Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Imac & Icloud

Bavan

Recommended Posts

Hej!

Undrar ifall det bara är jag som är helt bakom eller? Fattar ingenting av Icloud?!

Har en Imac och uppgraderade till senaste versionen för att utnyttja Icloud.

1. Måste man ha en Ipad eller Iphone för ett det ska synkas?

2. Har aktiverat Kontakter, Dokument och Data, Tilllbaka till min Mac och Hitta min Mac.

Kollar jag på Icloud.com så finns det absolut ingenting från min dator? Kontakter helt tomma?

3. Har in gmail i mail klienten på Imacen. Ser ingen större nytta i att synka den med Icloud, men kan man göra det?

4. Slutligen, varför ska man skapa en me.com adress?

Kan någon förklara som får det till att funka?

post-64760-021871100 1318603028_thumb.jpg

Har du inte mer än en Apple pryl så är det ganska onödigt att synka något. Det är om man har flera datorer eller iPhone, iPads eller liknande som du vinner några egentliga fördelar.

Jag tror det tar lite tid innan allt kommer igång som det ska. För et par timmar sedan funkade inte icloud alls för mig, men nu kommer jag in där i alla fall. Mina kontakter syns också. Dock kommer inte mina exchange kontakter med, men det tror jag inte de ska heller. Har för mig att jag läste någonstans att exchange inte kommer att syncas.

Min kalender går att öppna, men det finns inget i den. Förhoppningsvis kommer allt igång efter hand. Kan tänka mig att det kan bli såhär i början när ett antal miljoner användare skall igång samtidigt.

Vi får hålla tummarna!

Kalendern funkar också nu när jag testade igen. Dock kommer inga aktiviteter med som ligger i en exchangekalender.

Verkar skumt detta, är det endast dokument som är skapade på Ipad eller iphone som sparas i Icloud?

Borde inte filer man har i dokument på Imacen synkas till icloud?

Jo jag både Ipad och iphone men vill inte uppgradera från 4.3.3 utav förklarliga orsaker.

Tycker bara det verkar helt sjukt man inte kan synka kontakterna.

Hoppas det löser sig, Icloud kommer nog att bli riktigt grymt! Ska uppgradera Iphonen till IOS 5 ikväll.

JB ryker men det får man väl leva med :)

Jo jag både Ipad och iphone men vill inte uppgradera från 4.3.3 utav förklarliga orsaker.

Tycker bara det verkar helt sjukt man inte kan synka kontakterna.

Jo kontakterna synkas, men inte om det är kontakter från en exchangeserver.

Jag har båda delar på min IPad, och bara kontakter från min egen adressbok synkas. Inte de kontakter som jag har via jobbet (exchange).

Verkar skumt. Jag har bara kontakterna från min Iphone som synkats med Itunes.

Men de syns ändå inte.

Är det verkligen så att Ipad eller Iphone är master för Icloud?

Inte så ofta man sitter och jobbar på ipaden.

Om man skapar ett iWork dokument så vill man ju kanske komma åt den från Ipaden.

Hoppas det är barnsjukdomar.

Hej!

Undrar ifall det bara är jag som är helt bakom eller? Fattar ingenting av Icloud?!

Har en Imac och uppgraderade till senaste versionen för att utnyttja Icloud.

1. Måste man ha en Ipad eller Iphone för ett det ska synkas?

2. Har aktiverat Kontakter, Dokument och Data, Tilllbaka till min Mac och Hitta min Mac.

Kollar jag på Icloud.com så finns det absolut ingenting från min dator? Kontakter helt tomma?

3. Har in gmail i mail klienten på Imacen. Ser ingen större nytta i att synka den med Icloud, men kan man göra det?

4. Slutligen, varför ska man skapa en me.com adress?

Kan någon förklara som får det till att funka?

Känner likadant, förstår inte varför inte dokument eller kontakter från iMac synkas.

Var går man in för att synka från iMac? På iPrylarna så ser jag förloppet m.m och kan gå in för att starta/stoppa synken men inte på iMacen.

Andelen ledigt utrymme har inte heller minskat sedan jag aktiverade iCloud på min iMac och Mac Mini så inget har överförts från dem.

Känner mej lätt dum här, missar jag något som är självklart?

