Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skapa ett hemmanätverk

McCalle

Recommended Posts

Jag borde kunna hitta detta någonstans på nätet men misslyckats hittills.

Vad jag vill göra är att skapa ett nätverk hemma med en gammal G4 och en extern HD, där jag kan samla filmer och musik att dela till alla datorerna i huset. Och även få den att fungera som en FTP. Bredband in i huset är Telias gateway (trådlöst) och jag har en Express och en Airport till mitt förfogande.

Någon klok person där ute som kan gem mig lite tips?

//McCalle

Litet tvetydigt vad du vill göra.

Vad har ftp med saken att göra?

Ska du använda G4:an som server?

Hur ansluts den externa hårddisken? Om det är USB så kan du ansluta den till Expressen och glömma G4:an. http://www.apple.com/airportextreme/features/harddrivesharing.html

Nej, Telly82, du hänvisar till AP Extreme som klarar av hårddiskar och skrivare, en AP Express stöder enbart skrivare.

Men visst kan man koppla G4 som filserver och hänga på externa diskar. Men då rekommenderas FireWire då G4 enbart har USB 1.1 som standard (enligt mactracker)

Dock är väl dessa maskiner kända för sin strömförbrukning? Vilket borde göra det tveksamt om det är ekonomiskt att använda dessa för att stå på 24/7 som filserver.

Jag borde kunna hitta detta någonstans på nätet men misslyckats hittills.

Vad jag vill göra är att skapa ett nätverk hemma med en gammal G4 och en extern HD, där jag kan samla filmer och musik att dela till alla datorerna i huset. Och även få den att fungera som en FTP. Bredband in i huset är Telias gateway (trådlöst) och jag har en Express och en Airport till mitt förfogande.

Någon klok person där ute som kan gem mig lite tips?

//McCalle

Som mattem säger så drar den nog lite mkt. Men det låter lite som om du eg vill ha en NAS(server).

Du kan ju köpa en tom NAS (utan diskar) ganska billigt idag, och peta in din disk där istället, och bygga ut med fler varteftersom.

Ex:

D-Link DNS-320 ShareCenter Pulse 895,-

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 1.375:-

Eller om du händig och har nån gammal PC står, kan du bygga en själv. Sök på "FreeNAS" (OS'et).

Du kan ju använda G4'an med. Kanske den drar mindre stöm med ett annat/mindre system?.

Ex: http://forums.freebsd.org/archive/index.php/t-24743.html

Sök på "Mac G4 NAS FreeBSD OpenBSD" (OS'et).

Tack. Vad jag förstår så är det inte mycket jag kan göra med min gamla Power Book :-/ Att den drar så mycket ström kunde jag inte tro. Då kanske jag ska lägga ner den tanken. Men jag har en macMini också som är kopplad till TV:n. Kanske ska ha den som mediacenter i huset i stället. Tanken var väl att låta den gamla PB:en skulle få ett lite längre liv i stället för att köpa nytt...

Är det en bärbar, dvs en PowerBook? Du skrev bara G4 i första inlägget så jag tolkade det som PowerMac G4, dvs en stationär dator som är inte är helt ekonomisk att använda. Ser nu i din profil att där står PB G4.

Har du bärbar dator så är det naturligtvis säkert inget man behöver fundera på, men du vill ha FW-diskar oavsett för bästa prestanda även om de från 2003 också fick USB 2.

Nej, Telly82, du hänvisar till AP Extreme som klarar av hårddiskar och skrivare, en AP Express stöder enbart skrivare.

Doh. Så går det när man inte läser ordentligt. Sorry!

Exakt, en bärbar. Men det kanske är önsketänkande att ha den till något.

Beror ju på dess prestanda. Vilka spec har burken? Är det bara över 1 GHz, gärna runt 1.5 GHz samt med över 1 GB, gärna 2 GB så tuffar OS X 10.4 och även 10.5 på rätt så bra och visst kan den fungera som filserver. Bäst prestanda om den kopplas med kabel till nätverket.

• 1 month later...

Jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

blev nyligen ägare till an macbook air och använder den som enda dator i hemmet. har en trådlös router från Zyxel. denna router har tyvärr ingen USB port som ja kan koppla in en vanlig usb-hårddisk i. (kanske inte hade gått även om den hade haft usbport?)

skulle de funka om jag köper den här och kopplar in via TP-sladd rätt in i routern? så att jag når den från macbooken. tex att ladda ner filer till den externa hårddisken från en torrentclient på min macbook? och att jag sen kan öppna filerna streamat över nätverket?

http://www.inet.se/artikel/4303726/lacie-network-space-2-1tb

Sitter själv med en air och har en network space kopplad via ethernet till routern. Fungerar hur bra som helst, den laddar snällt ner filer då macen och jag sover.Har även stöd för time machine(har själv time capsule som router så stängt av det). Billigt och bra!

Sitter själv med en air och har en network space kopplad via ethernet till routern. Fungerar hur bra som helst, den laddar snällt ner filer då macen och jag sover.Har även stöd för time machine(har själv time capsule som router så stängt av det). Billigt och bra!

gött. då blir de en sån.

har man utorrent-clienten installerad på macen eller på den externa nätverkshårddisken?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...