Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var är Application folder?

Please

Recommended Posts

Jag ska installera ett program. Då uppmanas jag att göra det i "Applications folder". Var hittar jag det? Jag har Lion.

Application = Program.

Applications folder = programmappen.

Du har den i dockan, mappen som är märkt med ett 'A' och när du rör musen över den mappen så står det "Program". Du kan också se den mappen i sidolisten i ett Finder fönster.

• 1 year later...
Tuttosinistro

Vad är egentligen skillnaden mellan den och programmen som ligger i Launchpad?

i Applications-mappen har jag bara 1(!?) program, men fler finns ju installerade. Programmet som ligger i mappen finns även i Launchpad.

Kan man ta bort den då så man bara har 1?

Vad är egentligen skillnaden mellan den och programmen som ligger i Launchpad?

i Applications-mappen har jag bara 1(!?) program, men fler finns ju installerade. Programmet som ligger i mappen finns även i Launchpad.

Kan man ta bort den då så man bara har 1?

Launchpad är ingen mapp, det är ett "program" som visar alla dina program på ett "fancy" sätt.

Lite som att:

Internet inte slutar existera om du avinstallerar Safari. Men tas en hemsida bort från internet så kan du inte komma åt den i Safari.

Launchpad skutar inte existera om du tar bort programmappen. Men tas program bort från program-mappen så kan du inte komma åt dem i Launchpad.

Det kan finnas flera "Applications"- eller program-mappar.

Det finns en delad program-mapp som ligger i roten på systemdisken. Dessa program kan köras av alla användare.

Sedan kan varje användare ha en egen program-mapp där personliga program kan installeras. Denna ligger i användarens hemma-mapp. (Om den har skapats)

Så det är mycket möjligt att du kollar i din personliga program-mapp där du bara har installerat ett program. I den andra bör du hitta resten av programmen.

Set du ingen anledning att ha programmet privat så kan du flytta den till delade program-mappen. (Och sedan ta bort din personliga program-mapp om du vill)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...