Har precis bytt till MAC och det mesta har varit väldigt enkelt men Icloud får mig verkligen att känna mig som en nybörjare!

ja skogsmulle..

jag köpte lion samma dag som det släpptes, men uppgraderade först förra veckan inför ios 5.0.. det jag ångrar, är att varför jag inte uppgraderade innan. helt klart det bästa OS-et, framförallt om man är inbiten ipad/iphanvändare.. älskar allt med lion, otroligt touchintuitivt!! tar ett tag innan man lär sej, o allra bäst är det med en touchplatta :P

ja skogsmulle..

jag köpte lion samma dag som det släpptes, men uppgraderade först förra veckan inför ios 5.0.. det jag ångrar, är att varför jag inte uppgraderade innan. helt klart det bästa OS-et, framförallt om man är inbiten ipad/iphanvändare.. älskar allt med lion, otroligt touchintuitivt!! tar ett tag innan man lär sej, o allra bäst är det med en touchplatta :P

Tackar , det låter fint

Ny funkar kontakterna. Fick avaktivera kontakterna på min Iphone och göra en WiFi sync, där efter slå på Kontakter i Iclod på Iphonen igen.

Även Iwork Dokument skapade på Iphonen ser man på Icloud.com.

Men fortfarande blir jag inte klok på var lägger sig dokumenten i Lion?

• 1 year later...

Ledsen för bump, men antar att det är bättre än att starta en helt ny tråd!

Har jag fått allt om bakfoten? Icloud handlar alltså ENDAST om att synka t.ex. imac och iphone?`
Det är alltså inte som så att man kan gå in i ett moln där man har en massa säkerhetskopior?

Till exempel: Jag har en bild som jag lägger i molnet. Jag raderar bilden från min iMac och iPhone, dock finns bilden kvar i molnet?

Har jag fått allt om bakfoten? Icloud handlar alltså ENDAST om att synka t.ex. imac och iphone?`

Det är alltså inte som så att man kan gå in i ett moln där man har en massa säkerhetskopior?

Till exempel: Jag har en bild som jag lägger i molnet. Jag raderar bilden från min iMac och iPhone, dock finns bilden kvar i molnet?

Vore det inte bättre att du FÖRST läser vad iCloud handlar om innan du ställer frågor?

http://www.apple.com/se/icloud/

Om du har Bildström aktiverat och du tar en bild så synkas bilden till din Bildström så alla dina enheter kan se den.

Väljer du att ta bort bilden från din kamerarulle ligger bilden fortfarande kvar i din Bildström ända tills du manuellt tar bort.

http://support.apple.com/kb/HT4486?viewlocale=sv_SE

iCloud är inte en molntjänst där du själv kan välja vilka filer som ska lagras och kan browsa runt bland dom.

Det vore fullständigt idiotiskt att lägga säkerhetskopior i molnet. Du kan när som helst slängas ut som användare, på blotta misstanken om att du skulle gjort något olämpligt. Leverantören kan när som helst lägga ner verksamheten utan förvarning eller gå i konkurs.

Icloud handlar om att synka ihop Mac, Windows och iOS-enheter med varandra. (iCloud finns till Windows också, men man behöver ett iCloud-inställningsprogram - och funktionaliteten är inte lika hög som på Mac, man behöver Mac och iOS för att få högsta nytta med det).

Och de synktjänster som iCloud har är mail, kalender, kontakter, bildström och så iWork-dokument (och det är iWork som gör att Windows med iCloud inte har full funktionalitet eftersom iWork inte finns till Windows). Har du bilder i bildström så finns de kvar i bildström även om något skulle hända med dina datorer så allt försvinner. Däremot, om du raderar en bild från bildström i din Mac eller iOS-enhet, så försvinner den från bildström på iCloud också. Precis som att om du raderar ett mail från din iCloud mail på Macen så försvinner mejlet från iCloud på webben också.

Gällande säkerhetskopior så kan du ha säkerhetskopior på iCloud av din iOS-enhet, men observera att det är bara 5Gb som är gratis och behöver man mer än 5Gb så får man betala för det. Detta gör att är man seriös i sitt användandet av säkerhetskopior av iOS på iCloud så räcker knappast 5Gb till om man har mycket i ens iPhone eller iPad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...