Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jailbreak - iOS 5?

thomas89

Recommended Posts

Hejsan!

Vart kan man hålla sig uppdaterad när det släpps ett "riktigt" jb för iOS 5?

(Alltså så man kan starta om telefonen utan behov av en dator osv..)

Nyss uppdaterat till iOS 5, men ja - alla dom små sakerna som gör iPhonen till världens bästa lur saknas, som apple valt att inte erbjuda användarna!

Undrar även, det känns som det är jätte tyst om jailbreak här på MacWorld's forum, varför?

Får man inte skriva om det, eller vad handlar det om?

Så vidare jag vet, så är det inget olagligt eller nått med det - snarare en risk för att garantin slutar gälla, vilket är en risk man tar på egen hand.

Och att man kan använda Jailbreak för att tex få appar som kostar pengar gratis har väl egentligen inget med jailbreaket att göra, det är som att "en dator med internet får man inte skriva om - man kan ju använda torrent om man har tillgång till internet!" :/

Hoppas jag får svar på min fråga :)

Fridens

IPhone-dev.org är bra att ha koll på när det gäller jailbreak.

Det finns antagligen flera anledningar till att det är ganska tyst när det gäller jailbreak här på forumet men en som jag kommer på är att jag tror inte det är så många nya personer som jailbreakar. Finns inte lika stora anledningar nu som förr. T.ex. I iOS 4 försvan anledningen med multitask (nästan iaf. Ibland använder jag program för äkta multitask) och nu för tiden kan man även wifi-internetdela. I iOS 5 så tar ju notifocation center bort en annan viktig anledning för mig. Tänkte faktist först att jag inte skulle jailbreaka iOS 5 men efter nästan två veckor så har jag ändrat mig eftersom jag nu för tiden tycker det är skitfult med "bara" fyra ikoner i dockan och jag får krupp på alla begränsningar med mobilnätet.

Angående instalous och piratkopiering (hoppas ni inte tar bort mitt inlägg bara för jag nämner det) så tilllåter inte macworld trådar om det.

Vad jag vet så skrev Macworld om jailbreak när det släpptes ett för iOS 5 för någon vecka sen.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.410208/jailbreak-slappt-for-ios-5

Och så har det varit så länge som jag minns. Finns ingen som direkt är emot jailbreak här.

Visst får du skriva om jailbreak här, men det finns många andra som har svårt att skilja på jailbreak och piratkopiering och ställer sådana frågor här. Det uppskattas inte.

Likaså är det ofta väldigt "dumma" frågor som ställs om jailbreaking ibland.

T.ex. "Jag jailbreaka min iphone, nu fuungerar den inte. Hjälp mig!"

Många kan då tveka att hjälpa då dom ser att motparten har dålig koll eller noll koll på läget. Vill man ha hjälp med jailbreak så måste man dela med sig om vilken iphone man har, vilken version av ios, vilket jailbreak man gjort osv. Det finns så många sätt att göra fel så det blir svårt att hjälpa till.

eftersom jag nu för tiden tycker det är skitfult med "bara" fyra ikoner i dockan

Där har du en av dom viktigaste anledningarna till varför jag vill Jailbreaka, samt SBsettings :P

Vad jag vet så skrev Macworld om jailbreak när det släpptes ett för iOS 5 för någon vecka sen.

http://macworld.idg....lappt-for-ios-5

Och så har det varit så länge som jag minns. Finns ingen som direkt är emot jailbreak här.

Visst får du skriva om jailbreak här, men det finns många andra som har svårt att skilja på jailbreak och piratkopiering och ställer sådana frågor här. Det uppskattas inte.

Likaså är det ofta väldigt "dumma" frågor som ställs om jailbreaking ibland.

T.ex. "Jag jailbreaka min iphone, nu fuungerar den inte. Hjälp mig!"

Många kan då tveka att hjälpa då dom ser att motparten har dålig koll eller noll koll på läget. Vill man ha hjälp med jailbreak så måste man dela med sig om vilken iphone man har, vilken version av ios, vilket jailbreak man gjort osv. Det finns så många sätt att göra fel så det blir svårt att hjälpa till.

Låter rätt logiskt, kan ju lätt bli uttjatat i längden.. Själv stött på ett 100 tals sådana trådar här på MacWorld förr i tiden, innan iOS 4's tid :)

----------------

Btw, vad gäller dev team's blogg, så måste jag nog erkänna - att trots att man hittar all "info" där, så lyckas jag aldrig förstå mig på de :/

Känns som rena grekiskan när dom skriver något - trots att dom skriver på engelska vilket jag i vanliga fall brukar förstå mig på utan problem..

Därav min fråga ifall man kan hålla sig uppdaterad på annat håll, var nog inte tillräckligt tydlig där kom jag på nu i efterhand :)

Då vi ändå är inne på Jailbreakning. Är det fortfarande så att om jag jailbreakar min 4 med telenor abb på kan jag köra med andra kort i då? Det är IOS 5 på den så klart.

Då vi ändå är inne på Jailbreakning. Är det fortfarande så att om jag jailbreakar min 4 med telenor abb på kan jag köra med andra kort i då? Det är IOS 5 på den så klart.

Jailbreak är inte ekvivalent med upplåsning. Så bara för att det finns ett jailbreak betyder det inte att det finns en unlock.

Och jag skulle tro att det ej finns någon unlock i dagsläget.

Där har du en av dom viktigaste anledningarna till varför jag vill Jailbreaka, samt SBsettings :P

Yes, SBSettings är riktigt jobbigt att inte ha just nu :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...