Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skapa ytterligare användarkonto i OSX Lion, vad ska man välja?

vote

Recommended Posts

Det finns ett huvudkonto på datorn där jag har installerat all programvara.

Nu tänkte jag fixa ett till användarkonto, men vilken begränsning blir det för ett "Standard-konto", om jag inte gör administratör av det?

Och får detta andra konto (oavsett admin/standard) tillgång till filmer i filmmappen och iPhoto-bilderna från det första (huvud-)kontot?

Kontona är separata så en filmmapp eller iPhoto-bibliotek för ett konto blir inte automatiskt tillgängligt för ett annat konto. Varje konto har sin egen användarmapp med dokumentmappar. Däremot är programmen tillgängliga över kontona, men alltså inte dokumenten eller databaser som tillhör dem.

För att göra dokument på ett konto tillgängligt för annat konto så finns det delat-mappar. Du skapar alltså en mapp för innehåll du vill dela och i den mappen lägger du det innehåll som andra konton ska ha tillgång till.

iMatte v. 2.0

Det finns ett huvudkonto på datorn där jag har installerat all programvara.

Nu tänkte jag fixa ett till användarkonto, men vilken begränsning blir det för ett "Standard-konto", om jag inte gör administratör av det?

Och får detta andra konto (oavsett admin/standard) tillgång till filmer i filmmappen och iPhoto-bilderna från det första (huvud-)kontot?

Om du gör den nya användaren till administratör så kommer han i praktiken att ha möjlighet att läsa alla filer som finns på datorn - även de andra användarnas privata mappar. Han kommer även i praktiken ha möjlighet att fucka upp datorn eller av misstag installera ev. trojaner (om det nu dyker upp fler såna - i dagsläget tror jag inte det finns några som är körbara). Om de får ett standardkonto så är i princip den enda begränsningen att han inte kan göra ändringar i systemet eller installera program som använder installerare. Alla "normala" program man ju bara lägga på sitt eget skrivbord och köra utan problem utan administrativa rättigheter.

Normalt ska bara de som vet vad de sysslar med ha administratörskonto och bara när de administrerar. Även administratören bör köra ett standardkonto till vardags och bara använda adminkontot till att autentisera ändringar och installationer.

iMatte v. 2.0

Kontona är separata så en filmmapp eller iPhoto-bibliotek för ett konto blir inte automatiskt tillgängligt för ett annat konto. Varje konto har sin egen användarmapp med dokumentmappar. Däremot är programmen tillgängliga över kontona, men alltså inte dokumenten eller databaser som tillhör dem.

Nja, om någon är administratör behöver de bara använda Terminalen för att komma åt andra användares filer genom att lägga till "sudo" före kommandot som öppnar eller kopierar filerna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...