Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iCloud kalendersync ger fel datum!

pontasnya

Recommended Posts

Hej.

Jag har som så många andra stött på problem med iCloud men har inte hittat ngn annan med samma problem.

Jag skriver in en händelse i kalendern på iCloud.com och vips så ploppar den händelsen även upp i kalendern i min iphone. Men inte på samma dag€##"€%#"&%"€&%. Blir tokig. Om jag lägger in ett möte den 2: november så bestämmer sig iCloud för att spara på den 3: november!!! Så kan vi inte ha det.

Ngn som harliknande problem eller ngra tips??

Jag trodde att det räckte med att skriva i kalendern i datorn för att det skulle synka automagiskt med mina andra i-enheter, men det gör det inte...har jag missat nåt?

Edit: Ber om ursäkt om jag råkade kapa tråden, nån moderator kan kanske kasta min kommentar i papperskorgen?

Jag kan inte heller få sync till eller från datorn, värdelöst. Men mellan luren och Icloud funkar.

Löste det där med felaktiga händelser i kalendern. Jag hade stressat förbi valet av tidszon. ändrade den och då funkar det igen.

Men nästa problem är ju det att inget jag gör på datorn skickas till iCloud. Har testat kalender och kontaktboken. det går bara mellan lur och iCloud.com men inget från datorn :(

Har samma problem. iCal till och fran Macen funkar inte.

Tänkte då klicka av iCal från iCloud och får då som svar att min kalender på Macen kommer att raderas.

Va tusan är detta????

Jag har samma problem. De ändringar jag gör i Macen skickas inte till iCloud, men från iPhonenen till iCloud går bra.

Är det ingen som kan tänkas veta vad det är för fel??

Jag tror det är inkörningsproblem pga för många som öppnat iCloudkonto. Vänta några dar så är nog problemen lösta.

Nu fick jag det att fungera.

Det jag gjorde var att gå in i iCloud på datorn och klickade ur synk av kalendern. Den säger då att den kommer att radera kalendern från datorn (jag gick in på iClouds hemsida först och kollade att allt var där).

Sedan klickade jag bara i den igen och då synkades allt. Nu fungerar allt snabbt och felfritt.

Nu fick jag det att fungera.

Det jag gjorde var att gå in i iCloud på datorn och klickade ur synk av kalendern. Den säger då att den kommer att radera kalendern från datorn (jag gick in på iClouds hemsida först och kollade att allt var där).

Sedan klickade jag bara i den igen och då synkades allt. Nu fungerar allt snabbt och felfritt.

Provade ditt tips men det hjälpte inte här...får inte kalendern i macen att synka mot icloud eller ipaden.

iCloud och kalender synkning är riktigt råddigt.

Bockade ur kalendern i iCloud, Systeminställningar på datorn.

Kollade kalendern i iCloud på webben samt kalendern i Outlook, allt var ok.

Kilckade i kalendern i iCloud, Systeminställningar på datorn, och vips, en tom kalender i Outlook.

Hur kul var det på en skala...

Mystiskt: I min adressbok har jag lagt in födelsedag för en del personer och de dyker sedan automatiskt upp i iCal, praktiskt. På min Mac och in iPad är alla korrekta, men på min iPhone blir alla födelsedagar från nu till och med mars 2012 EN DAG FÖR TIDIGT, men senare nästa år blir alla födelsedagar på rätt dag. Jag begriper ingenting!

Man måste checka så alla enheter kör samma tidzon plus är inställda på att börja samma dag i veckan. Anledningen att man kan välja dag när veckan börjar beror på att måndag inte är första dagen i veckan i alla världens länder. :)

Kör man olika inställningar i olika enheter så blir det fel för inställningarna finns inte med i själva kalender-datan utan sparas lokalt på varje enhet.

Jag har perfekt synk mellan mina enheter och iCloud.

För att förstå synken bör man förstå konceptet med lokala och globala kalendrar.

Icloud synkar en global kalender, dvs en kalender som är tillgänglig för flera enheter.

Varje enhet har även möjlighet till en lokal kalender, en kalender som bara gäller för den enheten.

