Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iCloud

ortort

Recommended Posts

Hur aktiveras iCloud på en iphone? Jag har icloude på min Mac medn skulle vilja ha den även på iphone och iPad. Om detta inte går, vad är då vitsen med iCloude?

Du behöver ha iOS 5 i iPhone. I Inställningar på iOS 5 finns en meny som heter iCloud.

Den ligger under Allmänt och ovanför E-post, kontakter, kalendrar.

Har du installerat iOS 5 så hittar du iCloud under >Inställningar.

Ja, jag har installerat iOS5 på både iPhone och iPad. Jag får inga felmeddelande, det bara fungerar inte.

Du måste ställa in synken också... på alla enheter du vill använda ställer du in vad och hur det ska synkas.

Jag har ställt in synken men jag kan bara se kalendern på alla enheter. Jag kan inte öppna iCloud från min ipad. Om jag försöker får jag bara upp sidan som talar om hur man ställer in iCloud på iPad.

Då har du gjort det du kan för att aktivera iCloud. Jag förstår din frustation. Jag har inte heller riktigt fattat det stora med iCloud, ännu. Vissa saker funkar bara i USA än så länge. Så som musiksynk. Men den stora saken är att du kan synka dina i-enheter med varandra. Kalender, adressboken, Bildström osv. Mer är det inte. Rätta mig om jag har fel någon. När iCloud kom så försvann iWeb, Galleri (där man kan lägga upp alla sina bilder) och även iDisk försvann. Där hade jag alla dokument, pdf, filmer mm. Det finns inte riktigt på samma sätt nu. Om jag har fattat dert rätt så måste du ta hem/köpa Pages, Keynote och Numbrer för att du ska kunna synka dessa saker till din iPad/iPhone. Du lägger in dessa dokument osv på iWork, på din sida www.icloud.com. Jag lärde mig själv detta i helgen. Antingen är jag lite trög eller så är det lite svårt att fatta hur det här med iCloud funkar. Lite överreklamerat känner jag att det är just nu. Men det kanske blir bättre. Eller så kommer jag kanske att fatta bättre sen.

Vad exakt är det du vill öppna? Icloud är en synktjänst för applikationer. Du hanterar iClouds innehåll från applikationerna, inte från någon särskilt iCloud ställe i iPad.

Kalender, kontakter och Mail kan synkas i iCloud och här går du inte in i iCloud, utan du går in i dessa applikationer för att nå informationen i iCloud.

Om du pratar om synka dokument så behöver du applikationerna för de dokumenten.

Pages på iPad kan synka Pages dokument via iCloud. Där går du in på Pages för att öppna eller spara dokument i iCloud.

Och så vidare.

OK då förväntade jag för mycket av iCloud. Jag trodde att man kunde skriva ett dokument i en enhet för att sedan fortsätta skriva i en annan enhet. Men det går alltså inte. Vidare måste man, för att jobba i pages, ladda ner pages i alla tre enheterna vilket medför en kostnad av 3x75 SEK. Smart Apple!

Jo det kan du. Men då måste du som sagt ha tankat ner Pages, Keynote och Numbers. 3 X 75 SEK

1318845408[/url]' post='1480200']

OK då förväntade jag för mycket av iCloud. Jag trodde att man kunde skriva ett dokument i en enhet för att sedan fortsätta skriva i en annan enhet. Men det går alltså inte. Vidare måste man, för att jobba i pages, ladda ner pages i alla tre enheterna vilket medför en kostnad av 3x75 SEK. Smart Apple!

Det går, om jag förstått ditt problem rätt, alldeles utmärkt. Har du köpt pages kan du ladda ner det till alla dina ienheter. På dessa synkas dina dokument trådlöst. Mot macen mpste man fortfarande gå vi iclouds sidan för att jobba med filerna. Antar att pages till mac kommer få en uppdatering vad det lider.

Alla program du köper på iOS App Store med samma AppleID, kan du ladda ner gratis i fortsättningen från alla dina iOS-enheter. Du måste alltså använda samma Apple ID på alla enheter.

Grejen är att trådskaparen inte har, vad det verkar, någon av Work-programmen. Då får han betala 225:- för att kunna lagra på alla tre, om han behöver dem. minst 75:- måste an betsla och det verkar som om han tycker att det r 75:- för mycket.

