Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMessage skickas från email


Ampe

Rekommendera Poster

När jag skickar meddelanden i iMessage så ser mottagaren att meddelandet kommer från min mailadress och inte mitt telefonnummer.

 

När jag har kollat på andras telefoner så finns deras telefonnummer med i listan "Ta emot på"

På deras har det varit som nedan:

 

1. Telefonnummer

2. E-Postadresser

 

På bild nummer 2 så ska mitt telefonnummer synas.

 

Hur gör jag för att det ska skickas från mitt telefonnummer?

post-65374-070313900 1318678444_thumb.png

post-65374-088785100 1318678455_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på "UppringningsID" som du ser på bild 2, där ska sedan ditt telefonnummer vara markerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt telefonnummer finns inte med i den listan... det är det jag vill veta hur man lägger till det så det syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! när jag är inne på imessage skapas en ny konversation hos mottagaren där inte mitt nummer står utan min email. Hur ändrar jag så att det skickas från mitt nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du nog stänga av imessage och skicka SMS istället. Eller så fattar jag inte vad du menar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis samma problem här. och det hjälper inte att ändra så att mitt nummer står som avsändare. det blir ändå som en ny konversation...

så dom jag skickar till har flera stycken olika konversationer med mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Inställningar –> Telefon, står ditt nummer där? Gör det inte det, lägg till det och spara så borde det gå att välja i iMessage igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! när jag är inne på imessage skapas en ny konversation hos mottagaren där inte mitt nummer står utan min email. Hur ändrar jag så att det skickas från mitt nummer?

Hej och välkommen till forumet! Det finns redan en tråd i ämnet, så jag slår ihop med den. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Inställningar –> Telefon, står ditt nummer där? Gör det inte det, lägg till det och spara så borde det gå att välja i iMessage igen.

 

Ja där finns mitt nummer med...

men även fast jag tar bort det o lägger till det igen kommer det inte upp under meddelanden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja mitt telefonnummer står på telefon, och jag kan inte ens lägga till mitt nummer som "ta emot på".

Även så försvinner min kompis som kontakt även fast hon är inlagd med nummer står endast hennes nummer när jag får sms på henne när hon skickar sms igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! när jag är inne på imessage skapas en ny konversation hos mottagaren där inte mitt nummer står utan min email. Hur ändrar jag så att det skickas från mitt nummer?

 

Inställningar - Meddelanden - Ta emot på - Uppringnings-ID

Bocka för ditt telefonnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt telefonnummer finns inte med i den listan... det är det jag vill veta hur man lägger till det så det syns.

 

Man lägger inte till det, utan det ska ligga där av sig självt.

Om det inte ligger där så kan du behöva ladda hem nya operatörsinställningar från din mobiltjänst. Vad kör du på för teletjänst? Anslut telefonen till iTunes och se om det kommer upp en ruta om att du behöver ladda hem nya operatörsinställningar, isåfall gör detta.

 

Jag kör Halebop och har inga som helst problem, numret står där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara av att ha skummat igenom inläggen här låter det för mig som om aktiveringen av iMessages inte fungerat därav möjligheten till att enbart använda eran epost till att skicka med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå detta problem, men jag har inte ens en ruta där jag kan lägga till mitt nummer i Inställningar-meddelanden. Mitt nummer syns i Inställningar-telefon. Det spelar ingen roll. Man kan ha tomt där.

Jag kan bara lägga till mailadresser, och sen är det tomt.

Har även försvunnit andra funktioner i telefonen, som i kalendern och kontakter mm.

Har självklart försökt att bara starta om telefonen.. men det är likadant ändå.

 

Det är väl troligtvis en bugg i uppdateringen så vid nästa kanske det kommer tillbaka. Hoppas det iaf! Annars är min telefon ganska värdelös när massa funktioner har försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lägger inte till det, utan det ska ligga där av sig självt.

Om det inte ligger där så kan du behöva ladda hem nya operatörsinställningar från din mobiltjänst. Vad kör du på för teletjänst? Anslut telefonen till iTunes och se om det kommer upp en ruta om att du behöver ladda hem nya operatörsinställningar, isåfall gör detta.