Om man har synkat med iTunes tidigare så har man synkat den lokala kalendern, för den har ett eget format medan den globala kalendern är i s k CalDav-format. Icloud är alltså en CalDav-server och därmed använder samma standard som Google, Yahoo med flera andra CalDav-servrar. Detta innebär att iCal inställd på iCloud eller på Google eller Yahoo eller någon annan CalDav-tjänst beter sig likadant. Det är ingen skillnad för iCal. CalDav som CalDav...

När man lägger in uppgifter i kalendern så måste man ju då skriva in det i den globala kalendern för att det ska synkas.

Det man skriver in i den lokala kalendern synkas inte utan förblir lokal.

Ett exempel på hur dumt det kan vara är exempelvis programmet miCal på iPhone. Det har som utgångsläge att spara i den lokala kalendern om man inte anger något annat, vilket gör att uppgifterna inte synkas om man inte kommer ihåg att ändra till en global kalender när man anger händelsen.

När man trycker på knappen "Kalendrar" i iCloud, så får man upp listor över ens kalendrar.

De som finns under "På min Mac" är lokala kalendrar och därmed synkas de inte.

De som finns under "iCloud" är de som synkas.

Man måste alltså skriva in uppgifterna i en kalender för iCloud istället för i en kalender under "på min Mac" för att det ska synkas.

Förvirring uppstår lätt genom att dessa kalendrar visas samtidigt i iCal. Alltså iCal visar uppgifter från alla kalendrar samtidigt.

Det kan vara bra att bocka ur den lokala kalendern om man inte vill använda den...

Och så kan det vara bra att man ger exempelvis "Hem" på iCloud en annan färg än "Hem" i den lokala kalendern, så att det blir lättare att skilja dem åt... eller varför inte ett helt nytt namn?!

Sen så får man ju ställa in iCal i Macen på push under Inställningar - Konton.

Om man råkar ha inställt på manuellt så skickas ju inte ens uppgifter iväg om man inte väljer det särskilt...

Kom också ihåg att man inte kan slå ihop kalendrar automatiskt... Du kan alltså inte slå ihop dina data från den lokala kalendern in i den globala.

Däremot kan man flytta uppgifter manuellt. Så om du har uppgifter i den lokala kalendern - markera dem och flytta över till den globala.

När du högerklickar på en uppgift och väljer Kalender så kan du där välja den globala.

På detta sätt flyttar du över dina lokala uppgifter till globala och får med dem i synk.

Man måste checka så alla enheter kör samma tidzon plus är inställda på att börja samma dag i veckan. Anledningen att man kan välja dag när veckan börjar beror på att måndag inte är första dagen i veckan i alla världens länder. :)

Tack för det inlägget. Det förklarar en del men inte allt. Det måste finnas barnsjukdomar på iCloud för iPhone beter sig av och till väldigt konstigt som den aldrig gjort förr. Dels precis som jag skrev ovan, vissa födelsedagar visas en dag för tidigt, men inte alla, fortfarande! Dels en annan underlighet som jag råkade ut för alldeles nyss: Kommande söndag och måndag fick i iPhonen samma datum, den 30 oktober (och alla datum efter detta var också en dag fel)! Jag stängde av och på kalendern flera gånger utan effekt, först när jag stängt av iPhonen och låtit den vila ett tag så visar den nu rätt datum. Har detta hänt andra?

Inget av det du beskriver Doktor B har hänt mig, och om barnsjukdomarna ligger i iCloud varför drabbas inte jag av dem?

Du verkar ha en instabil kalender i din iPhone, särskilt som den blir bättre efter att ha vilat ett tag så om jag vore du skulle jag prova med att återställa telefonen och börja om. Kanske du kör för många saker samtidigt i telefonen och det blir för lite minne kvar, det är ju en klassiker gällande instabila program. Observera att man även behöver ledigt minne i "hårddisken" på iPhone för att det ska flyta på bra, jag tycker minst 1Gb ledigt och helst något mer är absolut minimum. Programmen kör ju mot det lediga minnet på "hårddisken" och skyfflar data.

Jag har också problem, det synkas ut fint till mina enheter, men syns inte på icloud.com. Har prenumeration på schema från skolans server, men dessa visas inte som sagt inte på icloud.com. Jag fattar nada. Det är ju valt att det ska synkas vi icloud och man tycker ju då att det borde synas där med...

Inget av det du beskriver Doktor B har hänt mig, och om barnsjukdomarna ligger i iCloud varför drabbas inte jag av dem?

