Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig täckning med iPhone 4S


the_karate_kid

Rekommendera Poster

Jag har samma problem med min och efter kontakt med telenors support igår så sa dom att Apple bekräftat att det är ett mjukvarufel och att det förmodligen kommer komma en uppdatering inom ett par dagar som löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 176
  • Created
  • Senaste svar

Jag har 4S med TRE.

Har också startat om telefonen en gång i timmen.... kan även har full signal, med 3G symbolen, men kommer inte ut på nätet... efter omstart så fungerar den i en timme....

Har testat nu med ta bort pinlås och reset network settings.

 

Håller tummarna!

 

Conkers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade för mig efter jag tog bort pinnkoden. Har inte behövt starta om den en ända gång sen dess :) Och det går att ringa från den nu också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort PINkoden verkar vara tricket! Min har nu fugnerat över natten med att slå på flygplanslägen och sen hittar den tillbaka på morgonen! Nu känns de ju sådär att man måste stänga av en säkerhetsåtgärd men ryktet gör ju gällande att en uppdatering är på gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är Apple medvetna om problemet?

Som vanligt så kommenterar de ingenting officiellt (vad jag vet) :s

 

att köra utan pin är en temporär ful workarround men man vill helst ha det aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt detta problemet också. Iphone 4s med Telenor.

Det är full täckning i området med 3G och 2G men telefonen visar inga staplar efter den varit påslagen ett tag. Efter en omstart visas alla staplar normalt. Imessages verkar inte inte komma fram när staplarna inte visas, förrän man startar om telefonen. Väldigt irriterande! Man måste starta om telefonen, det hjälper inte att slå på och slå av flygplansläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag säger kuntjänsten på Tele 2 att problemet är fixat! Man måste dock göra en återställning via iTunes! Buggar kan följa med säkerhetskopian därför rekomenderas Claen install! Hurvida detta fungerar vet jag väl ikväll :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! Ringde kundtjänst igen.. Dom har inte alls löst problemet. Tjejen som sa det hade helt fel. Hon menade att det "KAN" hjälpa att återställa, som vi alla redan vet. Dock fungerar det inte på min som sagt. Dålig information från tele 2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som ni andra exakt samma problem med min nya Iphone 4S och halebop (telia).

Har provat återställa (clean) osv men samma resultat (ingen service jämnt och ständigt) men perfekt täckning i min gamla mobil

Fick tipset av Halebops support att skicka in mobilen ifall det var något strul med antennen men ska testa PIN-tricket när jag kommer hem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som ni andra exakt samma problem med min nya Iphone 4S och halebop (telia).

Har provat återställa (clean) osv men samma resultat (ingen service jämnt och ständigt) men perfekt täckning i min gamla mobil

Fick tipset av Halebops support att skicka in mobilen ifall det var något strul med antennen men ska testa PIN-tricket när jag kommer hem :)

 

Lyssna inte på halebop! Det är ju ett generellt fel. Jag tror inte någon serviceverkstad i världen kan fixa den nu. Det är bara att vänta på mjukvaru uppdatering. Du riskerar bara att bli av med den. Skulle det vara fel på antennen är det ju breaking news!

Då har ju apple misslyckats totalt med tanke på hur det var när 4an kom.. Men lycka till hur som helst.. ;)

 

MVH Jonte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej... update om min 4S med TRE.

Tog bort pinkod och körde "reset network settings".

Har nu fungerat bättre än jag kunde önska mig i två hela dagar....

 

Tack för tipsen gänget!

 

Conk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att avaktivera PIN verkar fungerade för mig också :) Tur jag inte skickade in den!

Konstigt det står förvånansvärt lite om det här problemet på nätet, det är främst den här tråden som tar upp det. Men det kommer kanske efterhand. Har inte sett något på teleoperatörernas hemsida än...

 

 

/Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också katastrofalt dålig täckning i min nya iPhone 4S. Ska tillägga att jag har en iPhone 4:a också och sätter jag in samma microSIM i denna så är täckningen felfri.

