Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Hitta de nya funktionerna i iOs5"-tråden


kladda

Rekommendera Poster

Har några funderingar angående iOS 5.

 

Har testat "påminnelse" grejen men kan inte ange någon plats förutom min hemadress. Får bara alternativet att välja en kontakt. Och jag har inte någon kontakt på tex Hemköp o jag vägrar göra Hemköp till en kontakt :)

 

Sen, skulle inte Safari få någon uppdatering. Som gör att man bara ser texten i respektive artikel? Hittar inte den funktionen :(

 

Nej precis, det är bara din aktuella adress eller en du har i din kontaktbok som du kan använda. lite synd.

 

ang. safari så har jag faktiskt inte kollat, men det stämmer att det skulle komma en "läsare" som sätter artikeln i förstahand, sollar bort allt annat, byter font och storlek och lägger en flera sidor långa artikel till en lång följbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Får inte wifi sync att funka, har bockat i det under infon i itunes när jag anslutit den, vad gör jag för fel?

 

Varför finns inte automatiska hämtningar musik ? Köpte en skiva på telefonen men den fanns ju naturligtvis inte på datorn när jag kom hem ( vet att jag kan för över det manuellt, men det ska ju finnas) jag har bara program och böcker att bocka i i inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis, det är bara din aktuella adress eller en du har i din kontaktbok som du kan använda. lite synd.

 

ang. safari så har jag faktiskt inte kollat, men det stämmer att det skulle komma en "läsare" som sätter artikeln i förstahand, sollar bort allt annat, byter font och storlek och lägger en flera sidor långa artikel till en lång följbar.

 

Det är inte alla sidor som stödjer den funktionen. Men när de stödjer den så kommer det stå läsare i url fältet på iphonen, det funkade för mig iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud har gjort mycket gott men skapade dubletter av alla mina ca 400 kontakter i min iMac. (inte på iPhonen eller iPaden)

Hur rensar jag lättast bort dubletterna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, för kalenderposter finns ett program som heter iCal Dupe Deleter. testa att söka på Dupe deleter, kanske finns motsvarande för kontakter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans att vecko nummer skulle dyka upp i kalendern, men har inte sett nåt sånt. Var det i Lion kanske?

 

Starta kalendern på iphonen och lägg den i landskapsläge.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud har gjort mycket gott men skapade dubletter av alla mina ca 400 kontakter i min iMac. (inte på iPhonen eller iPaden)

Hur rensar jag lättast bort dubletterna ?

 

 

Starta Adressboken på datorn, klicka Kort (i menyn) och sedan Leta efter dubeletter...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte wifi sync att funka, har bockat i det under infon i itunes när jag anslutit den, vad gör jag för fel?

 

Varför finns inte automatiska hämtningar musik ? Köpte en skiva på telefonen men den fanns ju naturligtvis inte på datorn när jag kom hem ( vet att jag kan för över det manuellt, men det ska ju finnas) jag har bara program och böcker att bocka i i inställningar.

 

 

 

Säkert att du valt musiken i Inställningar, iCloud?

 

ang. säkerhetskopieringen. Öppna inställningar (på telefonen) -> Allmänt -> iTunes wi-fi-sync

Kan du klicka Synkronisera nu där? Va noga med att dator och telefon är i samma wifi-nätverk, att iTunes är startat på datorn och att laddaren sitter i telefonen. (Den kan synca utan laddaren men bara när du manuellt klicka på den nyss nämna knappen).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta kalendern på iphonen och lägg den i landskapsläge.

 

Hmm, det var värst... Pinsamt att jag inte provat det läget :-P Men jag ser fortfarande inga vecko nummer :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta kalendern på iphonen och lägg den i landskapsläge.

 

Då får jag veckoöversikt men alltjämt inget veckonummer. Är det något jag missat i inställningar eller liknande? Vill bara se vilken vecka det är i kalendern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Många bra tips i denna länk, men jag har fortfarande problem med att få tillbaka min musik till IPhonen. Jag har försökt som länken ovanför. Iphonen synkar och i kapacitet fönstret på datorn säger att jag har all musik i Iphonen. Men i appen musik och video finns ingenting???

Vet ni möjligtvis felet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

•Att se att någon "läst" ett meddelande (tror detta bara skulle funka i iMessage). "Levererat" dyker snällt upp.

 

Finns inte, däremot kan du ställa in om du inte vill att någon ska se att du har läst eller inte. Dvs - du kan ställa in att inte skicka ett läst-kvitto.

 

•Dela en hel kalender med någon via iCloud

 

Du ställer in det på iClouds hemsida, precis som man gjorde när man hade Mobile Me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skickar "sms" via iMessage från iPad till iPhone plintar det inte till i telefonen...Man måste gå in i appen för att se sms:et.Har jag missat en inställning?