Du verkar ha en instabil kalender i din iPhone, särskilt som den blir bättre efter att ha vilat ett tag så om jag vore du skulle jag prova med att återställa telefonen och börja om. Kanske du kör för många saker samtidigt i telefonen och det blir för lite minne kvar, det är ju en klassiker gällande instabila program. Observera att man även behöver ledigt minne i "hårddisken" på iPhone för att det ska flyta på bra, jag tycker minst 1Gb ledigt och helst något mer är absolut minimum. Programmen kör ju mot det lediga minnet på "hårddisken" och skyfflar data.

God ide, jag har haft bekymmer efter tidigare uppdateringar som blivit bra efter en återställning. Men denna gång hjälpte det inte, fortfarande visar den fel datum på födelsedagarna men inte alla! Jag har 11,7 GB ledigt. Andra förslag?

Mystiskt: I min adressbok har jag lagt in födelsedag för en del personer och de dyker sedan automatiskt upp i iCal, praktiskt. På min Mac och in iPad är alla korrekta, men på min iPhone blir alla födelsedagar från nu till och med mars 2012 EN DAG FÖR TIDIGT, men senare nästa år blir alla födelsedagar på rätt dag. Jag begriper ingenting!

Det har under alla mina år med Mac OS X (sedan 2007) varit struligt med födelsedagarna i Adressboken. Jag hade tidigare problem med att årtalsdatan verkade vara felaktig. Problemet kanske fortfarande existerar, men jag plockar inte ut den årtalsinformationen längre. Man var tvungen att mata in datumen enligt en viss procedur för att årtalen skulle registeras rätt – annars kunde man få upp att folk var hundratals år gamla. Detta var i Leopard.

Efter installation av Snow Leopard och import av säkerhetskopiorna av iCal och Adressboken, fick jag problem med att iCal lade in födelsedagarna en dag för tidigt. Nu – och av vilken anledning, vet jag inte – läggs födelsedagarna in lite hur som helst. Idag står det exempelvis i iCal att en kompis ska fylla år; tittar jag i Adressboken står det däremot att han fyller år först den 22 november... Återigen går det dock göra samma fullösning; det vill säga gå in i Adressboken – mata in ett nytt datum, spara, lägga in det rätta datumet igen och återigen spara.

Jag trodde att det räckte med att skriva i kalendern i datorn för att det skulle synka automagiskt med mina andra i-enheter, men det gör det inte...har jag missat nåt?

Datorn har två platser för kalendern.

På min Mac - som inte synkas.

Icloud (genom ens mejladress) - som synkas.

Det vanligaste felet många gör är att man lägger in uppgiften under Hem eller Arbete På min Mac, som alltså inte synkas med iCloud.

Vill man ha synk ska man lägga in under Hem eller Arbete (eller vad man nu har kallat dem) under iCloud.

Det kan underlätta att bocka ur kalendrarna som ligger under På min Mac så man inte använder dem av misstag.

Man når kalendrarna genom knappen Kalendrar uppe till vänster i iCal.

Samma gäller för iPhone och andra iOS-enheter.

Iphone har flera platser för kalendrar.

På min iPhone - som inte synkas.

Icloud (genom ens mejladress) - som synkas.

Lägger man in uppgifter under På min iPhone-kalendrarna, alltså Hem eller Arbete under På min iPhone - så synkas de inte med iCloud.

För att det ska synkas så måste man lägga in uppgiften under en iCloud-kalender.

Man ser kalendrarna i iPhone genom att i kalenderapplikationen klicka på "Kalendrar". Där kan bocka ur kalendrarna som ligger under På min iPhone, så att man inte använder dem av misstag.

När man lägger in en uppgift så finns ett fält som heter Kalender - se till att du här väljer en iCloud-kalender och inte en På min iPhone-kalender. Klicka här och rulla ner i listan tills du kommer till en iCloud-kalender och markera den.

Under Inställningar - Kalender, så kan du lägga in en iCloud-kalender under Förvald kalender. Normalt är det en På min iPhone-kalender som ligger där, vilket innebär att om du inte väljer en särskild kalender så kommer dina uppgifter att läggas in under På min iPhone, vilket alltså innebär att kalendern inte synkas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...