Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fläkten på max!

jakk89

Recommended Posts

Hallå allihopa!

Har en svart Macbook 2,1, med 2.0 GHz Core 2 duo och 2GB RAM.

Nu till problemet, när jag har igång Skype går fläkten upp på högsta effekt. Max RPM (enligt Fan control) är 6200 RPM, och efter ca 5 minuters "Skypande" är den uppe i den effekten. Frågan är då varför? Har bara igång Skype och inget annat, kan det verkligen vara så krävande?

Har någon annan upplevt detta problemet? Kör fortfarande Leo 10.5.8, skulle Snow Leo kunna lösa ett sånt problem eller lär det bara bli värre?

Tacksam för svar, ursäkta alla frågor!

Hallå allihopa!

Har en svart Macbook 2,1, med 2.0 GHz Core 2 duo och 2GB RAM.

Nu till problemet, när jag har igång Skype går fläkten upp på högsta effekt. Max RPM (enligt Fan control) är 6200 RPM, och efter ca 5 minuters "Skypande" är den uppe i den effekten. Frågan är då varför? Har bara igång Skype och inget annat, kan det verkligen vara så krävande?

Har någon annan upplevt detta problemet? Kör fortfarande Leo 10.5.8, skulle Snow Leo kunna lösa ett sånt problem eller lär det bara bli värre?

Tacksam för svar, ursäkta alla frågor!

hur mycket har du på hden, ramminne osv mvh jepsson :detvarintejag:

HDD:n är på 300GB, med ca 200GB ledigt. Har nästan precis nyinstallerat den! Och ramminnet är som sagt på 2GB... Har än så länge bara upplevt det när jag använder Skype. Men tycker ändå det är konstigt!

HDD:n är på 300GB, med ca 200GB ledigt. Har nästan precis nyinstallerat den! Och ramminnet är som sagt på 2GB... Har än så länge bara upplevt det när jag använder Skype. Men tycker ändå det är konstigt!

installera om skype!

:crossfingers:

skaffa mer minne omg!

Ja, installera om kan jag göra. Tvek om det hjälper, men ska försöka! Skulle väl i så fall vara om jag pillade i 1GB ram till. Då är den maxad! Får se hur det blir :P

Skype använder processorn för att hantera video, det är orsaken. Testa Skype med bara ljudchatt eller textchat.

iChat vekar inte krävande mycket datorkraft i jämförelse.

Skype använder processorn för att hantera video, det är orsaken. Testa Skype med bara ljudchatt eller textchat.

iChat vekar inte krävande mycket datorkraft i jämförelse.

Aha okej, då är det väl där problemet ligger. Ska testa detta, tack så mycket!

Din dator borde klara av det där lätt.

Jag skulle kolla vad som är igång genom att starta Aktivitetshanteraren.

MacBook 2,1 maxar på 2 GB enligt Apple, 3 GB enligt oberoende testare. Tveksamt om ytterligare 1 GB påverkar något.

Intressant att se hur det här slutar :toodeloo:

Skype funkar utan problem på min gamla "nöd-laptop" med 512 mb ram och Intel Celeron processor.

Att peta in ytterligare 1 gb ram ska knappast behövas för Skype! chockadskeptisk.gif

Testa installera Snow Leopard istället, kanske är bättre grafikhantering i det.

Skype funkar utan problem på min gamla "nöd-laptop" med 512 mb ram och Intel Celeron processor.

Att peta in ytterligare 1 gb ram ska knappast behövas för Skype! chockadskeptisk.gif

Testa installera Snow Leopard istället, kanske är bättre grafikhantering i det.

Jag håller med du! :storkram:

Prova återställning av SMC.

Fläktar

Datorns fläktar snurrar i hög hastighet trots att datorn inte utsätts för kraftig belastning och är ordentligt ventilerad.

Oj, tack för alla bra svar allihopa! Har nu maxat Macbooken med 3GB ram. Har även installerat Snow Leopard, så snart är det upp till bevis ;)

Har nu kört Skype och det har blivit lite bättre. Mer minne och Snow Leopard gjorde skillnad, men det är nog som Hummel skrev att det tar mycket processorkraft! Hur som helst, tack för alla tips och svar! :D

Har nu kört Skype och det har blivit lite bättre. Mer minne och Snow Leopard gjorde skillnad, men det är nog som Hummel skrev att det tar mycket processorkraft! Hur som helst, tack för alla tips och svar! :D

Frigör mer lagringsminne frÅn hd tex behåll 150gb skulle också göra skillnad!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...