Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ATI X800 släppt


Homy

Rekommendera Poster

Jo, roligt.

Kan de inte släppa ett Radeon 9600 Pro 256 MB i Mac-version (så man får 8x AGP)?

Fläktlöst är mer värt än snabb processor, men mer minne för texturer är inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Och jag som nyss köpte ett 9800 Pro SE... jaja, det var 200 dollar billigare så skit samma.

 

Väldigt bra att de släpper det iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, roligt.

Kan de inte släppa ett Radeon 9600 Pro 256 MB i Mac-version (så man får 8x AGP)?

Fläktlöst är mer värt än snabb processor, men mer minne för texturer är inte fel.

Dom 9600 Pro och XT som sitter i G5:or är AGP x8.

 

 

 

 

Du har knappast rätt att klaga, bäste bror. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fattat fel.

 

Det finns ju 9600 med mer RAM, men inga Mac-versioner.

Och bara Mac-versionerna arbetar med 8x.

Köper jag ett "vanligt" kort får jag bara 4x.

Står klart och tydligt på flera ställen.

 

Alltså har jag valet mellan att få ett kort med mer VRAM men en hälften så "bred" anslutning, eller det jag har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill ju ha 256 MB!

Det finns på "vanliga" 9600-kort...

Men då är jag, som sagt, begränsad till 4x...

 

Sicken skit! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man tjänar så värst mycket på 256 meg på ett 9600... Men å andra sidan är prestandaskillnaden mellan x4 och x8 minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte i normala fall kanske.

Men om du vill köra X-Plane, så behöver du egentligen 256 MB VRAM för att inte få ganska ordentlig prestandaförlust när man kör med bra texturkvalitet.

Det har inget med hastigheten i övrigt, bara en konsekvens av de stora texturerna.

Om då 95% av allt man har 3D-kortet till är X-Plane, så känns det liksom ganska viktigt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte i normala fall kanske.

Men om du vill köra X-Plane, så behöver du egentligen 256 MB VRAM för att inte få ganska ordentlig prestandaförlust när man kör med bra texturkvalitet.

Det har inget med hastigheten i övrigt, bara en konsekvens av de stora texturerna.

Om då 95% av allt man har 3D-kortet till är X-Plane, så känns det liksom ganska viktigt... :)

Ja det är sant, när man kör slut på textureminne spelar det ingen roll hur snabbt kortet än är så kommer prestandan inte vara bättre än maximal överföringshastighet på AGP bussen, samma sak är det med jag har sett flera program som använder

glCopyTexImage för att åstakomma effekter som fullscreen antialiasing, blur osv det är helt hjärndött att göra det på ett system som stödjer pbuffers, enda undantaget är att det är tyvärr det enda portabla sättet att åstakomma samma effekt.

Men glCopyTexImage tvingar texturen från vram till ram sedan tillbaka igen, det är inte ovanligt med runt 3-4 gångers prestanda förlust, medans pbuffers oftast inte ger mycket mer än max 1/2 prestanda förlust.

ett litet exempel är http://www.sonixwave.com/~anvil/FPSTest.zip som jag gjorde för att visa detta (tryck på "b" för att växla motionblur på och av, det är en skillnad på ca 75% när motion blur är på slagit pga glCopyTexImage.)

Förövrigt ska jag nämna att blurren är gjort för att fungera på virtuellt vilket 3D kort som helst (me hyffsad prestanda), därför är den lite "grov".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...