Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Safari segt på "Blocket"-sidor

Skruttan

Recommended Posts

Jag har en Power Mac G5 med OS X 10.4 och kör Safari 4.1.3

Har under ett par veckors tid haft problem när jag är ute på Blockets sidor. Det blir skiiiitseeegt! Även andra sidor blir sega när Blocket-sidor är öppna. Stänger jag ner Blockets sidor så fungerar alla andra sidor ok igen.

Nå'n som har en aning varför? Har tömt cache-minnet och datorn o ADSL-modem är naturligtvis omstartat flera gånger under tiden som gått.

Vi har även en imac som går på samma lina och där fungerar Blocket som vanligt.

Sedan har jag också en fundering över varför en del websidor får konstiga tecken istället för ordinärt typsnitt.

Har kollat inställningar mot imacen och inte hittat något som skiljer, för där händer inte detta.

• 2 weeks later...

Hej Skruttan!

Har du hittat någon lösning till det tröga surfandet på blocket.se? Jag upplever nämligen exakt samma problem som du beskriver.

Har googlat runt lite utan att hitta något, så har nu skrivit till blocket's support för att se om de hört om problemet och förhoppningsvis har en lösning.

Simon

korsordsmakarn

Hej!

Har själv också samma problem. Det orsakas av en fil som skapas i Användare>Bibliotek>Safari>LocalStorage, alltså en fil som heter något med "blocket". Det går att avsluta Safari och slänga bort den, men tyvärr återskapas den och trögheten återkommer efter ett tag.

Så vad göra? Skapa ett skript som slänger bort filen automatiskt vid inloggning? Uppdatera Safari (och kanske OS-versionen)? Köra Firefox?

korsordsmakarn

Nu har jag snickrat ihop ett enkelt skript för att råda bot på situationen med Safari 4 och Blocket. Om du vill använda det, gör så här:

1. Kopiera skriptet nedan till ett fönster i programmet Manusredigeraren.

2. Modifiera skriptet enligt följande: a) Om din hårddisk (startskiva) heter något annat än "Macintosh HD", ändra så det blir rätt. B) Byt ut ordet "hemmapp" mot namnet på din hemmapp (står normalt under "Skrivbord" i ett Finder-fönster).

3. Välj "Spara som" från Arkiv-menyn, ge skriptet ett namn och ange att du vill spara det som program. Platsen kan lämpligen vara mappen Bibliotek i din hemmapp.

4. Gå in i dina kontoinställningar (under Systeminställningar) och lägg till filen du just sparat som startobjekt (klicka på +).

Varje gång du startar datorn eller loggar in på nytt kommer nu den skadliga filen (den som slöar ned Safari då man är inne på Blocket) att dras till papperskorgen.

tell application "Finder"

set x to "Macintosh HD:Users:hemmapp:Library:Safari:LocalStorage:http_www.blocket.se_0.localstorage"

if exists file x then

delete file x

end if

end tell

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...