Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad är/gör fliken "delat" i Finder?

Poliiizzt

Recommended Posts

I listen till vänster i Finder på Macen finns det en flik som heter "Delat". Under denna flik finns det massor med datorsymboler med konstiga namn. Vad är detta? Jag har massor med sådana och har ingen aning vad det handlar om. Har jag delat med mig av något utan att jag vetat?

Tacksam för svar.

Delat är enheter i nätverket.

Om man har en router som man kan snacka med så hamnar den också under delat, så inte bara datorer eller disk-enheter. Thomson-routern från Telia finns under Delat exempelvis och listas som en dator, fast den inte är det. :) Den kan man ju snacka med via webbläsaren och ställa in.

Så, det handlar inte om vad du har delat ut från din dator - utan andra enheter som är utdelade på nätverket som du kan nå och kommunicera med.

Aha okej, så det är de som använder sig av internet via mitt nätverk. Så det är inga filer som är delade till dessa enheter från min dator?

Delat är enheter i nätverket.

Om man har en router som man kan snacka med så hamnar den också under delat, så inte bara datorer eller disk-enheter. Thomson-routern från Telia finns under Delat exempelvis och listas som en dator, fast den inte är det. :) Den kan man ju snacka med via webbläsaren och ställa in.

Så, det handlar inte om vad du har delat ut från din dator - utan andra enheter som är utdelade på nätverket som du kan nå och kommunicera med.

Okej tack så mycket! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...