Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skapa ny recovery partition

supergnu

Recommended Posts

Jag bytte nyligen till en ssd istället för min vanliga hdd förde över det jag ville ha kvar med carbon copy cloner och allt funkar som det skall. Fick ju givetvis inte med recovery partitionen men tänkte att det är ju struntsamma jag kan ju installera SL sen Lion genom app store om jag behöver formatera. Jag installerade Lion direkt från appstore och glömde givetvis att spara installationsfilen på ett usb minne så den har jag alltså inte kvar.

Men idag när jag jag utforskar iCloud märker jag att jag inte kan använda "Hitta min Mac" om jag inte har den partitionen... Kanske inte är superviktigt men jag känner att jag ändå vill ha igång det så frågan är kan man få en ny recoverypartition eller måste jag blåsa allt sen installera SL och sen uppgradera till Lion för att få den?

Om man klonar en disk så borde väl dolda partitioner följa med? Eller har du tagit bort den manuellt?

Har du kört

diskutil list

i termninal och kollat om den är borta?

Tycker det låter lite konstigt om måste man ha den partionen på plats för att "hitta min mac". Låter inte logiskt tycker jag. Den är ju till för att just kunna använda vid "recovery". Och man får välja den som startskiva för att få igång den och kunna använda den - så när den inte kör kan i a f inte jag se varför man skulle behöva den till iCloud.

Låter som det skulle kunna vara ngt annat som gör att den inte hittar. :unsure:

- - -

Men idag när jag jag utforskar iCloud märker jag att jag inte kan använda "Hitta min Mac" om jag inte har den partitionen...

Hur märker man det?

Jag hade inte plats att flytta över allt från en 320GB disk till en 120GB SSD så jag fick prioritera och i carbon copy cloner så tar man inte hela disken utan enskilda partitioner så den kom inte med.

Sen gjorde jag en liten förklarande bild:

post-26688-085769300 1318522245_thumb.png

Jaha där ser man. Ja det stod någonstans att dem skulle uppdatera återställningsverktyget till 10.7.2... måste ju ha varit med detta då bl a. Om du har kvar den på den gamla disken så borde du kunna flytta över den. Du får skapa en partion som heter Recovery HD och pilla in den där... den köra en "unmount" och göra den "gömd".

Kollade lite på nätet... Bästa lösningen är nog en ren omsintallation.

http://www.tuaw.com/2011/10/13/icloud-now-features-find-my-mac-service/

Find My Mac requires your Mac to have a recovery partition installed on it in order for the service to work. If you downloaded OS X Lion from the Mac App Store and did a normal installation, you already have a recovery partition on your Mac, so you don't need to worry about that requirement. But if you're like me and you used a third-party app to clone your Lion installation from an old disk to a new one, you likely missed out on that recovery partition and won't be able to take advantage of Find My Mac until you install one. There are various hacky solutions to this problem, none of them particularly user-friendly, but I found it easiest to simply re-install Lion completely and start fresh.

Since Macs don't have built-in 3G or persistent Wi-Fi when they're asleep (in most cases), iCloud is going to have a harder time locating stolen Macs than iPhones or iPads. It's still a very handy feature, and it significantly increases your chances of recovering a Mac that's mysteriously sprouted legs and gone walkabout.

Skrev ett inlägg om hur man tar bort partitionen - du kanske kan kolla och hitta nåt där hur du lägger tillbaks.

Var rädd för att det var bäst att göra om från början... jaja man lär sig

Ja, för att återskapa din återställningspartition så måste du installera om Lion.

Men inte behöver du tuta in OS X 10.6 först. Starta App Store, håll ner shift, klicka på köpta program så ska du kunna ladda ner OS X 10.7 igen och sen göra ett startbart USB genom någon av alla guider som finns. Annars så har Apple programvara för att göra ett startbart USB med att ladda ner till OS X 10.7

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...