Problemet är i princip samma som många andra upplever, 5 fulla staplar och (i mitt fall) Tele2 3G. Om någon försöker ringa mig så skickas de omedelbart till röstbrevlådan. Försöker jag ringa så misslyckas först samtalet sedan går staplarna ner en efter en tills ingen service visas, därefter söker SIM efter täckning och brukar lyckas efter c:a 1 minut och staplar visas igen. Ibland går det då att ringa men 9 gånger av 10 så upprepas bara proceduren igen.

 

Det går självklart manuellt att "få upp" staplarna igen via antingen omstart, genom att ta ut och sätta i SIM igen eller genom att aktivera och sedan avaktivera flygplansläge, detta betyder dock INTE att jag får täckning utan bara att jag får tillbaka staplarna och operatörsnamn. Det betyder alltså att DET SER UT som om jag har täckning men det har jag inte, vilket jag blir varse när jag försöker ringa.

 

Det går som bekant INTE att stänga av 3G i nya iOS5, däremot ska man kunna välja operatör manuellt. Inställningar har i en standardinstallation av iOS5 valet "Auto". Om jag stänger av auto för att välja Tele2's 2G nät så går det inte. Jag kan stänga av auto men det står bara "söker". Skulle jag sedan gå tillbaka till inställningar och sedan igen tillbaka till operatörsinställningar så är läget "Auto" igen.

 

Jag har gjort flera ominstallationer, både till säkerhetskopia och som ny telefon, slagit av och på PIN-kod, stängt av och på platstjänster, "hardresettat" telefonen m.m. Även efter att nyaste betan som släpptes idag för utvecklare installerats så har alla procedurer gjorts om på nytt med detta OS och problemet kvarstår. Det går helt enkelt INTE att vare sig ringa med eller ta emot samtal med min nya iPhone 4S. Den kan väldigt mycket men som telefon är den alltså helt värdelös och jag är tvingad att så länge gå tillbaka till att använda min iPhone 4.

 

Man kan ju tycka att Apple skulle se till att iallafall telefon-delen i både hård- och mjukvara fungerar felfritt innan de släpper dessa till konsumenter. Det heter ju iPhone - inte iPod, iPad, iGamer eller liknande. iPhone är alltså i första hand en telefon och då skulle man kanske kunna begära att den iallafall går att ringa med eller det kanske är att begära för mycket?

 

Något som också är underligt är att även om massor av konsumenter klagar över ovanstående bugg, inte bara i Sverige utan över hela världen, så nämner Apple inte detta någonstans. Inte på sina supportsidor, inte i utvecklarforumet, inte till sina återförsäljare som säkert haft en massa supportsamtal från missnöjda kunder som tror att det är operatörernas fel.

 

Fantastiskt dålig stil av Apple att släppa en telefon som inte går att använda som telefon och ÄNNU sämre att inte snabbt erkänna detta fel och offentliggöra både vad felet beror på, att de jobbar på att lösa det och när det är löst.

Jag jobbar själv som telefoniansvarig på ett företag där man använder just iPhones och det finns nu en hel del nya iPhone 4S bland användarna och där jag får ta en hel del support ang. dessa buggar samt skaffa tillfälliga lösningar tills buggarna är åtgärdade.

 

Jag brukar lovorda både Apple och deras produkter men min övertygelse om Apples förträfflighet har blivit betydligt naggat i kanten. Det här är DÅLIGT Apple, hoppas ni skärper till er för så här kan/får det inte gå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också förvånad över hur tyst det är om detta fenomen. Håller också med om att det är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig verkar det ha räckt med att återställa nätverksinställningar, har inte stängt av pinkod. Kör Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också katastrofalt dålig täckning i min nya iPhone 4S. Ska tillägga att jag har en iPhone 4:a också och sätter jag in samma microSIM i denna så är täckningen felfri.

Problemet är i princip samma som många andra upplever, 5 fulla staplar och (i mitt fall) Tele2 3G. Om någon försöker ringa mig så skickas de omedelbart till röstbrevlådan. Försöker jag ringa så misslyckas först samtalet sedan går staplarna ner en efter en tills ingen service visas, därefter söker SIM efter täckning och brukar lyckas efter c:a 1 minut och staplar visas igen. Ibland går det då att ringa men 9 gånger av 10 så upprepas bara proceduren igen.

