Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta mail efter uppdatering till iCloud?


macusernowup

Rekommendera Poster

Jag har precis uppdaterat iOS5, Lion och iCloud.

 

Om jag nu ska byta mailadress från min @telia.com till @me.com så jag endast har ett mailkonto på min Mac/iCloud, hur gör jag lättast det?

 

Finns det något system som vidarebefodrar mailen från den gamla mailen?

 

Något ni rekommenderar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det går att göra det riktigt.

Du kan kanske skapa en mailforward på ditt Telia konto, till din me.com adress (är inte riktigt säker på hur Telias mail funkar).

Det tråkiga är att om du skickar via ICloud så står det din me.com adress som avsändare.

Kanske inget problem för dig, men för mig som har en egen domän där jag vill att det är min domänadress som skall visas som avsändare så funkar det inte.

Detta är något som jag verkligen skulle vilja att det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men vi säger att jag inte bryr mig om @me.com, hursomhelst snyggare än telia.com ;).

Och att jag meddelar alla att jag har en ny mailadress, alltså de får inte ett vidarebefodrat mail utan jag säger det till dem.

 

Hur gör jag lättast då? Bara ta bort Teliakontot och använda det @me.com som skapades då jag skaffade iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha hur många mailadresser du vill..själv har jag 6 .

Upp till dig vilken du använder och till vilka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha hur många mailadresser du vill..själv har jag 6 .

Upp till dig vilken du använder och till vilka

 

 

Jo, det vet jag, men jag vill bara ha en.

Jag vill bara ha en inkorg, ett konto, en adress eftersom jag hört följande:

 

Har du ett @me konto, så är det så att om du även använder iCloud så ska följande hända:

 

Hämtar jag ett mail på min iphone, och raderar det, så kommer det sen inte på macen.

Får jag ett mail på datorn som jag svarar på, deletar, så kommer det sen inte på iphonen.

Alltså "total synk"

 

Vill inte ha dubbla hämtningar och någon sa att det funkar endast om du har ett @me konto, inte på andra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle inte jag tagit bort Teliakontot utan bara informerat "alla" att de ska använda min nya email adress i fortsättningen.

Det är ju så med många emailprogram att om man skickat ett email till en viss person en gång, så kommer programmet ihåg denna adress. Man måste som avsändare titta till så det inte eller om det kommer upp flera adresser som är kopplade till samma namn.

Om man råkar missa detta så kommer detta email att gå till din Telia adress som garanterat är den förvalda adressen om personen ifråga har skickat email till dig tidigare.

Detta har hänt mig flertalet gånger. Personer som använt både min privata mail adress och min jobbmail adress skickar mail "kors och tvärs", dvs. de kollar inte vilken adress de skickar till innan de trycker "skicka". Det är alltid den av mailprogrammet förvalda adressen som mailet skickas till.

Många gånger har mail som varit menade att komma till min jobbmail kommit till min privata adress eftersom jag har kompisar på jobb som skickat mail till mig från jobbet, både på min jobbmail och min privata mailadress.

Mitt råd är:

Skicka alla nya email från ditt nya @me.com konto.

Upplys vänner, bekanta, myndigheter, osv om din nya adress.

 

Med tiden kommer nog allt på plats ska du se.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vill inte ha dubbla hämtningar och någon sa att det funkar endast om du har ett @me konto, inte på andra.

 

 

 

Jo det funkar om man avänder IMAP4, och inte POP3 när man gör inställningen för email programmet.

(Om jag förstått dig rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt på båda ovanstående, så gör jag.

 

Skulle vilka ha hjälp mig vad jag ska skriva i telefonen och under vilka inställningar, samma med Macen.

 

Vill alltså använda båda kontona hela tiden, både för att skicka och ta emot.

 

Men vill att det ska vara så att raderar jag ett mail på iphone, så ska det inte ligga på Macen senare när jag öppnar den.

 

Jag är inte så duktig på detta. irriteradtjej.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Blev kanske lite konstigt i min förklaring igår.

Din Telia konto bör du ha kvar i dina emheter OM det visar sig att någon försöker att skicka mail till dig på din gamla Telia adress.

Du ska däremot inte använda den längre för att skicka mail, så kommer den förmodligen att "fasas ut" så småningom.

Lägg även till din nya adress xxxxxxx@me.com i inställningar/epost/konton både i telefonen och i din mac, och använd detta konto som ditt primära.

Om du kollar på denna länken, så kanske du kan få lite bättre hjälp än vad jag kan ge dig eftersom jag inte kan Telias setup.

 

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/mobiltelefoni/epostimobilen/installera/manuellinstallation/manuellinstallation.page

 

Grejen är att köra IMAP istället för POP3 som jag antar att du kör för tillfället.

Kolla denna länken om POP3 vs IMAP. Där får du nog lite bra info.

 

http://www.99.se/ovrig-mjukvara/42073-imap-vs-pop.html

 

Lite enkelt kan man säga att om man kör POP3 och raderar ett mail i tex. telefonen så finns det fortfarande kvar på din Mac och tvärt om.

Om man kör IMAP, så raderas mailet från servern och försvinner från alla enheter som kör IMAP.

 

Hoppas att du reder ut det, annars finns det snubbar här på forumet som är BETYDLIGT vassare än jag på detta.

Men jag hjälper dig gärna om jag bara kan!:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! kollar igenom detta och försöker och återkommer! =)

 

Ser fram emot att få höra hur det går för dig!

Är övertygad om att du löser det, men om problem uppstår så hör av dig igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

 

Skall också börja köra på en me.com adress nu. Men tjejen vill också ha en och jag vet att man kan ha alias men då får vi varandras mail och det vill vi inte.

 

Sen ett annat bekymmer är att jag haft min apple-id på min hotmail men vill egentligen ha den på min me.com adress. Kan man slå ihop eller föra över alla köp till me.com?

 

Kort sammanfattat:

Samma apple-id för alla våra enheter men separat me.com för mail.

Allt ska kunnas synkas alltså kalender osv.

 

Man skulle kunna slänga upp ett nytt icloud konto till henne med bara mejl egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Frosty

Det finns en del snack om liknande grejer i denna tråden.

 

https://forum.macworld.se/topic/140584-tvaa-iphones-i-familjen-hur-goera-med-apple-id/

 

Ställ din fråga där eller be en moderator att flytta ditt inlägg dit. Det verkar som om det finns folk med liknande frågor som dig där.

Kanske får du lättare svar där.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKEJ!

Nu ska vi se.

 

Har nu både ett teliakonto och ett @me-konto (iCloud) i telefonen och på macen i mailen.

Kan nu både maila och ta emot från båda kontona på både telefonen och macen.

 

Men var ska jag gå in och vad ska jag skriva för att få in att om jag raderar ett mail från telefonen så försvinner det helt, även från macen?

Båda kontona heter telia-imap och iCloud-imap i dagsläget.

 

Nu tar jag emot ett mail i telefonen, svarar på det, tar bort det, sen är det ju ändå kvar på macen som sagt när jag går in på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...