Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan man ändra Finders utseende i Lion?

300k

Recommended Posts

Tjo. Bara funderade på en sak som stör mig.

Och det är finders utseende i Lion.

Kan man på något sätt få det mer likt SL?

Jag känner mig helt obekväm med hur det ser ut i Lion. Jag kommer väl vänja mig efter ett tag, men, jag saknar SL's utseende.

tpf / the krill.

Vad är det du inte gillar?

Man kan ändra så att finder visar hem-mappen och inte alla filer när man öppnar ett nytt fönster under finders inställningar.

Man kan även ändra så att ikonerna till vänster blir mindre under allmänna systeminställningar.

Saknar man någon genväg till vänster är det bara att dra dit dem.

Jag tror han menar att det ser ut som iTunes nu och inte som Finder... Stör mig med, men går att leva med - däremot är jag lite irriterad över att dem bytt plats på grejjerna i "sidebar".

Vill ha alla enheter överst som innan.

Den ändringen känns mest som en ändring för ändringens skull. :superirriterad:

Själv saknar jag mest möjligheten att svepa med fingrarna åt höger eller vänster i Finder, och på detta sätt gå "framåt" eller "bakåt" till olika mappar man varit.

/LexVer

Tjo. Bara funderade på en sak som stör mig.

Och det är finders utseende i Lion.

Kan man på något sätt få det mer likt SL?

Jag känner mig helt obekväm med hur det ser ut i Lion. Jag kommer väl vänja mig efter ett tag, men, jag saknar SL's utseende.

tpf / the krill.

Jag har inte provat det själv...

http://www.zdnet.com/blog/apple/three-ways-to-fix-os-x-lions-finder-sidebar/11038

1. For starters, Apple changed from color icons to the lifeless gray ones pictured at right. If the gray is too drab for your taste, there’s an easy way to turn them back to color.

Download and install SIMBL, which you can get here

Download the ColorfulSidebar SIMBL plugin

Move the ColorfulSidebar.bundle into the following SIMBL plugin folder:

~/Library/Application Support/SIMBL/Plugins/

Either login and logout of Mac OS X, or just kill the Finder through the Terminal to relaunch it:

killall Finder

Jag tror han menar att det ser ut som iTunes nu och inte som Finder... Stör mig med, men går att leva med - däremot är jag lite irriterad över att dem bytt plats på grejjerna i "sidebar".

Vill ha alla enheter överst som innan.

Den ändringen känns mest som en ändring för ändringens skull. :superirriterad:

Den har jag däremot provat själv. Du får inte riktigt enheterna högst upp, men Datorn som en favorit vilken du kan lägga högst upp.

http://www.zdnet.com/blog/apple/three-ways-to-fix-os-x-lions-finder-sidebar/11038

Convert the following plist to XML using terminal:

plutil -convert xml1 ~/Library/Preferences/com.apple.sidebarlists.plist

Edit the plist:

open ~/Library/Preferences/com.apple.sidebarlists.plist

Find in the hierarchy Favorites >> VolumeList and then look for:

<key>Name</key>
<string>Computer</string>

Look immediately below that for the visibility key and change the string from NeverVisible to AlwaysVisible:

<key>Visibility</key>
<string>AlwaysVisible</string>

Close and save

Convert the plist back to binary:

plutil -convert binary1 ~/Library/Preferences/com.apple.sidebarlists.plist

Relaunch the Finder:

killall Finder

Hold Command and drag the items in the Sidebar to get your computer on top, where it should be.

Själv saknar jag mest möjligheten att svepa med fingrarna åt höger eller vänster i Finder, och på detta sätt gå "framåt" eller "bakåt" till olika mappar man varit.

Svep med fyra fingrar, så ska det fungera.

Den har jag däremot provat själv. Du får inte riktigt enheterna högst upp, men Datorn som en favorit vilken du kan lägga högst upp.

Look immediately below that for the visibility key and change the string from NeverVisible to AlwaysVisible:

<key>Visibility</key>
<string>AlwaysVisible</string>

Ja, den har jag rättat till innan. Hamnar överst i enheter.

Man får hoppas dem kommer på bättre tankar och roddar tillbaka det. :)

Jag gillar väl inte att det ser så "platt" ut. Färglöst mm.

Men det funkar inte att logga in med Lion för mig. Funkar typ var 10:e gång, och jag måste tvångsstängaav datorn. Gillar inte :(.

Så jag fick installera SL igen och då är det ju som "vanligt".

Så nu är jag nöjd. Fast missnöjd att jag inte kan använda Lion. Det måste bero på mina RAM eller SSD-disken.

tack ska ni ha!

Svep med fyra fingrar, så ska det fungera.

Funkar inte för mig, när jag sveper med fyra fingrar så växlar jag program som befinner sig i helskärmsläge. Spelar heller ingen roll om jag "bockar ur" detta alternativ i Systeminställningar...

/LexVer

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...