Pages på ipaden är ett mycket bra program som jag tycker är värt 75 kr. Då får man det ju dessutom till iphonen. Där har jag inte använt det mer än för att läsa mötesanteckningar inför presentationer, men det finns säkert folk som har större nytta av det. Keynote, däremot är grymt på iphonen. Snacka om fränt att köra pp-sliden direkt från mobilen! Ingen dator att koppla in, bara att tuta och köra.

Det som jag saknar när det gäller icloud och iwork är möjligheten att automagiskt synka dokument även mellan ipryl och Mac. Detta är en funktionb som jag antar kommer att komma i kommande uppdatering av tjänsten.

Grejen är att trådskaparen inte har, vad det verkar, någon av Work-programmen. Då får han betala 225:- för att kunna lagra på alla tre, om han behöver dem. minst 75:- måste an betsla och det verkar som om han tycker att det r 75:- för mycket.

Nej, jag tycker inte alls att det är för dyrt. Jag hade bara inte fattat att det bara var att ladda ner Page till både iphone och iPad. Kanske beror på att jag bara har en hjärncell.

Hur som helst, grejorna funkar nu. Tack alla för hjälpen!

/Örjan

Då är vi två i så fall som har en hjärncell. Jag hade också svårt att fatta grejen med iCloud och trodde att det skulle vara något helt annat än vad det visade sig att det var. jag tycker fortfarande att det är lite för mycket ståhej omkring det hela. Det är inte en så stor grej som det först verkar vara. Men det kanske blir bättre.Kul att det funkar iaf för dig nu.

Bra att det löste sig.... Vill du ha synk mellan MAc och padda när det gäller dokument fungerar det med dra och släpp om du öppnar icloud sidan på macen och drar och släpper de dokument du behöver där. Det upptäckte jag nu i morse och det var riktigt smidigt. Inte lika smidigt som om det skedde automagiskt, men men...

För att iCloud ska bli en toppentjänst för mig så måste man kunna lagra media också, och även pdf.

För att synka dokument via iCloud behöver du ha en app som är kompatibel med iCloud. Apples eget Pages är det, men flera app:ar från andra leverantörer är på gång eftersom IClouds protokoll är öppet och fritt för vem som helst att implementera i sina app:ar.

Och du köper app:en en gång. Dvs, den iOS applikation som du har köpt med ditt Apple ID är tillgängligt för alla dina iOS enheter på samma Apple ID. Du behöver alltså bara köpa app:en en gång, inte tre gånger. Och när app:en är lagd i din iTunes på datorn kan du koppla in dina iOS enheter och synka med ditt iTunes bibliotek och få denna app på alla enheter.

Eller så laddar du ner direkt till dina iOS enheter utan att gå via datorn, inte heller här behöver du betala för app:en igen för den är kopplad till ditt Apple ID så iTunes App Store kommer ihåg att du redan har köpt den!

För att iCloud ska bli en toppentjänst för mig så måste man kunna lagra media också, och även pdf.

Man kan lagra i princip vad som helst på iCloud, bara det finns app:ar för det. Eftersom app:arna styr vad man lagrar på iCloud, det är i app:arna man sparar och öppnar. Vad man kan spara i iCloud är alltså beroende av app-tillverkarnas välvilja att göra app:ar för iCloud.

Okey. Det hade suttit fint med en app som lagrar media nu. Vad tror du om att det kommer att finnas en sådan inom en snar framtid?

Dropbox är gratis annars om du bara vill dela lite filer mellan dina enheter.

Okey. Det hade suttit fint med en app som lagrar media nu. Vad tror du om att det kommer att finnas en sådan inom en snar framtid?

Finns massor av appar som synkar filer. Dropbox är en av dem.

Jodå, Dropbox är bra när man ska dela. Men jag är mer ute efter ersättare till iDisk och Galleri där jag hade min media lagrad. Nu sitter jag på 25 GB i iCloud som jag kan lägga på att lagra dokument. Om det inte kommer någon ersättning för lagring så behöver jag inte de extra 20 GB när de går ut nästa sommar. Klarar mig bra på de 5 GB man får gratis i så fall genom iCloud.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...