Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför blir det e-post som avsändare då jag skickar SMS?


Silverfox

Rekommendera Poster

Då jag skickar SMS och MMS till iOS5 -mottagare får de min e-postadress som avsändare i stället för mitt namn som det har varit tidigare. Jag har rotat runt lite under Inställningar men inte hittat något där som skulle var felinställt eller som jag kan ändra för att det ska bli rätt. Någon som vet vad jag har gjort fel eftersom det blir så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - Meddelanden - Ta emot på - Uppringnings ID.

Uppringnings ID är antingen ens telefonnummer eller e-postadressen, och det är där du väljer vad som ska visas.

 

Och det är inte ett sms när det är epostadressen, utan det är ett iMessage. SMS är en tjänst i nätverket för mobilsamtal, och som många operatörer tar betalt för.

IMessage är ett meddelande som skickas över internet, alltså inte över mobilnätet. Det som nu kan förvirra är att det även finns ett mobilt internet-nät, och en iPhone kommunicerar med båda men de är inte samma sak. SMS kommunicerar över det ena och iMessage över det andra. Fördelen med iMessage är att det inte kostar något extra utan räknas som internet-trafik, men det kräver att mottagaren har iOS 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bar där inne och tittade och det verkade var nära mitt problem. Men jag kan inte välja bort min e-postadress. Även om jag loggar ut och loggar in så kommer min e-postadress upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättast är om dina kompisar lägger till din email till din kontakt. Finns en annan lösning också men den får du googla efter. Tror man måste stänga av imessage å sätta igång det igen eller ngt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat ut och in igen men det hjälpte inte. Mina polare har mig redan i sina adressböcker. När jag går in i min iPad så har jag inte möjlighet som i iPhone att välja telefonnummer eller e-postadress. Det är bara e-postadress som står där och den är inte valbar. Den är negativ. Oavsätt om jag skickar från min iPhone eller iPad så blir resultatet den samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg lösningen för ngn dag sedan i det här forumet men jag kommer inte ihåg exakt hur de gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Det är flera alltså som har haft detta "problem" då är det bara att leta reda på tråden. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipad är ingen telefon och därför ingen enhet för att skicka SMS, utan den skickar bara iMessage - inte SMS. Därför kan man inte välja telefonnummer i iPad.

 

iPhone skickar det som är tillgängligt, men i iPhone ska du kunna välja mellan telefonnr eller e-post.

Vilken mobiloperatör har du? Fick du upp rutan om nya operatörsinställningar när du installerade iOS 5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey jag kan förstå det där med iPad att det inte är en telefon. I min iPhone fanns det möjlighet att välja telnummer eller e-postadress och där står den på telefonnummer. Men även om jag skickar från den så står det e-postadress som avsändare. Det är Telia jag har. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag fick någon förfrågan då jag installerade iOS 5 om operatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort ditt e-postkonto då från iMessage om du inte vill använda det på iMessage skickade från din iPhone, men blir det inte förvirrat för dina kontakter om du skickar med e-post från iPad och telefonnr från iPhone? Om du skickar iMessage med e-post som avsändare så hamnar de ju i samma lista hos mottagaren oavsett om du skickar från iPad eller iPhone.

 

Du kan ju också välja att inte skicka iMessage alls och skicka vanligt sms istället och då är det telefonnr (man kan inte skicka e-post som avsändare för sms). Då stänger du av iMessage i telefonen och skickar som vanligt sms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det skulle vara mer fel inställning hos mottagaren, eller att de inte har mig i sina adressböcker, som gör att mitt namn inte kommer upp tycker jag. Klart man kan skicka SMS men då får jag ju betala, och det vill jag inte bara för att mina polare inte ser mitt namn. Nu när det är gratis och att det går att skicka iMassage från paddan är ju gudagott. Jag tackar så mycket för hjälpen. Det verka r som om det som kan göras är gjort. Sen får de se vad de vill när jag skickar meddelanden till dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. De bör lägga till din email sin kontaktinfo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur de ser ditt namn beror på deras inställning av dig i Kontakter. Det är Kontakter som bestämmer hur nummer och email adresser tolkas.

 

För att de ska få upp ditt namn när du skickar med e-mail som Uppringnings-ID så måste de ställa in ditt e-mail på ditt kontaktkort under Kontakter.

 

Det kan vara så att om du har iMessage på flera enheter så skickar den med e-post som uppringnings-ID om man har iMessage även på enheter som inte har en telefon och därmed bara tillgång till e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...