Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Släktforskning på iPad, ingen app för AD Online?

Pocahontas

Recommended Posts

Fick se en iPad i släktforskningsserien på TV " Vem tror du att du är" och där söktes det i kyrkböcker...

Glad i hågen dök jag in på Arkiv Digitals sida för att kolla om de gett ut nån " App"

Det hade de inte..

Så det måste varit något annat företag som hunnit före.

Vilket?

Nu skrev jag till Arkiv Digitals kundtjänst och ställde frågan om de tänker ta fram en AD Online för iPad och iPhone...

Måste de ju bara göra :borstatanderna:

Får se vad de svarar...

Det var ju inga kyrkböcker som visades på iPaden, det var någon databas de hade. Tyvärr missade jag namnet på den.

Det skulle vara helt värdelöst med kyrkböcker på iPad med bara 1024x768 pixlar.

Jag tycker det är för smått med 1440x900 på min MacBook Pro, så jag sitter nästan alltid vid min 24" iMac när jag släktforskar (1920x1200 pixlar).

OK

Visst är iPadens skärm liten, men det går relativt smidigt att dra upp texten med fingrarna

Använder MacBook som sidomaskin nör det gäller Dödboken och Begravda i Sverige (kör med Crossover)

iMacarna 21.5" och 27" är våra arbetsredskap för MacFamilyTree och AD Online...

Ska snart dra igång släktforskandet, kom ett iMovieprojekt emellan som blev större än vad jag trodde... :)

Långfilm i iMovie. :lol:

Fick svar idag från Arkiv Digital

Nej vi har ingen app till iPad ännu.

Vi har pratat om någon form av applikation till både Android och iPhone och iPad, men när det blir verklighet kan jag inte säga idag.

Med vänlig hälsning

Kerstin Gustavsson

Arkiv Digital

Fick se en iPad i släktforskningsserien på TV " Vem tror du att du är" och där söktes det i kyrkböcker...

Glad i hågen dök jag in på Arkiv Digitals sida för att kolla om de gett ut nån " App"

Det hade de inte..

Så det måste varit något annat företag som hunnit före.

Vilket?

Nu skrev jag till Arkiv Digitals kundtjänst och ställde frågan om de tänker ta fram en AD Online för iPad och iPhone...

Måste de ju bara göra :borstatanderna:

Får se vad de svarar...

Det var Stockholms stadsarkivs hemsida de var inne på.

Det var Stockholms stadsarkivs hemsida de var inne på.

Aha, det är kul att se att det finns tillgängligt.

Har vi inte här på västkusten. Har en del rotemän i släkta.. :)

• 9 months later...

Fick min iPad idag. La in MacFamily och tänkte lägga till AD, såg tråden. Jag hittar inget på deras hemsida. Har det hänt ngt sen 19 oktober?

Ska kolla om SVAR funkar på iPad. Det fungerar ju inte i Safari men jättebra på OmniWeb. Om fallet är detsamma på iPad hur gör man då? Hittar inte OmniWeb som app.

• 8 months later...

Arkiv Digital har en app nu mera. Den är lite buggig och begränsad men den är betydligt smidigare att använda än jag hade förväntat mig.

Det går snabbt och lätt att t.ex gå igenom mantalslängder (när den inte kraschar).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...