Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera MBP - hur?

sallis

Recommended Posts

Hej!

Har en sen 2010 macbook pro med kort och gott detta;

- i3

- 4gb ram

- 250gb hårdisk

- nvidia 320

Efter lion så har det känts som att datorn har blivit lite ''segare''. Inte så segt som min gamla windows burk, men i jämförelse med snow leopard så har dem snabba upstarterna segats ner lite.

Har sneglat redan på nya datorer (mba 13, mbp 15), men kom ju på att man kan byta komponenter i en laptop också!! Känns betydligt billigare att köpa nya komponenter för några tusen än en dator för 15k.

Men vad? Hade tänkt lägga i 4 extra gb ram och en större hårdisk. SSD har jag funderat på, men skulle behöva mera utrymme.

Var kan jag kolla på komponenter som passar för macs? Och vad kan jag uppgradera/hur svårt är det att byta komponenter? Aldrig öppnat en laptop förr! Är det svårt? En öppen PC burk är ganska enkel att förstå, men jag vet inte om jag vågar skruva bort locket på min mac för att kika.

Mvh

Sallis

4GB ram till lär inte göra ngn större skillnad. En SSD gör enorm skillnad. Skaffa en extern disk om du behöver lagra massa data.

Det står i manualen hur man bytar disk och minne.

4GB ram till lär inte göra ngn större skillnad. En SSD gör enorm skillnad. Skaffa en extern disk om du behöver lagra massa data.

Det står i manualen hur man bytar disk och minne.

Lär det inte?! :o

Okej en följdfråga; hur vet jag vilka hårdiskar passar i min dator?

T.ex denna disk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648573

Passar den? Eller är det mac specifik hårdvara som måste användas?

Minne är så billigt att det är dumt att låta bli, om du ändå ska mecka med burken.

Jovisst men om man inte redan använder 4GB fullt ut så är det meningslöst att lägga pengar på att stoppa i ännu mer minne. Jag anväder nästan aldrig allt minne på min macbook pro med 4GB RAM.

Lär det inte?! :o

Okej en följdfråga; hur vet jag vilka hårdiskar passar i min dator?

T.ex denna disk: http://www.komplett....aspx?sku=648573

Passar den? Eller är det mac specifik hårdvara som måste användas?

Vilken SSD som helst borde fungera. Du får använda google. Jag kan inte exakt alla modeller. Jag använder själv en Corsair Force 120GB.

Jovisst men om man inte redan använder 4GB fullt ut så är det meningslöst att lägga pengar på att stoppa i ännu mer minne. Jag anväder nästan aldrig allt minne på min macbook pro med 4GB RAM.

För att du inte utnyttjar kapaciteten fullt ut i din dator, så betyder det inte i samma andetag att det räcker med 4 GB. Sallis vill uppgradera sin maskin och på så sätt få ut några års användning till. Med tanke på att både MacOS och program tar mer och mer minne, så vore det dumdristigt att inte sätta i 8 GB, i synnerhet med tanke på att det kostar en femhundring bara.

@ Sallis: Jag rekommenderar Kingstonminnen, som har livstids garanti. Jag gissar på att det är MBP-modellen med 1066 MHz-minnen du har och då är det dessa du skall stoppa i:

http://www.dustinhom...duct/5010249776

När det gäller SSD är jag själv mycket nöjd med denna (inga problem med firmware, BootCamp etc, som många andra SSD-"diskar" har):

http://www.komplett....36-284FB69F5D76

Vilken SSD som helst borde fungera. Du får använda google. Jag kan inte exakt alla modeller. Jag använder själv en Corsair Force 120GB.

Ah! Var lite osäker om apple hade specifika grejor, men om vad som helst fungerar så är jag nöjd :)

Edit: @ korsriddaren;

Tack för länkarna! SSD disken kostar ju fan ingenting, och att den fungerar för dig med bootcamp känns najs!

Har funderat på en MBA för den rappa hårdvaran, men nu sparar jag närmre 10k och har kanske ett lika snabbt flyt som i en air :)

Ja det är ju frivilligt att lägga pengar på extra minne. Det gör dock knappast ngn prestandaförbättring i dagsläget. Har du råd så för all del köp mer minne. SSD är dock mycket viktigare.

Ja det är ju frivilligt att lägga pengar på extra minne. Det gör dock knappast ngn prestandaförbättring i dagsläget. Har du råd så för all del köp mer minne. SSD är dock mycket viktigare.

Du verkar veta vad du snackar om. RAM är alltid vad som gäller om man vill få ut en snabbare dator!

Du verkar veta vad du snackar om. RAM är alltid vad som gäller om man vill få ut en snabbare dator!

Nej, inte i alla lägen. Har man dessutom i dagsläget inga prestandaproblem för att man har för lite minne installerat så är SSD helt rätt och även så är prestandaskillnaden så stor mellan vanlig mekanisk HDD och SSD att den överväger förlusten av att jobba med virtuellt minne till stor del. Men fysiskt minne är alltid bättre än virtuellt minne alla dagar i veckan.

Håller dessutom med om att 4 GB extra är idag så billigt att det är dumt att inte sätta i det. Men sitter det i dagsläget 4 GB är är det moduler med 2x2 GB vilket ger 4 GB totalt. Köper man en enda modul med 4 GB får man totalt 6 GB i datorn. Så man får köpa 2x4 GB för att man totalt ska få 8 GB men det är fortfarande billigt och dumt att avstå....

Ja jag vet exakt vad jag talar om. Det är ENDAST om man använder mer än 4GB som man behöver mer minne annars gör det ingen skillnad överhuvudtaget. Det är när minnet är slut och man behöver swappa till disk som det blir långsamt. Min Macbook Pro med 4GB är blixtsnabb. Enda anledningen man behöver mer än 4GB i dagsläget är om man ska göra tung video eller bildredigering. Men för all del lägg pengar på mer minne om ni känner för det. Ngn prestandaökning får ni inte vid vanligt användande ;)

Priset för 8gb ram är inget problem :) Köper jag en disk så blir det nog ram också, blir som sagt billigare än att köpa en MBA! Och som redan påpekats; datan blir mer framtidssäker med 8gb ram.

Visst, för tilfället så använder jag det inte, men nyare versioner av photoshop/office/diverse spel lär kräva mer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...