Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Söker drivrutiner till externt nätverkskort

wishes91

Recommended Posts

Tja !

för ett tag sedan köpte jag ett externt nätverkskort med en medföljande antenn,

problemet är att jag inte hittar drivrutiner någonstans till min mac, skivan som följde med

var det bara drivrutiner till windows, någon som vet hur?

MVH wishes

Varför ska du ha ett externt kort?

Det är ju inbyggt i Mac, eller missförstår jag dig?

räckvidden på vårt trådlösa nätverk är extremt dåligt, därför köpte jag ett externt nätverkskort som kopplas via usb nätverkskortet

har en antenn på sig, (modellnamn wua-0614) antar att vårt hus är så pass gammalt så det "blockerar" signalen. Drivrutinerna som följde med på cd skiva är bara exe filer, och det finns väl inget sätt o köra dom i Mac OS X? Om man inte kör med bootcamp...?

Hoppas jag har förklarat bättre nu.

Har du köpt ett nätverkskort utan stöd för OS X är det kört.

Kollat på tillverkarens sida om där finns drivrutiner för OS X där?

Har du köpt ett nätverkskort utan stöd för OS X är det kört.

Kollat på tillverkarens sida om där finns drivrutiner för OS X där?

Ja det har jag gjort och det fanns inga, googlade på det och hittade drivrutiner till linux,

men antar att det är isåfall kört.. :/

Om jag fattat rätt är chipsetet till ditt nätverkskort gjort av Realtek och då finns det hopp. Prova om drivrutinen (RTL 8188SU) från nedan länkade sida funkar.

http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=48&PFid=48&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false&Downloads=true#RTL8188SU

Testade att gå in på sidan, men när jag klickade på download så kom det upp ett safari fönster o sa att jag inte hade behörigthet

att se "filen" vilket låter konstigt closedeyes.gif

Testade att gå in på sidan, men när jag klickade på download så kom det upp ett safari fönster o sa att jag inte hade behörigthet

att se "filen" vilket låter konstigt closedeyes.gif

Testa här (se rutan en bit ner) ---> http://www.wireless-driver.com/realtek-rtl8188su-windows-linux-drivers/

Det står att det bara är version 1.8.6 av drivrutinen, men jag fick ner den senaste 1.8.8 när jag provtankade hem det. Det står att det ska funka till 10.6, har du 10.7 så får du testa och se.

räckvidden på vårt trådlösa nätverk är extremt dåligt, ... antar att vårt hus är så pass gammalt så det "blockerar" signalen. ...

Det verkar konstigt, så stora problem ska det inte behöva bli, kan du testa med annan trådlös router?

tack nu fungerar det !!! galetglad.gif

här hemma kan jag inte, men testade min pappas router hemma hos han och då fungerade det bättre,

Men tack åter igen !!

tack nu fungerar det !!! galetglad.gif

här hemma kan jag inte, men testade min pappas router hemma hos han och då fungerade det bättre,

Men tack åter igen !!

Vad bra! :)

Men har du bekymmer med din egen router? Är det den som är dålig och inte kan skicka ut signaler som räcker åt dig hemma?

Vad bra! :)

Men har du bekymmer med din egen router? Är det den som är dålig och inte kan skicka ut signaler som räcker åt dig hemma?

Ja min egen router, får dålig signal och går väldigt sakta emellan åt, märkte stor skillnad nu när jag använde antennen, :)

Ja min egen router, får dålig signal och går väldigt sakta emellan åt, märkte stor skillnad nu när jag använde antennen, :)

Så om du byter router hemma, eller mekar med den du har, så får du kanske bättre förbindelse hemma och slipper använda antenn?

byta router har jag tänkt på o göra, men att införskaffa sig antenn va det billigaste alternativet ^^ meka skulle säkert fungera men har inte en aning om hur jag skulle göra. haha fundersam.gif

Ett alternativ till en ny router är att direktansluta den gamla till en stationär mac (om du har en) och dela ut internet* från macen. Det gör jag och signalstyrkan är förträfflig, trots att det bara är en mini i mitt fall.

*Systeminställningar>Delning>Internetdelning

Ett alternativ till en ny router är att direktansluta den gamla till en stationär mac (om du har en) och dela ut internet* från macen. Det gör jag och signalstyrkan är förträfflig, trots att det bara är en mini i mitt fall.

*Systeminställningar>Delning>Internetdelning

nä någon stationär mac har jag inte :/ har funderat på o skaffa en imac men det är ju pengar det med.

men tack för tipset :)

nä någon stationär mac har jag inte :/ har funderat på o skaffa en imac men det är ju pengar det med.

men tack för tipset :)

Här en nysläppt router inriktad på flexibel signalstyrka med ny teknik. 799 spänn. Här en artikel.

Tjatar inte just på dig, utan upplyser bara om att en bra router kan vara lösningen när mottagningen upplevs som dålig.

yeah ! rockapa.gif funderar starkt på o införskaffa mig en sån router i slutet på månaden celb%20(7).gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...