Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup med Airport Extreme


lufsen

Rekommendera Poster

Jag har en AirPort Extreme med en NAS ansluten. NASen kör jag backup på.

Med SL och L hade jag otroliga problem att få disken att "bli godkänd" att köra backup på.

Nu verkar det som om Lion gjort det enklare då den tror att jag har en Time Capsule... :ThumbsUp:

 

Eller är jag helt fel ute?

post-32161-037125600 1319125470_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Funkar det att ansluta en extern hårddisk till Airport Extreme och använda denna disk som backup via time machine för samtliga datorer i nätverket som har OSX Lion installerat?

Detta fungerade väl inte tidigare? Har för mig jag har läst att man måste använda antingen en Time Capsule eller en trådbunden extern hårddisk om man vill använda Time machine..?

 

Om det fungerar, går det med vilken extern HD som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag kör TM-backup på en lös usb-hårddisk kopplad till min Airport Extreme och det funkar fint. Fungerade även med Snökatten. Dock fanns det vissa problem tidigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här. En disk kopplad till airport extreme som tar backup på 3 datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra det, skulle behöva investera i en ny router och funderar starkt på att satsa på en Airport Extreme.

Vad kör ni med för externa hårddiskar? Vad jag har förstått så strular externa hårddiskar av vissa fabrikat..?

 

Har tidigare kört med WD, funkar dessa bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en disk från Freecom, har inte upplevt några problem ännu. Och de säljs av Macoteket, iofs ingen garanti, men man kan ju hoppas att de iaf inte strular med Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med en WD. Fungerar helt lysande och är tyst som en mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra det!

Kör ni med en partition på hela hårddisken? Eller måste man dela upp så man har en egen partition för varje dator man vill köra backup på?

Har för mig det var nåt strul när man hade flera partitioner på den externa hårddisken och man ville köra time machine trådlöst?

 

Känns som om det får bli att investera i en AE, min gamla Netgear har börjat strula lite sen jag uppgraderade till Lion. Dessutom stryps hastigheten i nätverket av nån anledning...

Mycket märkligt, även om jag kopplar med tråd från routern till datorn så typ halveras överföringshastigheten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 4 partitioner i min WD. En för varje dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur det blir med hastigheten om båda datorerna backar upp samtidigt (till samma disk)? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra det!

Kör ni med en partition på hela hårddisken? Eller måste man dela upp så man har en egen partition för varje dator man vill köra backup på?

Har för mig det var nåt strul när man hade flera partitioner på den externa hårddisken och man ville köra time machine trådlöst?

 

Känns som om det får bli att investera i en AE, min gamla Netgear har börjat strula lite sen jag uppgraderade till Lion. Dessutom stryps hastigheten i nätverket av nån anledning...

Mycket märkligt, även om jag kopplar med tråd från routern till datorn så typ halveras överföringshastigheten...

 

Man måste inte dela upp disken. Jag kör backup av 2 datorer på en partition. Funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur det blir med hastigheten om båda datorerna backar upp samtidigt (till samma disk)? :fundersam:

Bara att schemalägga datorerna vid olika tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...