 

Jag kör Halebop och har inga som helst problem, numret står där.

 

Jag har 3 som operatör och när jag kopplar in telefonen till itunes så kommer det inte upp någon ruta som vill att jag ska uppdatera någonting...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå detta problem, men jag har inte ens en ruta där jag kan lägga till mitt nummer i Inställningar-meddelanden. Mitt nummer syns i Inställningar-telefon. Det spelar ingen roll. Man kan ha tomt där.

Jag kan bara lägga till mailadresser, och sen är det tomt.

Har även försvunnit andra funktioner i telefonen, som i kalendern och kontakter mm.

Har självklart försökt att bara starta om telefonen.. men det är likadant ändå.

 

Det är väl troligtvis en bugg i uppdateringen så vid nästa kanske det kommer tillbaka. Hoppas det iaf! Annars är min telefon ganska värdelös när massa funktioner har försvunnit.

 

Återställ telefonen och försök igen det kan ha blivit strul när mjukvaran packades upp på telefonen, se även till så det finns utrymme kvar på telefonen för det virtuella minnet. Ju mindre utrymme kvar i telefonen desto mer krångel med mjukvarorna.

 

Min fungerar utmärkt, inga funktioner är försvunna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min polare hade detta problem. När han skickade meddelanden via iMessage blev det hans e-postadress som avsändare och meddelandet kom upp i en ny konversation i min inkorg, trots att vi redan hade en SMS-konversation igång. Det blev bara vanliga SMS när man försökte skicka till hans nummer men fungerade att skicka iMessage till hans e-postadress.

 

Vi lyckades lösa det såhär:

  1. Han gick in under "Inställningar" --> "Meddelanden" och stängde av iMessage, och aktiverade det sen igen.
  2. När "Avvaktar aktivering..." efter en stund hade försvunnit gick han in på "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på" --> "Uppringnings-ID". Där var hans telefonnummer markerat. Han ändrade till e-postadressen och sen tillbaka till telefonnumret.

Efter en omstart av telefonen funkade det och hans meddelanden skickades som iMessages och hamnade i vår befintliga SMS-konversation, som nu blev blå istället för grön :)

 

 

Kolla det här först

 

• När telefonen uppdaterats till iOS 5 och är ansluten till iTunes kan det komma upp ett meddelande om att man behöver ladda ned nya operatörsinställningar. Detta ska man göra.

 

• "Inställningar" --> "Telefon" --> "Mitt nummer"

Ens egna telefonnummer ska stå där.

 

• "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på"

Där ska apple-ID:t stå högst upp, och i listan under ska telefonnummer (gråmarkerat, går ej att ändra) och e-postadress finnas med.

 

• "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på" --> "Uppringnings-ID"

Telefonnumret ska vara blått och markerat! Om det redan är det och iMessages fortfarande skickas med e-postadress som avsändare, testa som sagt att ändra till e-postadress och sen tillbaka igen. Det bör vara just den här inställningen som styr om iMessages skickas med telefonnummer eller e-postadress som avsändare.

 

(Medan vi testade olika grejer raderade jag även honom som kontakt i telefonboken och startade om telefonen, men det bör sannolikt inte ha något med lösningen att göra.)

 

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min polare hade detta problem. När han skickade meddelanden via iMessage blev det hans e-postadress som avsändare och meddelandet kom upp i en ny konversation i min inkorg, trots att vi redan hade en SMS-konversation igång. Det blev bara vanliga SMS när man försökte skicka till hans nummer men fungerade att skicka iMessage till hans e-postadress.

 

Vi lyckades lösa det såhär:

  1. Han gick in under "Inställningar" --> "Meddelanden" och stängde av iMessage, och aktiverade det sen igen.
  2. När "Avvaktar aktivering..." efter en stund hade försvunnit gick han in på "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på" --> "Uppringnings-ID". Där var hans telefonnummer markerat. Han ändrade till e-postadressen och sen tillbaka till telefonnumret.

