx pure-ftpd[85980]: (?@x.x.x.x) [iNFO] xx is now logged in"

 

Sådär står det bara.

Det där är väl inte brandväggsloggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det var den du frågade efter. Trodde du menade PureFTP loggen hahaha.

 

Hur hittar man brandväggsloggen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det var den du frågade efter. Trodde du menade PureFTP loggen hahaha.

 

Hur hittar man brandväggsloggen då?

Det beror på vilken brandvägg du har. Eller du har bara en router? (Och det är inte brandväggen i Macen jag talar om, utan den "riktiga", mot internet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok den har jag inte tillgång till just nu. Men det borde ju vara rätt. För om jag loggar in via FTP och använder datorns IP OCH användarnamnet och datorns lösenord, då kommer jag in utanför nätverket.

 

Men det är ju uppgifter jag inte vill ge ut till kunder. Därför påhittat användarnamn och lösen via PureFTP.

Men den biten funkar ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok den har jag inte tillgång till just nu. Men det borde ju vara rätt. För om jag loggar in via FTP och använder datorns IP OCH användarnamnet och datorns lösenord, då kommer jag in utanför nätverket.

 

Men det är ju uppgifter jag inte vill ge ut till kunder. Därför påhittat användarnamn och lösen via PureFTP.

Men den biten funkar ju inte.

Som jag skrev innan: Att sätta upp regler för FTP i en brandvägg är ganska besvärligt. Att logga in är enkelt, men för att flytta filer byter förbindelsen portnummer och dessa är kanske inte öppna.

http://www.ncftp.com/ncftpd/doc/misc/ftp_and_firewalls.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ska kolla imon. Är svårt att mixtra med modem, IP och bös när folk hela tiden behöver internet och dator-åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...