Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Appar funkar inte i iPhone efter uppgradering till iOS 5

Lena L

Recommended Posts

Jag uppgraderade min iPhone till iOS 5, men nu funkar inte apparna, vare sig gratis- eller köpta. Inte heller finns min musik kvar! Har inte hunnit testa på ipaden än. Vad gör jag?

Lars Einarsson

Kan räcka med att radera en app och ladda ner den så funkar alla andra igen (så var det i alla fall för mig). Problemet visade sig i att alla "externa" appar inte funkade men Apples egna funkade fint.

Tack för svar, båda. Verkar funka på en del appar. Dock ej till exempel Facebook och Svt play. När jag försöker uppdatera FB frågas efter kreditkortsnummer. När jag kollar inställningar ligger redan se uppgifterna där.

Det jag funderar över är att jag har olika Appleid:n på olika ställen fast båda verkar funka?

Användarfel. Ett hett tips är att ta sig tid och lära sig hur synkning och backup fungerar. Allt står på iphone sidorna på apple.se

Blir man av med data så är det för att man synkar med fel apple-id eller med fel apple-bibliotek.

Att ha mer än ett apple-id på en telefon är att be om problem. Apple-id är personliga.

Det jag funderar över är att jag har olika Appleid:n på olika ställen fast båda verkar funka?

Ojoj... där har du problemet.

Ja, man kan ha olika Apple ID. Grejjen är att de är separata. Om du har köpt saker från ett Apple ID så tillhör det du har köpt det Apple ID:t och om du behöver uppdatera mjukvaran måste du logga in på det Apple ID som de app:ar du köpt på det tillhör. Om du har köpt olika app:ar och mediainnehåll på olika Apple iD måste du gå in på alla dina olika Apple ID för att uppdatera innehållet. Och nej, du kan inte slå ihop flera Apple ID till ett...

Många app:ar behöver uppdateras för att fungera med iOS 5, och om du har köpt med olika Apple ID så har de inte uppdaterats automatiskt och därför måste du göra det manuellt nu. Är de köpt med ett och samma så är man inloggad på ett Apple ID och då kan de uppdateras av sig självt, men har du flera olika Apple ID måste du gå in på varje Apple ID separat och uppdatera.

Musiken försvinner om du inte har laddat ner till iTunes på din dator. Den synkar från datorn till telefonen.

Telefonen är slavenheten, iTunes i datorn är master enheten, huvudenheten, huvudbiblioteket.

Det finns en funktion i iTunes på datorn som automatiskt hämtar hem till datorn det man köpt på telefonen, men man måste aktivera den själv.

Annars kan man köra funktionen Överför dina inköp, så man får materialet från telefon till datorn, men det ska man ju göra innan man uppgraderar operativsystemet eftersom en uppgradering rensar telefonen fullständigt. Det säger t o m alla varningsrutor.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...