Efter en omstart av telefonen funkade det och hans meddelanden skickades som iMessages och hamnade i vår befintliga SMS-konversation, som nu blev blå istället för grön :)

 

 

Kolla det här först

 

• När telefonen uppdaterats till iOS 5 och är ansluten till iTunes kan det komma upp ett meddelande om att man behöver ladda ned nya operatörsinställningar. Detta ska man göra.

 

• "Inställningar" --> "Telefon" --> "Mitt nummer"

Ens egna telefonnummer ska stå där.

 

• "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på"

Där ska apple-ID:t stå högst upp, och i listan under ska telefonnummer (gråmarkerat, går ej att ändra) och e-postadress finnas med.

 

• "Inställningar" --> "Meddelanden" --> "Ta emot på" --> "Uppringnings-ID"

Telefonnumret ska vara blått och markerat! Om det redan är det och iMessages fortfarande skickas med e-postadress som avsändare, testa som sagt att ändra till e-postadress och sen tillbaka igen. Det bör vara just den här inställningen som styr om iMessages skickas med telefonnummer eller e-postadress som avsändare.

 

(Medan vi testade olika grejer raderade jag även honom som kontakt i telefonboken och startade om telefonen, men det bör sannolikt inte ha något med lösningen att göra.)

 

 

Lycka till :)

 

yeeey tack som fan, det fungerade för mig... att man e så jäkla korkad att man inte tänkte på den enkla :D

tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ljuvligt att det fungerade :D Jag skapade ett konto här enbart för att kunna posta lösningen, för man blir ju galen när man blir ägd av teknik. Men det är inte konstigt att du inte testade det enkla, för man tror ju verkligen inte att det ska behövas med Apple så man tänker liksom inte ens tanken :)

 

Var det att ändra till e-postadress och sen ändra tillbaka till telefonnumret som löste det, alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ljuvligt att det fungerade :D Jag skapade ett konto här enbart för att kunna posta lösningen, för man blir ju galen när man blir ägd av teknik. Men det är inte konstigt att du inte testade det enkla, för man tror ju verkligen inte att det ska behövas med Apple så man tänker liksom inte ens tanken :)

 

Var det att ändra till e-postadress och sen ändra tillbaka till telefonnumret som löste det, alltså?

 

Allt jag behövde göra var att stänga av "iMessage" i "inställningar ->Medddelanden" och slå igång det igen, sen in i "Ta emot på" och sen "Uppringnings-ID" o välja telefonnummret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

försöker få liv i denna topic igen. Jag har samma problem. MEN, jag har inte uppringnings ID fliken i min lur ... kör 4s 5.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Efter att ha ägnat hela min söndag till att få iMessage att fungera behöver jag nu hjälp.

Mitt problem är att jag har nu en ny iphone med ett nytt nummer som jag vill ställa in utifrån min gamla iphones säkerhetskopia. Detta är ju inte så konstigt eftersom jag vill ha kvar all information men har bara ett nytt sim-kort och nytt nummer.

Men hur jag är gör (jag har bla. skrivit mitt nya nummer under inställingar-telefon, som apple-id och startat om tusen gånger) så kan jag inte välja mitt nya nr i iMessage.

Jag har uppdaterat båda telefonerna och har nyaste iTunes på min MacBook Pro. Det som är mest frustrerande är att när jag återställer min nya telefon (vilket jag också gjort ett antal gånger) så kan jag välja att markera mitt nya nummer till använding av iMessage. Men när jag senare går in på inställingar-meddelande-skicka och ta emot, så har det nya numret försvunnit ur listan och kvar finns bara mail och mitt gamla nummer. Om jag sedan loggar ut mitt apple-id och sedan in igen, blir det likadant, att jag kan välja mitt nya nummer och spara, men sen är det borta igen i själva listan. iMessage i sig fungerar, jag kan skicka och ta emot på min nya mobil med nytt sim-kort, men mina mottagare ser mitt gamla nummer.

Jag har tillochmed prövat att skapa ett nytt apple-id, återställa telefonen och köra igång med den nya inloggningen, men så fort jag kopplar min telefon till min dator så är det som att mitt gamla nummer kommer tillbaka. Känns väldigt krångligt om mina vänner ska behöva ha en iMessage-kontakt till mig (med mitt gamla nummer) och en sms-kontakt med det nya. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...