Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Xt:rn HD,Hur mkt utrymme ska lämnas ledigt?

00andy

Recommended Posts

Hej på er! Ni som kan era saker och med glädje hjälper en så'n som mig...

(Hej ni med, som bara tjafsar om precis vad som helst,och finner ngn sorts ....just det,vet ej)

Nåväl. Undrar en sak jag nog aldrig hört ngt om. På interna hårddiskar ska man helst ha 20% ledigt-vet inte om mängden är rätt,men principen fattar jag.

Efter en massa externa som håller i 6-8månader,trots att dom behandlas bra,är okej märken:WD,Verbatim-den bästa är nog en gammal 160Gb Iomega som snurrar på efter 5år.

Nu har en Western Digital "2TB lessnat. Jag kan inte reparera,utan ska tydligen göra ny partitionering.Jag vet vad det är-och visst raderas allt som är då?

Och även om den går att fixa har jag försökt föra över så mkt som möjligt på olika lagringsmedia: från externa HD,USB-minnen,Dropbox,kalkerpapper,osv.

För att förhoppningsvis kunna återbörda alla utspridda filer till deras forna hem efterallt jobb..

Nu sitter jag med för lite hårddiskutrymme i förhållande till mängden jag helst vill spara.

Jag prioriterade filmer på en enhet som är på 500Gb.

Jag undrar nu hur mycket jag kan fylla den,utan att få några som helst problem av det?

Jättefint om ni kan hjälpa mig!

Om du inte kör den som bootdisk och du inte lagrar temporära * filer där (från videoredigering, exempelvis) så kan du fylla den till det blir en enda GB kvar, eller kanske en enda MB kvar.

*) Det kallas "scratchdisk".

Okej. Att fylla en 500Gb till 80-90% är helt ok mao. (jag är den försiktiga typen ,både när det gäller antalet back-up kopier osv. Jag förstår att jag kan fylla den till den säger ifrån pga utrymmesbrist. Känns bara lite ...ovant. Mina egna nojor snarare.)

Tack Telly 82 för svar!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...