inredaren Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Hej! Jag jobbar med en MacPro (Snow Leopard än så länge tills Lion blir kommer ur betastadiet), en Iphone 3GS och en iPad2. Jag skaffade redan från början ett MobileMe konto och synkade enheterna genom MobileMe. Det funkade bra. Jag har uppdaterat iPhone och iPad till IOS 5 och flyttade kalender, adressbok till iCloud. Här fick jag problem, för att jag kan inte synka längre MacPro-n med de två andra. Jag sökte information om lösning på internet och det enda tippset som jag lyckades vaska fram att skriva icloud.com i stället för cal.me.com i iCals inställningar. Det fungerar inte. Jag vore glad för tipps hur jag kommer ur mitt låsta läge. Tack på förhand, Zoltan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Det sägs att iCloud-kompatibilitet ska komma i Snow Leopard 10.6.9. Än så länge behöver du alltså ha Lion i din Mac för att kunna synka med iCloud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebbenHolmgard Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Det går åtminstone att synca iCal via caldav. Har gjort det själv och det fungerar hur bra som helst. Syncar både Att göra listorna från reminders och Kalendern. Öpnna iCal på datorn och gå till inställningar och sedan Konton Lägg till en kalender och välj CalDav Skriv in din .me mailaddress som du fick med iCloud och ditt itunes lösenord. På serveraddress lägger du in: p06-caldav.icloud.com Efter några sekunder borde du ha dina iCloud kalendrar i iCal i snow leopard. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spalmqvist Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 SebbenHolmgard, ditt tips fungerade klockrent. Finns det en liknande lösning för Adressboken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonesH Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 TUSEN Tack för SebbenHolmgards lösning. Bara att kryssa ur mina lokala kalendrar och köra allt över CalDAV! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stork Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Funkar detta även i Leopard? För vi har leopard (alltså inte snow leopard) på jobbet och jag får inte lösningen att fungera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marack Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Det går åtminstone att synca iCal via caldav. Har gjort det själv och det fungerar hur bra som helst. Syncar både Att göra listorna från reminders och Kalendern. Öpnna iCal på datorn och gå till inställningar och sedan Konton Lägg till en kalender och välj CalDav Skriv in din .me mailaddress som du fick med iCloud och ditt itunes lösenord. På serveraddress lägger du in: p06-caldav.icloud.com Efter några sekunder borde du ha dina iCloud kalendrar i iCal i snow leopard. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marack Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Jag sällar mig till svärmen och säger: Tack Sebben Holmgard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 F ö är min upplevelse att Lion 10.7.2 är riktigt bra. Jag har kört det en vecka nu utan några som helst problem. Några saker att ställa om i inställningar bara, nya gester på styrplattan och sådana grejjer, men buggar eller problem eller konstigheter - nej nej inte hänt. Är hur stabilt som helst. Bara tuffar på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Vad ska man skriva på sökväg då? *lägger till nytt Cal-dav-konto* Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaypowell Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Vad ska man skriva på sökväg då? *lägger till nytt Cal-dav-konto* Hej, jag hjälpte min mor med att sätta upp iCloud mot SL förra veckan. Så här gick jag till väga, du kanske kan göra det på ett liknande sätt?!! (Slänger med en quick-guide för mail och adressbok också) Mail: 1. Gå till inställningar --> skapa nytt konto 2. Fyll i "ditt namn", "iCloud email" och "iCloud lösenord" 3. Mail kommer nu automatiskt tro att du är en mobileme-användare och neka kontot. Klicka på fortsätt. 4. Ändra ditt konto till IMAP, skriv din inkommande serveradress som: "imap.mail.me.com" 5. Din utgående mailserver skall vara: "smtp.mail.me.com" klicka på fortsätt, nu ska din mail var igång iCal: 1. Gå till inställningar --> från konto, skapa ny CalDav-konto 2. Fyll i ditt "iCloud användarnamn och "iCloud lösenord 3. Skriv "caldav.icloud.com" klicka på skapa 4. Innan detta kan fungera måste du ändra dina serverinställningar. Det ska se ut så här "pXX-caldav.icloud.com" där XX står för var på servern din kalender är sparad. Du kan genom att logga in på din iCloud och skapa en offentlig kalender se vart på servern din kalender är pekad mot. (exempel:l webcal://p02-calendarws.icloud.com/...) 5. Aktivera port 443 och använd säker SSL Adressbok: Uppsättningen är motsvarande den mot hur du ställer in iCal: 1. Gå till inställningar --> från konto, skapa ny CardDav-konto 2. Du skriver ditt användarnamn på följande sätt i fältet användarnamn: "användarenamn%40domän.com:lösenord" (exempel: jaypowell%40icloud.com:XXXXX) 3. Använd mellanslag 1 gång i fältet lösenord. 4. Serveradressen är "pXX-contacts.icloud.com/XXXXXXXX/principal" där XX är samma som på din iCal och XXXXXXXX är ditt unika iCloud ID (som du också kan hitta i din iCal sökväg) klicka på skapa 5. Du kan komma att behöva ändra inställningarna i din Configuration.plist ~/Library/Application Support/AdressBook/Sources/unikt ID för att det ska fungera. 6. Aktivera port 443 och använd säker SSL Bokmärken: Jag har inte sett någon annan som lyckats synka med detta, så denna hoppade vi över men det går ju alltid att synka Bokmärken via iTunes på din dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.