Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ReadyNas Duo med Time Machine?


1208

Rekommendera Poster

Jag söker hjälp med att få min ReadyNasDuo att lira med Time Machine.

 

Finder hittar nasen/diskarna. Och det går att lägga över filer som verkar raidas automatiskt. Men jag får det inte att fungera med Time Machine.

 

 

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "aktiverat" stöd för Time Machine i NASens inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag söker hjälp med att få min ReadyNasDuo att lira med Time Machine.

 

Finder hittar nasen/diskarna. Och det går att lägga över filer som verkar raidas automatiskt. Men jag får det inte att fungera med Time Machine.

 

 

Någon som har tips?

 

Du måste först aktivera AFP som protokoll för den utdelning (share) du tänkt använda. Sen måste du även under filken "Backup >> TimeMachine" ange ett lösenord för det konto på NAS:en man ansluter mot (användarnamnet är ReadyNAS om jag inte minns fel). Sen ansluter du till den utdelningen med dessa användaruppgifter. Det fungerar bra med olika datorer som ansluter med samma inloggningsuppgifter, TimeMachine-backuperna blir separata för varje dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat firmware till den senaste versionen?

Hade själv problem innan men i förra veckan så uppdaterade jag till den senaste och nu funkar det för mig.

 

RAIDiator 4.1.8. finns här: http://www.readynas.com/?p=5827

 

Glöm inte att:

  1. aktivera TimeMachine i inställningarna på din ReadyNAS
  2. ange rätt användarnamn och lösenord i TimeMachine (dvs. det som står i fliken TimeMachine i din ReadyNAS, se bifogad bild)

Hoppas att du får ordning på det.

post-34908-002198700 1319392250_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Dessvärre har jag slarvat bort manualen till Nas:en, når man den med en ip-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan se i din router vilket adress den har.

 

Manual bör du hitta som PDF hos tillverkaren Tummeupp.giflaserbok.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Dessvärre har jag slarvat bort manualen till Nas:en, når man den med en ip-adress?

 

Ännu enklare än att använda IP-adress är att starta programmet RAIDar, bör ligga i programmappen (eventuellt i en mapp som heter "Netgear ReadyNAS).

 

RAIDar.tiff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har problem att nå min NAS med Time Machine och tänkte börja med att uppdatera fw, jag liger på 4.1.6 idag. Länken ovan, är det den senaste? Sen går länken till en sida där binären visas i klartext, hur gör jag med den?

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har koll på vilken modell och modellbeteckning din NAS har? Står annars på en typ-skylt på den, oftast på baksidan.

 

Gå till tillverkarens hemsida, oftast direkt från produktsidan för modellen eller från support kan man välja hämta filer och programvara, ladda ner programvaran för din modell och följ de instruktioner som finns där för respektive operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lånar denna tråden lite.

 

Jag kör time machine till min readynas duo, hade lite dålig koll när jag gjorde konfigurationen och satte kapaciteten till 460GB vilket jag tycker är för mycket och som jag nu vill minska.

Men nu säger min readynas att max är 55GB(se bifogad bild) . Varför då? Och hur fixar jag det?

 

Bonusfråga: Vad är en generell rekommendation att man sätter kapaciteten till?

 

Sk_rmavbild_2012_09_19_kl_18_43_47.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste vara större än vad du har information på datorn du du ska ta back up på.

Nu har jag 3 st datorer och jag har satt 500GB i utrymme och det räcker gott och väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste vara större än vad du har information på datorn du du ska ta back up på.

Nu har jag 3 st datorer och jag har satt 500GB i utrymme och det räcker gott och väl.

 

Jo så mycket har jag förstått, tänkte minska den till runt 150-200GB. Men det går ju inte då den säger att 55GB är max.

På Netgear står det:

 

FAQ

1. If I elect to disable Time Machine support, how can I restore the space taken up by Time Machine on the ReadyNAS?

 

Each Mac client using Time Machine can delete the sparsebundle image used by that client by going into the ReadyNAS share on the ReadyNAS device.

 

2. Will changing the Time Machine capacity setting in FrontView expand my Time Machine backup capacity?

 

It will change the capacity allowed by the ReadyNAS, but the sparsebundle image created by the Mac is set to the initial capacity specified. The only way to increase that capacity is to remove the sparesebundle and redo the Time Machine setup.

 

 

Så jag antar att jag måste ta bort min "sparsebundle image" och skapa en ny. Men hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...