Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prenumerera på kalender i icloud


E.rilby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nu uppdaterat till iOS 5 och allt är bra förutom kalenderfunktionen. Jag prenumererar på mitt skolschema (öppen kalender via URL) i ical och skulle vilja ha prenumerationen direkt i telefonen eller i icloud. Då schemat kan ändras lite hastigt och lustigt skulle detta vara en fördel. Förut var jag tvungen att synka väldigt ofta mot datorn och tänkte jag skulle slippa detta. Är det någon som vet hur man gör?

 

Jag använder mig av snow leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort prenumerationen.

Välj att prenumerera igen, ange sökvägen till kalendern, och i rutan som kommer upp kan du välja om du vill ha den på en lokal kalender "På min Mac" (som ej synkas) eller på en global kalender "iCloud" (som synkas). Välj "iCloud". Klart!

 

Ovanstående fungerar med iCal i Lion.

Lion är ju egentligen det man ska köra för att det ska fungera bra med iCloud, även om det finns olika knep och knåp för att få iCal i SnowLeopard att fungera med iCloud men egentligen är den inte gjord för iCloud...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite strul med prenumerationerna i iCloud. På iphonen/iPaden uppdateras inte kalendern automatiskt. Jag får gå in på inställningar och skifta från PUSH till Manuellt och sen tillbaka så får jag senaste uppdateringen. Vad beror detta på tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Jag har uppgraderat från MobileMe till iCloud och har problem med prenumererade kalendrar. Det funkar på iPhone, iPad och med iCal på min iMac. Men när jag går in på molnet icloud.com, så finns inte de prenumererade kalendrarna med. Inte heller har jag listat ut hur jag ska göra för att lägga till dem. När jag försökt göra enligt beskrivningen ovan, så kan jag inte välja global kalender, utan endast på min iMac. Använder OS Lion 10.7.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppgraderat från MobileMe till iCloud och har problem med prenumererade kalendrar. Det funkar på iPhone, iPad och med iCal på min iMac. Men när jag går in på molnet icloud.com, så finns inte de prenumererade kalendrarna med. Inte heller har jag listat ut hur jag ska göra för att lägga till dem. När jag försökt göra enligt beskrivningen ovan, så kan jag inte välja global kalender, utan endast på min iMac. Använder OS Lion 10.7.2.

 

För att en prenumererad kalender ska synkas med iCloud måste den läggas in i iCloud, och det gör man på iCal i datorn.

Man kan inte lägga till prenumererade kalendrar på iCloud på webben, utan man måste göra det i ens klientprogram på datorn.

 

För att man ska kunna använda sig av iCloud i iCal så måste iCal aktiveras för iCloud.

Detta gör man under iCal - Inställningar - Konton. Där lägger man till iCloud.

Det är även där man lägger in hur iCloud ska uppdateras, alltså när den ska synkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite strul med prenumerationerna i iCloud. På iphonen/iPaden uppdateras inte kalendern automatiskt. Jag får gå in på inställningar och skifta från PUSH till Manuellt och sen tillbaka så får jag senaste uppdateringen. Vad beror detta på tro?

 

Hur har du iCloud inställt i iCal på datorn, push eller manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

 

Gjort allt precis som du beskrivit, och ändå får jag inte med de prenumererade kalendrarna när jag går in på icloud på webben. De finns som sagt i iCal men visas inte på webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkas den till dina enheter? Dvs, när du lägger till en prenumererad kalender i iCloud på iCal, får du upp den kalendern under "Prenumererad" på iPhone? (rubriken under iCloud-rubriken under Kalendrar i iPhone).

 

När man lägger till en prenumeration av en kalender får man upp följande ruta...

post-13591-097452200 1320583036_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite strul med prenumerationerna i iCloud. På iphonen/iPaden uppdateras inte kalendern automatiskt. Jag får gå in på inställningar och skifta från PUSH till Manuellt och sen tillbaka så får jag senaste uppdateringen. Vad beror detta på tro?

 

När du lägger till en prenumeration av en kalender i iCal på Macen så kan du välja hur ofta den ska uppdateras, utgångsinställningen är en vecka.

Så om du här har bara klickat Ok så uppdateras den automatiskt veckovis. Om du vill ha snabbare uppdatering får du ställa in det i iCal. Det är iCal som styr prenumerationerna som synkas via iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har satt autouppdatera var 5:e minut, men det spelar ingen roll, det uppdateras ändå inte på telefonen. Det spelar heller ingen roll om Macen är igång eller inte.

 

Nu har jag dock skapat prenumerationerna på telefonen/ipaden manuellt och det funkar fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt autouppdatera var 5:e minut, men det spelar ingen roll, det uppdateras ändå inte på telefonen. Det spelar heller ingen roll om Macen är igång eller inte.

 

Och prenumerationen ligger på iCloud-kalendern och inte utanför iCloud?

För den måste ligga under iCloud för det ska synkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den ligger under iCloud. Första gången syncar den perfekt men vid nästa uppdatering i kalendern så syns det bara på Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...