 

Det går självklart manuellt att "få upp" staplarna igen via antingen omstart, genom att ta ut och sätta i SIM igen eller genom att aktivera och sedan avaktivera flygplansläge, detta betyder dock INTE att jag får täckning utan bara att jag får tillbaka staplarna och operatörsnamn. Det betyder alltså att DET SER UT som om jag har täckning men det har jag inte, vilket jag blir varse när jag försöker ringa.

 

Det går som bekant INTE att stänga av 3G i nya iOS5, däremot ska man kunna välja operatör manuellt. Inställningar har i en standardinstallation av iOS5 valet "Auto". Om jag stänger av auto för att välja Tele2's 2G nät så går det inte. Jag kan stänga av auto men det står bara "söker". Skulle jag sedan gå tillbaka till inställningar och sedan igen tillbaka till operatörsinställningar så är läget "Auto" igen.

 

Jag har gjort flera ominstallationer, både till säkerhetskopia och som ny telefon, slagit av och på PIN-kod, stängt av och på platstjänster, "hardresettat" telefonen m.m. Även efter att nyaste betan som släpptes idag för utvecklare installerats så har alla procedurer gjorts om på nytt med detta OS och problemet kvarstår. Det går helt enkelt INTE att vare sig ringa med eller ta emot samtal med min nya iPhone 4S. Den kan väldigt mycket men som telefon är den alltså helt värdelös och jag är tvingad att så länge gå tillbaka till att använda min iPhone 4.

 

Man kan ju tycka att Apple skulle se till att iallafall telefon-delen i både hård- och mjukvara fungerar felfritt innan de släpper dessa till konsumenter. Det heter ju iPhone - inte iPod, iPad, iGamer eller liknande. iPhone är alltså i första hand en telefon och då skulle man kanske kunna begära att den iallafall går att ringa med eller det kanske är att begära för mycket?

 

Något som också är underligt är att även om massor av konsumenter klagar över ovanstående bugg, inte bara i Sverige utan över hela världen, så nämner Apple inte detta någonstans. Inte på sina supportsidor, inte i utvecklarforumet, inte till sina återförsäljare som säkert haft en massa supportsamtal från missnöjda kunder som tror att det är operatörernas fel.

 

Fantastiskt dålig stil av Apple att släppa en telefon som inte går att använda som telefon och ÄNNU sämre att inte snabbt erkänna detta fel och offentliggöra både vad felet beror på, att de jobbar på att lösa det och när det är löst.

Jag jobbar själv som telefoniansvarig på ett företag där man använder just iPhones och det finns nu en hel del nya iPhone 4S bland användarna och där jag får ta en hel del support ang. dessa buggar samt skaffa tillfälliga lösningar tills buggarna är åtgärdade.

 

Jag brukar lovorda både Apple och deras produkter men min övertygelse om Apples förträfflighet har blivit betydligt naggat i kanten. Det här är DÅLIGT Apple, hoppas ni skärper till er för så här kan/får det inte gå till.

 

Jag har exakt samma problem. Köpte min från apple store och kör med tele2. Verkar nästan som att man inte kommer åt 2G nätet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min 4S (Telenor) för ett par dagar sedan och hade samma problem som övriga här - tappade täckningen hela tiden.

Till slut hjälpte det inte ens att reboota. Konstigt, eftersom aldrig haft problem med tidigare iPhones där jag bor (nära Telenors huvudkontor).

 

Nu har det fungerat felfritt efter att ha tagit bort låset SIMkortet. Det fungerade så fort jag tog bort låset.

 

Så tack gänget här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avaktiverade pinkoden och sedan dess har allt funkat kanon.

 

 

Tack för tipset, ska testa detta. Det verkar ju vara någon bugg med pinkoderna. Jag har stött på problem när jag försökt byta eller avaktivera koden. Först står det "Sparar..." ett bra tag, följt av "Kunde inte låsa upp SIM. 3 försök återstår" vilket också resulterade i att jag tappade mottagningen. På andra försöket lyckades jag dock :)

 

 

EDIT: Jag tappar fortfarande mottagningen ibland då jag försöker ringa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också katastrofalt dålig täckning i min nya iPhone 4S. Ska tillägga att jag har en iPhone 4:a också och sätter jag in samma microSIM i denna så är täckningen felfri.

