Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hotkeys för iTunes

SFL

Recommended Posts

Jag brukar använda ett program som heter Gimmesometune för att klicka på nästa, paus osv i iTunes utan att behöva klicka upp själva iTunes fönstret.

Det programmet krånglar lite, inga stora grejer men man vill ju att det ska funka som det ska. Finns det nåt annat program där ute som fungerar i alla fall ungefär likadant utan att det kostar?

Har letat men inte hittat, bara program som kostar.

Om det bara är till "nästa, paus osv" - det kan du ha iTunes till.

Klicka på den gröna bluppen så blir det en minispelare.

post-64246-068785400 1319030509_thumb.png

Sen i inställningarna under avancerat kan du kryssa i att den alltid skall ligga överst om du vill.

post-64246-027713700 1319030625_thumb.png

Alternativt om det bara är fönstret du vill ha bort.

Starta iTunes + den låt/spellista du vill ha

Klicka sen cmd+H .. som gömmer iTunes.

När du vill byta låta - klicka och håll nere iTunesikonen till en meny kommer upp. Där finns "nästa, paus, osv".

post-64246-054298700 1319031188_thumb.png

Jo allt det där visste jag redan, menar att man ska använda sig utav olika kommandon på tangentbordet så man slipper klicka sig fram. Sen i Gimmesometune kommer det fram en ruta för varje ny låt som kommer igång också där det står vad den heter, vilket album den är på, bild på skivomslaget osv...

Ah... ok.

Jo allt det där visste jag redan, menar att man ska använda sig utav olika kommandon på tangentbordet så man slipper klicka sig fram.

Glömde, om du klickar 1 gång på iTunes mininispelare så kommer själva låtdelen fram med (namn).

post-64246-012600800 1319035330_thumb.png

Alla kommandon funkar precis som vanligt, nästa låt, nästa album och volym up/ner/mute osv.

...o vill du skifta mellan iTunes mini och stora fönstret är det: shift+cmd+M

Sen i Gimmesometune kommer det fram en ruta för varje ny låt som kommer igång också där det står vad den heter, vilket album den är på, bild på skivomslaget osv...

Så det är väl bara skivomslaget som fattas. :) Det finns en iTunes-plug som heter "DockArt" som visar aktuellt skivomslag i Docken. Funkar inte i Lion nu (64bit). Kör du SL så finns den här: http://www.macupdate.com/app/mac/17435/dockart

Edit: DockArt funkar med Lion med... Var en läsarkommentar på Macupdate som sa annat.

Så den + minispelaren borde bli samma sak.

Så här ser DockArt ut:

post-64246-013718100 1319037452_thumb.png

Ja fast då måste man ha spelaren synlig...Gimmesometune fungerar som ett program som är i bakgrunden, det är inget fönster eller nåt sånt som ligger uppe som man styr allt ifrån utan man styr det utifrån valda knappar på tangentbordet...

Om du har det, eller bara googlar på programmet så vet du vad jag menar. Dock så blir det här som du beskriver nästan samma sak men vill ha ett program som fungerar likadant eller åtminstone nästan.

Ja fast då måste man ha spelaren synlig...Gimmesometune fungerar som ett program som är i bakgrunden, det är inget fönster eller nåt sånt som ligger uppe som man styr allt ifrån utan man styr det utifrån valda knappar på tangentbordet...

Om du har det, eller bara googlar på programmet så vet du vad jag menar. Dock så blir det här som du beskriver nästan samma sak men vill ha ett program som fungerar likadant eller åtminstone nästan.

Ja man måste ju i a f ha iTunes igång. Kanske det funkar att gömma den, eller köra minispelaren i minimerat läge. Förmodligen kan man säkert skriva ihop nåt litet shellskript som kan göra så iTunes kör i bakgrunden och att man sen lägger in/kör det i "Automator". Är inte bra på sånt. Skall kika runt och se om man kan hitta nåt.

Och hur får man Dockart att fungera på Lion?

Öppna zipfilen och dra in DockArt.bundle i mappen:

~/Library/iTunes/iTunes Plug-ins/

Om du inte har gjor Library synligt - ta ett Finderfönster - håll nere: shift+cmd+G och klistra in i raden: ~/Library/iTunes/iTunes Plug-ins

Sen starta om iTunes bara.

För att komma till inställningarna:

I menyn "Visa->Visualizer.." Välj DockArt

Gå sen till "Visa->Visualizer->Options"

post-64246-041526600 1319053665_thumb.png

Provade att ha minispelarläge och att ha den över alla andra fönster men det funkar ju inte som jag tänkte det. Jag vill alltså kunna använda tangentbordet för att byta låt, pausa osv osv. Inte behöva byta till itunes varje gång eller använda musen.

Nä är väl egentligen inget fel med det, dom hade jag inte ens tänkt på eftersom jag är så van med Gimmesometune haha :P Tycker som bara det är trevligt med det där lilla programmet. Gillar som den där rutan som kommer upp med låtnamn osv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...