Det fungerar på andra hållet, dvs, det plintar till i ipaden när man skickar från iphonen.

 

Du går in på menyn Notiser i Inställningar, där ställer du in hur notiser visas i olika program - exempelvis Meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar nada när det gäller iCloud och t.ex. att få ett dokument, iPad, att dyka upp från MacBooken till iPhone resp iPad.

 

För att få dokumenten till iCloud från Mac behöver du gå in på iClouds hemsida och där dra och släppa dokumentet för valt program, exempelvis Pages. När du har släppt dokumentet på Pages i iCloud så finns det att öppna i Pages på iPhone respektive iPad - om iCloud i iPhone respektive iPad har ställts in på detta i Inställningar - Icloud.

 

Det fungerar alltså inte alls som iDisk, släpp iDisk och alla tankar på liknande tjänster.

 

Icloud fungerar så att det är applikationerna som synkar. Du öppnar och sparar iCloud i iPhone / iPad i de program / app:ar som är kompatibla med iCloud. Det finns alltså ingen egen app för iCloud, utan det är varje app själv som får kommunicera med iCloud.

 

Än så länge finns det inte så många app:ar som har denna funktionalitet, förutom Apples egna, men fler är på gång eftersom iCloud-protokollet är öppet och fritt för andra att implementera i sina app:ar.

 

Det kommer även bättre funktionalitet till programmen på Macen, så att i kommande Pages-version kan du öppna och spara iCloud inuti Pages istället för att gå in på iClouds webbsida, men det är inte färdigt än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag aktiverade synkronisering av iCal via sladd, fick en varning om att det kunde bli dubletter.

Nu har jag en kalender på Macen, en kalender i iPhonen som har dubblett, och en kalender i iCloud som ser ut som förut, dvs jag har fått tre varianter av kalender.

Detta liknar harakiri, och än värre, nästan som på pece!

 

Ja, för om du synkar via sladd till iTunes och synkar med iCloud samtidigt så blir det dubletter. Antingen sköter iCloud all synk, eller ingen synk. Du måste bestämma dig hur du vill ha det. Ju fler synktjänster du använder samtidigt - desto fler kopior får du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns inte automatiska hämtningar musik ? Köpte en skiva på telefonen men den fanns ju naturligtvis inte på datorn när jag kom hem ( vet att jag kan för över det manuellt, men det ska ju finnas) jag har bara program och böcker att bocka i i inställningar.

 

iTunes iCloud finns bara lanserat som betaversion i USA än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen knapp med tre streck och ingen knapp för platspåminnelser.

Bara "Påminn mig på en dag"

Vad är det jag missat?

 

/Thomas

 

 

Ah nice, detta om man vill ha platspåminnelse i samband med exchange? Smart lösning :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte heller WiFi-sync att funka.

Jag har iTunes på en PC som är trådbunden till nätverket.

Ska det verkligen inte funka då???

 

/T

 

Säkert att du valt musiken i Inställningar, iCloud?

 

ang. säkerhetskopieringen. Öppna inställningar (på telefonen) -> Allmänt -> iTunes wi-fi-sync

Kan du klicka Synkronisera nu där? Va noga med att dator och telefon är i samma wifi-nätverk, att iTunes är startat på datorn och att laddaren sitter i telefonen. (Den kan synca utan laddaren men bara när du manuellt klicka på den nyss nämna knappen).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in en premunation i din iCal på denna kalender:

webcal://ical.oops.se/weeks/Sweden/-1,+1

 

Jag får bara prenumerationsfel när jag försöker lägga in detta i ical.

 

Har prövat med exakt som du skrev samt utan +1 och -1 men det går ändå inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saker jag inte hittat än:

•Att se att någon "läst" ett meddelande (tror detta bara skulle funka i iMessage). "Levererat" dyker snällt upp.

 

titta på bilden nedan så står det när meddelandet är läst

messages_getthemessage.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen knapp med tre streck och ingen knapp för platspåminnelser.

Bara "Påminn mig på en dag"

Vad är det jag missat?

 

/Thomas

 

 

 

 

 

 

 

 

Backa ett steg, till "sidan" där alla dina påminnelser listat. Upp till v.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte heller WiFi-sync att funka.

Jag har iTunes på en PC som är trådbunden till nätverket.

Ska det verkligen inte funka då???

 

/T

 

 

Båda måste alltså vara ansluta till SAMMA wi-fi-nätverk. Din telefon ska vara ansluten till en laddare. Synken ska vara ibockat på "förstasidan" för din iPhone i iTunes. Klicka dig sedan i i Inst., Allmänt -> iTunes wi-fi synk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...