Problemet är i princip samma som många andra upplever, 5 fulla staplar och (i mitt fall) Tele2 3G. Om någon försöker ringa mig så skickas de omedelbart till röstbrevlådan. Försöker jag ringa så misslyckas först samtalet sedan går staplarna ner en efter en tills ingen service visas, därefter söker SIM efter täckning och brukar lyckas efter c:a 1 minut och staplar visas igen. Ibland går det då att ringa men 9 gånger av 10 så upprepas bara proceduren igen.

 

Det går självklart manuellt att "få upp" staplarna igen via antingen omstart, genom att ta ut och sätta i SIM igen eller genom att aktivera och sedan avaktivera flygplansläge, detta betyder dock INTE att jag får täckning utan bara att jag får tillbaka staplarna och operatörsnamn. Det betyder alltså att DET SER UT som om jag har täckning men det har jag inte, vilket jag blir varse när jag försöker ringa.

 

Det går som bekant INTE att stänga av 3G i nya iOS5, däremot ska man kunna välja operatör manuellt. Inställningar har i en standardinstallation av iOS5 valet "Auto". Om jag stänger av auto för att välja Tele2's 2G nät så går det inte. Jag kan stänga av auto men det står bara "söker". Skulle jag sedan gå tillbaka till inställningar och sedan igen tillbaka till operatörsinställningar så är läget "Auto" igen.

 

Jag har gjort flera ominstallationer, både till säkerhetskopia och som ny telefon, slagit av och på PIN-kod, stängt av och på platstjänster, "hardresettat" telefonen m.m. Även efter att nyaste betan som släpptes idag för utvecklare installerats så har alla procedurer gjorts om på nytt med detta OS och problemet kvarstår. Det går helt enkelt INTE att vare sig ringa med eller ta emot samtal med min nya iPhone 4S. Den kan väldigt mycket men som telefon är den alltså helt värdelös och jag är tvingad att så länge gå tillbaka till att använda min iPhone 4.

 

Man kan ju tycka att Apple skulle se till att iallafall telefon-delen i både hård- och mjukvara fungerar felfritt innan de släpper dessa till konsumenter. Det heter ju iPhone - inte iPod, iPad, iGamer eller liknande. iPhone är alltså i första hand en telefon och då skulle man kanske kunna begära att den iallafall går att ringa med eller det kanske är att begära för mycket?

 

Något som också är underligt är att även om massor av konsumenter klagar över ovanstående bugg, inte bara i Sverige utan över hela världen, så nämner Apple inte detta någonstans. Inte på sina supportsidor, inte i utvecklarforumet, inte till sina återförsäljare som säkert haft en massa supportsamtal från missnöjda kunder som tror att det är operatörernas fel.

 

Fantastiskt dålig stil av Apple att släppa en telefon som inte går att använda som telefon och ÄNNU sämre att inte snabbt erkänna detta fel och offentliggöra både vad felet beror på, att de jobbar på att lösa det och när det är löst.

Jag jobbar själv som telefoniansvarig på ett företag där man använder just iPhones och det finns nu en hel del nya iPhone 4S bland användarna och där jag får ta en hel del support ang. dessa buggar samt skaffa tillfälliga lösningar tills buggarna är åtgärdade.

 

Jag brukar lovorda både Apple och deras produkter men min övertygelse om Apples förträfflighet har blivit betydligt naggat i kanten. Det här är DÅLIGT Apple, hoppas ni skärper till er för så här kan/får det inte gå till.

 

Sitter med exakt samma problem på min iPhone 4S med Tele2. Tråkig första upplevelse av att äga en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det dom som kör Telia då? samma där och blir det bra efter man tagit bort bort pinkoden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jan.karlsson75

Jag har inte haft några problem med min 4s från telia. Tvärtom skulle jag i dagsläget påstå att det är den bästa telefon jag ägt, har bra täckning på ställen där jag inte alls kunde ringa med min förra samsung android. Känner inte alls igen problemen som beskrivs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...